Mental utveckling/mognad

Yrja

Trådstartare
Har precis köpt unghäst nr 2 och har lite funderingar kring mental utveckling/mognad kring olika individer/raser.

Min första häst skulle fylla 5 när jag köpte honom. En vbl-valack som gått på bana. Den nya hästen är en nsv bruksvalack som är 4,5 så det är ungefär samma ålder som min förra när jag köpte honom.

Det som slår mig är vilken otrolig skillnad på mognad jag upplever hos dem. Mitt vbl var inte speciellt "trafiksäker" i den bemärkelsen, men han var aldrig trotsig eller osäker på folk. Han var lätt att ha att göra med och inte speciellt plockig. Upplevdes relativt världsvan men ändå nyfiken och positiv.

Min nya häst är som en riktig bebis. Han provar att putta omkull en, tappar lätt koncentrationen och är ibland lite trotsig. Han är totalt trafiksäker men tar gärna chansen att flyga i luften i vissa situationer (ffa när man rider själv). Han är otålig i stallet om han inte får all uppmärksamhet, är överallt med sin mule och smakar på vad än som kommer i hans väg.

Han tappar dessutom tänder och det har jag inget minne av att mitt vbl gjorde. Han är mkt unghäst också rent fysiskt fortfarande, inte alls lika "färdig" som mitt vbl.

Hur ser utvecklingsfaserna ut för en nordsvensk brukshäst? Är de sena/tidiga i jämförelse med andra raser?

Sv: Mental utveckling/mognad

Något senare i sin mognad samt hårdare skelle på nordisar.
Varmblodtravare är tidigare än genomsnittet samt ganska mjuka i sitt pksyke om man jämför med kallblod.

Vårt kallblodstravarsto var fortfarande sådär när hon var 8 år... :angel::love:
Tycker jag hört flera som sagt att deras nordisar är barnsliga läääänge, kanske är det för att de mognar senare, eller så är de mer sådär av naturen.

Angående tänder så "ska" de väl tappa vid 2,5 & 3,5 & 4,5 år, så det är väl alldeles lagom. Du missade väl just sista fällningen med varmblodet.

Tack båda! :)
Det låter rimligt. Nån som vet HUR sena de är? :D

Fler erfarenheter önskas.

Jag tror att det finns en skillnad mellan raserna i och för sig. Men jag tror också att det faktum att din första gått på travet gör skillnad. En travhäst börjar man vanligen träna (tömkörning och inkörning) i ettårsåldern - då de flesta andra hästar betraktas som bäbisar fortfarande och man kanske mest tränar småsaker som att gå civiliserat etc.

I det stall jag står finns en bunt med kallblodstravare, varav tre ett och ett halvtårishingstar (ja de räknas ju som tvååringar men är ett och ett halvt då) och de tre har samtliga påbörjat sin karriär som travare i och med att de nu är mer eller mindre helt inkörda och går för vagn som ingenting. De lär sig tidigt att ARBETE betyder att lägga bort barnsligheten men de är förstås hur barnsliga och busiga som helst i hagen.

Min häst köpte jag som fyraåring, en snäll och söt shirepojke som just inte gjort så där väldigt mycket ur arbetsperspektiv. Han var avsevärt barnsligare och tramsigare och buffligare än dessa småpojkar är trots att han var mycket äldre.

Shiren växer ju länge och sent så jag förklarar det delvis med att det finns en skillnad mellan raserna men framför allt just med träningssituationen faktiskt. En häst som jobbar lär sig reglerna och en häst som går för vagn lär sig också att lita på att matte/husse inte kommer att "skicka honom före" in i en situation som är farlig. Det är ju lite jobbigt för en ung häst att gå i vagn på så vis att hästen går först eller hur man ska säga, matte/husse finns ju en bit bakom ändan på hästen. Efter ett tag bygger det dock självförtroende hos hästen tror jag.

Håller med dig som du förklarar. Denna pojke reds in som 3-åring och är sparsamt men delvis regelbundet riden sen dess.

Hur länge växer en shire? Kanske växer också bruksnordisar längre än andra?

Tänk DET har jag insett. :D
Min hovslagare fick säga åt mig att sluta mesa runt, "nordisar slår man i huvet med hammarn" (ngt överdrivet). Mitt vbl var den ömtåligaste man kunde hitta. Lättsårad, blåögd och ville alla varelser väl. Vi köpte tom en specialborste med extra mjuk borst för att behaga honom. Denna borstar jag med vass hårborste under magen. :angel:

Shirehästar växer väl egentligen inte längre än andra men de blir fullvuxna i kroppen och så framemot sexårsåldern tror jag att man kan säga.

Känner igen det där med "hammare i skallen" och "stålborste" till rykt... När jag insåg hur mycket min älskling gillar att bli kliad i ljumskarna så köpte jag en fin ganska mjuk borste för detta ändamål men se det gillades inte. Den hårdaste av ryktborstarna ska det vara :D

(näää jag skulle aldrig smälla till min häst med en hammare i skallen... men ni fattar principen)

Fördelen är att när det kommer ett papper blåsandes med vinden är varmbloden i andra änden av byn innan man hunnit fatta vad som hände medan min pojke blåser som en drake och tar ett försiktigt steg åt sidan - utifall papperet skulle vara farligt kanske...

Okej. Då kanske de rent fysiskt inte är lika omogna som de är mentalt mao. :D Kan ju vara bra att veta.

Nä ngn hammare i huvet blir det inte (även om det ibland känns motiverat :devil: ). Men ska jag vara ärlig så är nog min med varmbloden på andra sidan byn om det kommer ett pappet. Energisk o hetsig så in i..... Dock relativt stabil tack o lov. :angel: Vi hoppas att hetsen avtar med åldern.

Tack för alla svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka