Att sänka sina egna prestationskrav är säkert en bra idé.
Dock får det inte gå till överdrift så man får dåligt samvete över att pållen ska behöva bygga upp sig och mjuka upp sig igen om man slappar för länge, och att han inte får nog med motion.
Nej jag tränar hela vintern, men med lägre intensitet. Lägger mer vikt vid detaljer, tränar mycket i skritt när det är fruset, jobbar mera med markträning osv. Jag vill också att hästen ska vara igång och behålla kondition, styrka osv. Jag ändrar mitt fokus efter förutsättningarna bara. Det blir lättare att fokusera på vad man faktiskt kan träna istället för att tänka på allt som inte går när det är fruset/blött eller annnat. (så man inte kan göra allt man vill) Det funkar för mig. Är det riktigt dåliga ridförhållanden koncentrerar jag mig på att hästarna ska få använda hjärnan som de blir mentalt stimulerade.
Borde egentligen träna mycket hårdare ur hålla vikten-aspekt. (Fast han är ingen man kan kondisträna med, krävs massor med hjärnstimulans för att hålla intresset och koncentrationen vid liv.)
Det är mycket man borde
, men jag förstår vad du menar, men när man är hänvisad till naturen går det ju inte alltid att göra allt.
Planen brukar vara att alltid tänka att vi ska rida varje dag men inte vara den som är den om man märker att nä, idag kommer inget vettigt bli gjort, utan bara göra något pluttelitet och sen gå in igen eller vad man nu kan tänkas lyckas med den dagen, eller strunta i det helt om det t ex rasar från taket. Jag kan inte begära att pålle ska hålla sig cool och koncentrerad när JAG blir skraj och överraskad av ljudet!
(det låter verkligen som att bygget håller på att rasa in, och går inte att förutspå när, typ när man är precis vid den delen där det känns mest anfallande)
Aha, du har manege. (jag är lite trög. fattade inte det) Då har du ju lite större valfrihet även på vintern.
För om man ändå har planerat att rida 5-7 dagar den veckan så borde man ju få något vettigt gjort minst 1-3 gånger/vecka, och kanske något pyttelitet gjort 1-2 gånger till.
Men det får du säkert också.
Idag fick vi iallafall till ett riktigt träningspass!
Pållen skötte sig riktigt bra trots att det inte var 100% störningsfritt, rasade lite från taket (men inte alls lika mycket som gången innan) knäppte pyttelite i plåten. Tack vare att vi hann få koncentration innan det blev något märkbart så kunde vi hålla det. Och han var så fin och rolig att rida!
Haha, det är såna pass som gör det jobbigt när vi får en dålig dag!
Grattis! Det är sådant man ska ta fram i tanken när det kommer dåliga dagar.
Du kanske skulle ta vintern till att ha mera mental träning för din egen del? Det är ju lika viktigt för ridningen. Jag måste träna mig själv på att rida ut när det blåser som f-n. Jag tycker verkligen det är vidrigt när det blåser så det dånar i skogen. Det låter som ett flygplan är på väg att landa brevid oss eller som ett tåg kommer rakt bakifrån och liknande. Jag tycker det är skitläskigt och det smittar av sig efter ett tag även om hästen inte alls brys sig om blåst egentligen. Jag har tagit mig i kragen och ridit ut i blåst sista året och tvingat mig själv till att sitta still även om jag känner hur jag rycker till inombords. Det har faktiskt blivit bättre. Bara att fortsätta traggla. Så länge det går åt rätt håll är jag nöjd. (som med allt annat)
Hoppas du hittar ett sätt som passar dig.