Mental träning (pepp)

Diabetikern

Trådstartare
Hur peppar ni er själva före en tävling?
Ofta är det ju hos en själv det brister när det inte går riktigt som man tänkt sig. Hur peppar ni er själva efter t ex flera dåliga resultat?

Jag är själv nere i en rejäl svacka mestadels pga av min kropp och vet inte hur jag ska ta tag i mig själv för att försöka.
Så alla era bra tips nu. Kanske finns någon som har ett supertips på hur man taggar sig själv?

Mitt enda är om jag ser ett hinder jag tycker ser lite högt/otäckt ut så försöker jag få en bild av mig själv och hästen i ett perfekt lätt språng över det. Hjälper till viss del :)

Så kom igen nu. :bump:

Sv: Mental träning (pepp)

Ett tips jag hörde är att man innan en tävling ska kolla på t ex inspelade videofilmer från tävlingar där det verkligen har gått bra för en! Därefter ska man memorera den där härliga känslan när allt bara flyter på, dvs hästen hoppar alla hinder utan problem, du kommer rätt på varje hinder osv.
En del lyssnar även på sin favoritmusik innan tävling o ser framför sig hur allt bara kommer stämma inne på banan.

Lycka till!

Jag jobbar ganska mycket med mental träning både direkt i anslutning till tävlingar men också mycket där emellan. Ett bra tips är att införskaffa boken "Bäst när det gäller" av Willi Railo. Den är grymt bra att använda sig av! Inte för att ha som målsättning att vinna varje klass kanske, men för att träna upp sin mentala kapacitet. Det är inte bara ens fysiska kapacitet som ska tränas upp. ;)

Favoritmusik är ett bra knep! På väg till tävling har jag börjat lyssna på en speciell skiva och precis innan jag är framme på tävlingsplatsen spelar jag alltid samma låt. Den har ett härligt gung och ger mig en mkt bra känsla. En bra start på dagen!

När det gått dåligt på tävling; bryt ihop, analysera, SLÄPP OCH GÅ VIDARE! Traggla inte varför det gick som det gick. Försök att bara ta reda på varför, ta det som ny kunskap och sen inte fundera mer på det. Lättare sagt än gjort iof, men man ska ha det som målsättning!

Ett annat tips är att gå ner en klass under någon/några tävlingar om det gått dåligt flera tävlingar på raken. Det ger självförtroendet ny kraft!

//Alice

Oh snälla: mer tips!

Jag är redan nervös för tävlingen som är om 8 dagar. :eek:
Mest för att jag inte vill sabba något på min underbart kloka unghäst..

Ingen som har fler tips?

Jag har hittat lite andningsövningar jag tar till nu för att slappna av innan jag ska in på banan.

Andas in med näsan ut med munnen. Det får mig att slappna av och inte sitta på högspänn sen så måste jag få en menatl bild av mig själv och hästen när vi hoppar de "otäcka" hindren. :)

Det börjar fungera. :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Att ha hjärnan på sin sida vid träning verkar ibland vara hur svårt som helst! Hur gör ni för att peppa er själva till att fortsätta när...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: dotzie
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka