Mens och unga tjejer

Jamtland

Trådstartare
Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈

Tråd 'Mens' https://www.bukefalos.se/threads/mens.1533145/

Meningen var att den tråden skulle fortsätta med ett stycke om hur länge en ung tjej (11-12år) som nyss fått sin mens bör vänta innan hon kan/ när/ får börja äta p-piller med intentionen att slippa sin mens?

Och vad finns det för nackdelar (förutom ökad risk för bröstcancer) med att börja äta p- piller så tidigt?

Som jag förstått det har kvinnor/ tjejer ett visst antal ägg i kroppen redan från födseln, vad händer med de äggen efter ett liv med p- piller?

Jag följer gärna svaren du får här, har en dotter som fick mens då hon precis fyllt 12 och ganska omgående blev tipsad om p-piller av skolsköterskan. Idag förstår jag det som att det är meningen att man äter utan uppehåll för sockerpiller, till skillnad från när jag fick mina för längesedan. Ju förr desto bättre verkar också gälla på min dotters skolan alla fall.

Min dotter väntade dock några år innan hon testade p-piller. Det kändes (helt ogrundat i vetenskap) lite skönt ändå att hennes kropp fick komma igång ifred tyckte jag. Hon hann lära känna kroppens egen cykel och bli helt regelbunden innan hormonerna kom in och ”stängde ner”. För henne kom deppighet och total personlighetsförändring som ett brev på posten när hon valde att pröva p-piller, efter 2-3 månader slutade hon och blev som vanligt igen…

Det är lite skrämmande att hon börjat prata om ett nytt försök med annan sort nu, men den här gången är hon mer beredd på hur det kan bli och har bett oss säga till om vi märker före henne att hon börjar svaja psykiskt igen.

Jag har en dotter som började tidigt och där hade jag kunnat önskat att skolsköterskan tog upp detta ännu tidigare. Min dotter är väldigt privat och har alltid köpt egna bindor mm utöver alla som finns hemma. Men var ganska tidig in i puberteten och tidigt välutvecklad. Något hon inte var bekväm med. Efter julen i sexan hade hon mycket kontakt med skolsköterska och ville då byta kön, detta pågick nog längre än vi vetat med mycket samtal och även uppmuntran från skolsköterskan kring detta. Sedan blev det sommarlov och vi åkte då till vår stuga och där upptäckte vi att dottern inte hade något uppehåll i mensen och började bli trött orkade inte träna som tidigare och allmänt inte sig själv.
Hon berättar då att detta hade hållit på sedan julen ungefär. Vi kontaktar då ungdomsmottagningen som skriver ut p-piller, dottern mår bättre men det hjälper inte mot blödningar hon får då byta till en annan sort och blir nu helt blödfri och kommer helt tillbaka till sig själv. Hon släpper även nu allt kring att byta kön.
Jag hade önskat att skolsköterskan hade ställt fler frågor på varför min dotter mått som hon gjorde och informerat om att detta finns. För jag hade inte en tanke på att man kunde börja så tidigt och som andra säger, det är bra att de lär känna sina kroppar och hur cykeln fungerar.
Hon har alltid mått bra på sina piller men nu fått byta efter en migränattack med aura då man då inte ska äta kombinationspiller.

Så det finns de som faktiskt behöver och mår bra av piller även I ung ålder.

Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈

Tråd 'Mens' https://www.bukefalos.se/threads/mens.1533145/

Meningen var att den tråden skulle fortsätta med ett stycke om hur länge en ung tjej (11-12år) som nyss fått sin mens bör vänta innan hon kan/ när/ får börja äta p-piller med intentionen att slippa sin mens?

Och vad finns det för nackdelar (förutom ökad risk för bröstcancer) med att börja äta p- piller så tidigt?

Som jag förstått det har kvinnor/ tjejer ett visst antal ägg i kroppen redan från födseln, vad händer med de äggen efter ett liv med p- piller?
Höjd risk för depression:
https://www.uu.se/nyheter/2023/2023...0det%20möjligt,de%20börjar%20med%20p%2Dpiller.

Sänkt risk för diverse cancerformer:
https://www.uu.se/nyheter/2020/2020...endometriecancer?id=16026&typ=artikel&lang=sv

Men sen tycker jag man ska fundera på varför mensen ska ses som något onödigt och dåligt? Vem tjänar på att kvinnor hatar sin menscykel? Varför är det självklart att man vill slippa den?

(Jag är ganska trött på det i samhället underliggande narrativet att kvinnokroppen är en besvärlig och nyckfull köttkostym som ska medicineras till lydnad i denna dysfunktionella struktur)

(obligatorisk brasklapp innan någon beskyller mig för att vara nån sorts anti-vetenskaplig person: självklart ska den som mår dåligt av och vill slippa sin mens med hjälp av preventivmedel få göra det, i synnerhet vuxna)

(ska ha min mens om två dagar så har låg bull-shit-o-meter, ganska uppfriskande ändå på sitt sätt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka