Mens = feber och halsont

Blueberry

Trådstartare
Jag blir galen.
En eller två dagar innan jag får mens blir jag sjuk. Förkylningssymptom, med ont och svullen i halsen, feberkänningar och trötthet. Det händer VARJE gång, och håller i sig ungefär tills mensen är över.

Det tog ett bra tag innan jag såg mönstret, men nu är det så irriterande tydligt att jag blir knäpp. Jag vet ärligt talat inte om det har varit såhär även innan graviditeten, men jag vet att det har varit så varje gång sedan mensen kom tillbaka efter förlossningen. Efter en googling förstår jag att det inte är särskilt unikt med "mensförkylning", men vad går det att göra åt det? Jag känner mig helt eländig, sitter med frossa under en filt i soffan och surar.

Är det någon här som har upplevt samma skit och som har kontaktar vården?

Jag har gjort det nu senaste tre gångerna. Jag som är lite mer åt klimakteriehållet har blivit rekomenderad att ta progesteronkräm och det ska man ju ta två veckor och hålla upp två veckor. De senaste tre gångerna har jag de två första dagarna varit helt borta av trötthet, haft ont i halsen upp mot öronen och feberkänsla.

Det bör väl vara tämligen vanligt då kanske?

Kolla upp endrometios. En kompis till mig har det och hon blir förkyld i samband med mens varenda månad. Hon har andra symptom också men detta är ett utav dem. Kan inte så mycket om sjukdomen men jag vet att symptomen kan variera både i styrka och variation.

Jag upplever någon dag in i mensen att jag oftast får typ lite ont i halsen och känns som jag håller på att bli sjuk för att när mensen är slut, försvinna helt. Nu har jag mått allmänt dåligt psykiskt och fysiskt av min mens så länge jag kan minnas så jag brukar försöka ha den så sällan som möjligt tack vare P-piller (mår också bättre under "mens" på pillrena) så jag har aldrig kollat upp det eftersom jag liksom aldrig egentligen mått bra under den perioden.

Det är länge sedan nu, minns inte ens när (flera år sedan). Men jag har absolut haft en period då jag alltid hade lätta förkylningssymptom varje gång jag hade mens.
Numera "njuter" (INTE!) jag av migrän istället, vid både mens o ägglossning. Skulle gärna återgå till förkylningen om jag fick välja...

Jag känner mig alltid sjuk någon dag innan jag får mens, kanske inte just förkylning men febrig... Jag trodde faktiskt att det var något jag hade inbillat mig själv :o så det var lite skönt att se den här tråden. Men jag blir frisk så fort mensen kommer igång så det stör mig inte så mycket, speciellt inte nu när jag har kommit på sambandet.

Jag trodde alltid jag höll på att få influensan varje gång.
Det tog mååååånga år innan jag kopplade ihop det med mensen då jag hade extremt oregelbunden sådan.
Ont i kroppen, halsen och huvudet.
Usch alltså
Nu äter jag piller så har ingen mens sen 2012 och vill aldrig mer ha det typ.
Vi pratar 3-4 paket bindor och dubbla nattbindor på natten .
Men samtidigt vill jag inte äta så mycket hormoner.
Så vi får se
Om 10 år är det dags för klimakteriet typ

Here we go again...

Trodde att jag skulle klara mig eftersom jag inte hade några symptom innan mens. Hade lite, lite ont i halsen första dagen men tänkte att det kunde vara en slump. Nu är jag inne på tredje mensdagen och det är helt bortom rimlighet. Har haft frossa sedan klockan 17, så till den milda grad att jag legat fullt påklädd under duntäcke och huttrat. Det blev bättre av en Ipren, men inte 100. Kombinerar det med mild rethosta och värk i ländryggen. :arghh:

Så gnällig och ynklig nu!

Det här var sista chansen för kroppen, nu jävlar blir det utredning.

Here we go again...

Trodde att jag skulle klara mig eftersom jag inte hade några symptom innan mens. Hade lite, lite ont i halsen första dagen men tänkte att det kunde vara en slump. Nu är jag inne på tredje mensdagen och det är helt bortom rimlighet. Har haft frossa sedan klockan 17, så till den milda grad att jag legat fullt påklädd under duntäcke och huttrat. Det blev bättre av en Ipren, men inte 100. Kombinerar det med mild rethosta och värk i ländryggen. :arghh:

Jag laddar med Piller i förväg, så jag har en dos i kroppen redan när det börjar. Tar diklofenak eller alvedon+Ipren, maxdos. Sen försöker jag vila en stund på eftermiddagen så jag pallar, annars blir det lätt gråtkalas.
Allt sånt försvann med hormonspiralen, min bästa kompis!

Here we go again...

Jag får migrän, förkylningssymptom, frossa, fruktansvärd mensvärk som strålar ut i ryggen, samlar på mig vätska så händer/fötter svullnar och blir väldigt känslomässig.

Varje månad.

Jag ska operera ut skiten.

Here we go again...

Min dotter har sedan 3 år tillbaka varit sjuk nästan varje månad. (19 år idag) Det tog oss också lång tid att hänröra det till hennes menstruation (trots p-piller.) Hennes halsmandlar tog emot allting som alltid var mer eller mindre svullna och när hon blev sjuk blev de otroligt svullna och variga. (hon hade ofta dålig andedräkt vill jag minnas) Sen mandlarna togs bort får hon inte längre feber, men verkar ändå alltid bli antingen förkyld eller kraftigt förkyld och måste vara hemma.
Om du vill bli utredd så rekommenderar jag dig att börja dokumentera ALLT!! Varje sjukdomstillfälle och vad läkare gett för råd och svar. Följ din journal mycket noga. Det är annars lätt att missa något viktigt och glömma.
gulan

Jag får ibland UVI ett par dagar innan mens
Men jag kan hålla det i schack om jag ser till att äta rätt. Så fort jag slarvar dyker den upp igen + att jag får hemskt mycket jobbigare mens också. Det hänger ihop.
Rätt kost för mig är glutenfritt och lågkolhydratskost samt hålla mig borta från dryck med sötningsmedel (coca cola zero är en liten last jag har :p)

Jag har en ny kollega, som är legitimerad sjuksköterska.
Jag kröp in hos henne nyss och hon ba: Gå till doktorn. Be dem ta ett blodprov. Kolla upp tyreoidea.

Så nu gör jag väl det då.

Hormonell obalans kan ge just förkylningssymtom i samband med mens.

@Blueberry Hur gick det med detta? Fick du någon klarhet i det?
Minns att jag läste denna tråd i våras medan jag var förkyld och hade mens, och insåg att jag ju hade varit förkyld varje månad tiden innan...
Nu sitter jag här igen, med mens och förkylning , och kom att tänka på tråden igen. Väldigt nyfiken på om du har kommit fram till något. :)

Det har lugnat sig, men jag har mens just nu och har haft både halsont och är just nu lite slemmig i halsen. Ingen feber dock. Under sommaren har det varit helt klart mildare än vad det var under våren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka