Mens eller avslag eller..?

Sandra78

Trådstartare
Hmm, det går väl knappast att ställa den här frågan på ett "rumsrent" sätt så allt för kräsmagade får väl klicka vidare... Fick barn för bra precis tre veckor sedan och slutade blöda för ca en vecka sen. Har sedan dess bara kommit lite gul "sårvätska". Men i morse vaknade jag med lite lätt mensvärk och har under dagen börjat blöda (färskt blod) igen.
Kan men börja blöda igen, eller är det mensen som redan kommit tillbaka?
Jag helammar och han äter med max tre timmars mellanrum.

Sv: Mens eller avslag eller..?

Jag fick tillbaka min mens så fort efter förlossningen. Avslag ca 10-12 dagar, drygt en veckas uppehåll och sen kom mensen.

Kan vara både ock. Mensen kan komma trots att man helammar, men inte ovanligt att avslaget gör en paus vid den tiden (samma sak hände för mig )

Precis så var det för mig, mensen åter tillbaka, i rätt rytm *typiskt* trots att jag helammat.
inget längre uppehåll här inte. *va ju skönt att slippa den.
Samtidigt som det är skönt att kroppen fungerar. Som sagt helt i rytm, samma tid samma *kanal som innan. Och dottern är nu 7 månader :)

får jag ställa en nyfiken fråga till alla? har ni ammat minst var 4e timme dygnet runt? enligt who ör det 98% säkert preventivmedel de första 6 månaderna så länge man ammar minst var 4e timme.
ts för mej stannade det också av och började igen och blödde ganska exakt tills barnet var 6 vecko alla tre gångerna. alla tre gångerna har jag sluppit mens till jag drog ner på amningen så det har tagit drygt ett år. jag klagar inte!

Jag ammade minst var 3:e timme och fick ändå igen mensen relativt snabbt. Hade också mens de 4:a första månaderna av graviditeterna (därför missade jag att jag var gravid med sista tills byxorna inte gick att stänga....;))

Inte den blekaste (nu treåring) men jag tror min mens kom tillbaka en månad eller två efter att jag slutat amma vid 10 månader. (tror jag, jag minns nog faktiskt inte exakt, men det tog längre tid än jag trodde, hann sakna den.) Först oregelbundet och sedan lika regelbundet som vanligt, men med några dagars kortare cykel tror jag. Från 28 till 25 dagar.

(Däremot är jag helt bombsäker på att jag inte rakt av ammade var 4 timma och varje mål. Jag sov tex ibland säkert fem timmar, var borta och red och barnet kunde få ersättning då om han blev mycket hungrig (säkert ngn gång i veckan), men vanligen tog det högst tre timmar. Barnet ammade länge per gång, en timma ca. Vid fyra månader började vi med smakisar och från 6 månader tonade ned amningen. Började jobba vid 7 månaders ålder och ammande bara em, kväll och natt).

(Det är kanske 98% säkert för vissa kvinnor ;). Eller så är WHO påverkat av inte bara forskning utan också av åsikter. Kanske till och med katolska åsikter. De har ju tex åsikter om amning och när man ska börja med smakisar som baserar sig en del på vattenkvalitet (snarare än på barnets intresse av att smaka som kan variera) Själv skulle jag aldrig i livet vågat mig på att lita på den utsagan.)

Senast ändrad:

•Metoden är enbart säker de första sex månaderna efter födseln
•Kvinnan ska amma helt, det vill säga att man ammar varje måltid för barnet
•Mensen får inte ha återkommit

Noterbart är dock att när mensen väl kommer så har man haft ägglossning cirka två veckor innan, vilket (vid ett obefruktat ägg) resulterar i den första mensen efter förlossningen. Teoretiskt sett kan man alltså bli gravid innan man får sin första mens.
http://www.preventivmedel.com/preventivmetoder/lam-metoden/

Så det skulle uppenbarligen inte fungera om mensen återkommit. Bara det skär av en god del kvinnor, till slut blir deras grupp där säkerheten är 98% så liten att det kanske till och med fungerar statistiskt. Så fort det inte fungerar för en kvinna kan man ju bara säga att det var två veckor innan mensen skulle kommit, att hon råkat sova fem timmar i streck, eller att barnet råkade knapra på en morotsbit vid 5 månader.

Senast ändrad:

får jag ställa en nyfiken fråga till alla? har ni ammat minst var 4e timme dygnet runt? enligt who ör det 98% säkert preventivmedel de första 6 månaderna så länge man ammar minst var 4e timme.
ts för mej stannade det också av och började igen och blödde ganska exakt tills barnet var 6 vecko alla tre gångerna. alla tre gångerna har jag sluppit mens till jag drog ner på amningen så det har tagit drygt ett år. jag klagar inte!

Jag helammade fritt i 6 månader, om det sedan landade på var fjärde timma, oftare eller mer sällan vet jag inte men jag kunde inte gärna tvinga i pojkstackaren mat om han inte var hungrig.;) Den första tiden (1-2 månaderna) vet jag dock att han åt oftare än så. Min mens kom tillbaks ungefär 6 veckor.

Tycker det verkar vara så för de flesta jag känner trots att de helammar fritt. Mensen kommer tillbaks efter 4-12 veckor.

ja jag har ju inget att jämföra med, min mens höll sig borta i drygt ett år. Alla mina vänner har slutat amma efter ett par månader.

intressant, tack för era svar, jag trodde verkligen att det funkade för de flesta!

Helammade i 4 månader så ofta hon ville ment ca 3 h mellan var tillfälle och ändå mens tillbaka. Som sagt, tillbaka, kroppen fungerar olika. trist för mig att jag va en av de som inte slapp mesen under tiden jag helammade.

ja jag har ju inget att jämföra med, min mens höll sig borta i drygt ett år. Alla mina vänner har slutat amma efter ett par månader.

intressant, tack för era svar, jag trodde verkligen att det funkade för de flesta!

För mig funkade det så också efter första barnet. Ammade i ett år ungefär och mensen kom tillbaka efter det, sen blev jag gravid igen på ägglossningen efter...
Efter andra kan jag inte säga eftersom jag bara ammade i dryga tre månader, nu sex månader senare har jag fortfarande ingen mens, men satte in en hormonspiral vid tre månader ungefär.

TS: Avslaget kom av sig lite efter de första två-tre veckorna för mig, för att sedan komma tillbaka. Med första barnet blödde det lite i tio veckor, andra blödde det nog inte mer än ca fem veckor.

Jag helammade inte med första men fick mini-piller-mens direkt jag började dem och det var efter 4 månader. Med andra barnet helammade jag länge, nätterna igenom också tills hon var 11 månader och då fick jag mens efter 7 månader.

Jag blödde efter sonen till och från i 1 månad. Mensen kom efter två.
Efter dottern blödde jag i ca 2 veckor och mensen kom exakt 4 veckor efter förlossningen. Helammade båda.
Kan vara båda. Skittrist om det är mensen iaf..:cautious:

Nej, jag vet två par som trott det men fick tji. Det blev två snabba istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej, anonymt nick.. Jag skulle behöva lite hjälp att dividera detta med er som har lite mer koll än mig. Jag har aldrig varit direkt...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Brio
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 043
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ca en-två veckor innan förra mensen glömde jag ett p-piller och hade oskyddat sex nån dag efter. Pillret togs så fort jag kom på att det...
Svar
9
· Visningar
1 642
Senast: mafias
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024