Men... Vad GÖR man??

B

Blue_moon

Jag har för närvarande nästan allt under kontroll. Utom min ena handld.
Jag har haft ont i den til och från under fyra års tid.
Första läkaren sa att det var en överanstängning, jag fick en handledsortos och vilade handleden i en månad, sedan var det bra.
Jag har fått ont i den i perioser men det har oftast gårr bort med vila.

För ett år sedan hjälpte inte det. Då masserade en sjukgymnast min handled och såg till att lederna inte hade fastnat (hennes förklaring jag förstod inte så mycket av det) i samma läge.
Denna smärta har kommit och gått lite då och då under året.

Nu har jag plötsligt fått ont igen. Och inte lite, utan nästan helt outhärdligt! I vila har jag ont, i rörelse ännu ondare och vid ansträngning ondast. Och det blir inte bättre av vila.
Till skillnad från några tidigare gånger kan jag dock knyta handen utan problem. även vinkla handleden uppåt. Dock inte neråt! (Inte helt uppåt visserligen men nästan, neråt går kanske ett par grader sedan tar det stopp och det gör alldeles för ont). Det finns en punkt precis mitt på handleden på ovansidan där det gör ondast.

Vad i hela fridens namn kan det vara och vad gör jag åt det?? Jag har sökt på vårdcentralen för min handled ett par gånger så de börjar nog tro att jag är hypokondrisk.
All hjälp mycket välkommen!

Sv: Men... Vad GÖR man??

Jag har haft problem med värk i snart tio år.
Det är bara att bita ihop och fortsätta söka.
Det är väldigt vanligt att dom aldrig hittar den utlösande faktorn, men det glör ju inte din värk mindrem! - och givetvis ska du ha hjälp ändå ,eed att, om inget annat få bra smärtlindring!

jag har fått någon karpal historia genom att ha mjölkat kor. Något som är vanligt då är att man får göra en operation genom att man skär bort nervtrådarna i handleden. detta gör att man ttappar känseln i de bitarna man har ont i inte i handleden utan bara de onda bitarna du slipper smärtan, däremot så kommer nervtrådarna att växa tillbaka så småningom, men detta kan ta mellan 2-massor av år beroende på din kropp.
Men man måste tjata på vårdcentralen säg att du vill ha en träff med en läkare, LJUG om du måste. de är lite sega på sådana ställen.
Sen vet ju inte jag om du har just den skadan i din handled som du kan operera den men lycka till och hoppas allt ordnar sig!

Jag opererade min handled för drygt 1 år sen,karpaltunneln,en nerv låg i kläm! Har åter blivit sjukskriven för problem i samma handled,är under utredning,har varit i uppsala och ska dit igen! har gjort en neurofysilogi-undersökning i arm och hand,har nån dålig nervfunktion i handen,men dom tror inte att det är karpaltunneln igen,mer åt armbågen ligger problemet,men att det drar sig ner mot handen!
Så jag väntar på op igen! Har stora problem med min hand,lite knappandes här på tangenterna,sen är jag körd och måste gå ifrån,skriva blir snyggt i början men sen hänger inte handen med!Jag kan greppa ett tag om något,men måste sen släppa då all känsel försvinner ur handen,domnar bort!
Så problemet kan ligga i att en nerv ligger i käm i axel eller armbåge,men du känner det i handleden! Kan även vara i ryggen men ge handproblem! Min neurofysiologi-undersökning visade att jag ej hade problem med diskbråck eller axlar!
Stå på dig,sök på VC och kräv att få en remisss till ortopeden!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 153
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: clovergirl
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar