Men *suck* "Novemberförbannelsen"

Grängesberg

Trådstartare
Lyckan har ju vart total här sedan vi fick på PG och fick det nya rörelsemönstret på Cruising!

Han har "gått som på räls" och livet har vart allmänt på topp!

Men säg den lycka som varar för evigt.. Det har ju blivit november.. och alltid i november så SKA Crusing bli halt! Så är det bara, det har blivit en slags årligen återkommande förbannelse.

Tog in hästarna med hjälp av Jossan idag. Hon gick först med Crusse och jag gick efter med vår inackorderade. Crusse hade rullat sig från topp till tå och var bokstavligen dränkt i lera. Har aldrig sett på maken!

Ser att han rör sig lite skumt där jag går bakom. Säger till Jossan.. -"Rör han sig inte konstigt".. Hon höll med och vi kom snabbt fram till att han var halt bak.

Inte jättemycket men tillräckligt mycket för att han ska se konstig ut. Även fram såg han skum ut. Det såg ut att sitta ganska högt.. typ överallt.

Vi tog in honom och började rensa benen från lera, vilket inte var det lättaste. Kollade hovarna så att alla skor inklusive PG satt som det skulle och att han inte hade något i fötterna som var ajaj.

Han stod dock med vikt på alla ben och vände runt på ett bra sätt(det har ju förut vart ett tydligt sätt att se om han har ont förut när han har hoppat sig runt).

Vi kände igenom fram och där var han helt normal, tack för det i alla fall.. Fram har ju vart hans problem i alla andra år.
Vänster bak var också felfritt men hittade inget mer än att han var lite gallig i kotsenskidan höger bak.

Efter lite tänkande och klurande så kom vi fram till att han kan ha vrickat till sig i hagen när han gjorde den utmärkta lerinpackningen. Det är ju mycket smetigt ute i hagarna pga det milda vädret och det troliga är väl att han har halkat på något vis.

Dom rusar ju runt i geggan och leker westernhästar emellanåt och kör riktiga slidestops med halvspinn som avslutning så det nog någon sådan övning som inte riktigt gått som han tänkt sig.

Beslutade mig för att ta det säkra före det osäkra och ge honom butta direkt. Har ju en del hemma av sådant från hans tidigare sjukhistoria och jag gav honom 2 påsar nästan på en gång samt kylde benet.

Det var iofs ganska kallt redan av leran, vilket i sig var bar antar jag. Tänk att leran kan vara bra till något i alla fall.

Lät honom sedan stå några timmar för att sedan gå ner och kolla om det var någon svullnad eller så..och ja, det var det ju.
Han var lite gallig på samma stället på utsidan och nu även lite på insidan av kotan.

Lite ökad värme men inte så förfärligt mycket.
Lät honom stå ett par timmar till för att se om det skulle dyka upp någon svullnad men det blev inte värre och jag lindade honom med Back om Track för natten.

Hoppas att han inte är värre i morgon, för jag vete 17 om man orkar med en lång konvalescensvända till. Får väl ge det några dagar innan jag tillkallar veterinären, han får en kur med butta.

Har vi otur eller har vi otur?
Kan vi radera ut november från almanackan tack!?!

Sv: Men *suck* "Novemberförbannelsen"

OCH stackars dig och din häst! Min drattade också omkull i leran, roligt nästan jämt....

Kan det inte "bara" vara så att han blivit kall och stel av lerinpackningen?
Buset i hagen kan ju ge, förutom ev. sträckningar, överansträngning.

Jag vet att du har dåliga erfarenheter av "november", men jag både tror och hoppas att det bara är tillfälligt.
*håller alla tummar*

/Bengt

ridtravare skrev:
Jag är bara nyfiken, varför ger du butta direkt?

För att just denna häst har en konvalescent historia på 5 år och 2 månader. Han har rört sig som en påse skit under alla dessa år och vi har haft stora problem med att finna något fel.

Nu har han ju vart "bra" under 1 månads tid ända tills igår.

Veterinären och jag har gemensamt kommit överens om att han absolut inte ska stå med smärta då han är "rädd" för att röra sig normalt om han känner smärta, det har inte bara suttit i kroppen utan även mentalt på honom. När han rör sig på det stela sättet så får vi muskelspänningar och annat skräp på köpet, det vill vi inte ha igen. Nu när det ÄNTLIGEN har börjat att lösa sig och vi har börjat att sätta igång honom så sakterliga.

Så.. därför gav jag honom direkt.

bengall skrev:
Kan det inte "bara" vara så att han blivit kall och stel av lerinpackningen?
Buset i hagen kan ju ge, förutom ev. sträckningar, överansträngning.

Jag vet att du har dåliga erfarenheter av "november", men jag både tror och hoppas att det bara är tillfälligt.
*håller alla tummar*

/Bengt

Njää.. det tror jag inte.
Han har ju en groteskt pälsväxt! Som en shettis ungefär och är mycket varm av sig.. ;)

Sedan så blir dom väl inte ifyllda i kotsenskidan, får ökad värme och lite svullnad i ett ben av att vara kall o stel? Jag tror på lätt vrickning, typ ett litet felsteg eller lite överansträningning pga leran i hagen.

För.. dina tummar gjorde susen..
I morse så var han normal! Inte varken svullen eller gallig, självklart så var han varm av BoT men när jag kollade i hagen efter ett par timmar så var benet helt återställt som det ska vara.

Även nu när jag tog in så rörde han sig på ett bra sätt, varken halt eller konstig. SKÖNT!!

Vi behöver verkligen inte mer otur nu..

Tack för tummarna..

Vad skönt att det löste sig.

Du kan behålla tummarna så länge.
Jag säger till om jag behöver dom. ;)
Troligtvis när jag ska rida ut själv med Bellan första gången.:bump: :bump: :bump: :bow:

Eländes, elände. Hoppas du nu låter din häst stå på box i några dagar, då du gett butta. Då hästen blir smärtfri och inte skall springa runt om den nu är halt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad dumt. Hoppas han är bättre fort igen. Vilken otur!!!

Är lite nyfiken..
Använder du BoTpaddar på båda bakbenen eller lindar du barar det ena med BoT och det andra med vanlig pad?

palle skrev:
Är lite nyfiken..
Använder du BoTpaddar på båda bakbenen eller lindar du barar det ena med BoT och det andra med vanlig pad?

Båda bak med BoT.
Han har haft dom på förut bak vid behov.

Stopek skrev:
Eländes, elände. Hoppas du nu låter din häst stå på box i några dagar, då du gett butta. Då hästen blir smärtfri och inte skall springa runt om den nu är halt.

Hälsning Maja

Nej, han gick ute i sin hage idag och kommer att göra det alla andra dagar han kan gå på sina ben ordentligt FÖR han kan inte vara inne ensam då han far runt i boxen som ett skållat troll och då är ju påfresteningen mycket större på benen. Däremot så fick han gå i en annan hage än den som är värst lerig. Marken är fast där då den ligger på ett berg. Vi växlar hagar mellan de 4 hästarna som går 2 och 2. Dom går varannan dag i hagarna för omväxlingens skull.

Dock så ska han nu få gå i den minst leriga hagen ett tag.

Som jag skrev tidigare idag så rörde han sig normlat idag igen, ingen svullnad eller gallor alls, likaså när jag tog in på eftermiddagen så det var nog en tillfällig grej det där. Tack och lov. Så jag ser ingen anledning till att han ska stå på box och stressa upp sig.

Han har heller inte fått någon mer butta. Det verkar inte behövas. Anldeningen till att jag har ett lager hemma är just för sådana här saker, han ska absolut inte ha ont mer än nödvändigt för "skallens" skull. Allt enligt veterinärens ordination.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 092
Senast: Docka
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 241
Senast: lett
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 649
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama