Men nu blev jag orolig

P

PowerPinglan

och framför allt förbannad. Min lilla tax har haft diarre nu i några dagar:( Försökt få i han ris men det ville han inte äta av så mkt så det hjälpte ju inget. Provade att blanda i lite kokt torsk i riset och det gick ner galant, men hjälpte inget mot diarren. Fick tips av en arbetskollega att ge morotspure, och VOILA det hjälpte på en gång:banana: Dessutom älskade han det, katten också:D

Men nu till mitt bekymmer. Jag har sällan haft sjuka djur och därav lite erfarenhet av sjuka djur. Så jag ringde till vet.kliniken för att rådfråga om vad jag nu ska ge han framöver för att få trim på magen:idea

Dom svarade och jag sa att jag har en liten tax som har haft diarre nu i några dagar och vill veta vad jag ska ge han för mat och hur länge jag ska "låta" han ha diarre, innan vi måste gå vidare.
Kliniken- Ris är stoppande, så ge han det och äter han inte så sätt lite buljong i riset.
Jag- Har provat men det hjälpte inte så bra. Nu får han morotspure som funkar toppen.
Kliniken- Morotspure??????? Eeeh, ris är stoppande så ge han det.
Jag- Jag kan ju blanda morotspure med ris och lite torsk då? :idea:
Kliniken- Men då måste det vara mkt LITE torsk och morotspure för det är ju riset som är stoppande.
Jag- *suck* (låter henne hållas med sitt tjatande om ris). Hur länge ska jag då ge han det här?
Kliniken- I en två tre dagar får du ge det, och sen blanda i försiktigt hans vanliga foder.
Jag- Och om han fortfarande har diarre men ändå är någolund pigg (som han är otroligt nog) vad kan det vara då?
Kliniken- Ge det här i några dagar så blir han nog bra. Ris är ju stoppande.
*men gaaahh!!!! Tjatet om riset igen*

Det var ungefär så här samtalet gick och jag kände inte att jag fick svar på mina frågor direkt. Nu i efterhand så blir jag lite förbannad på hon i telefonen. Jag sa bara att jag har en liten tax.
Inga frågor om hur gammal den är. Tänk om det var en valp jag hade:eek:
Inga frågor om hundens allmäntillstånd. Jag fick klämma in att han var ändå pigg, för jag tänkte att då kanske hon börjar fråga lite mer som hur många dagar han har varit sjuk osv. Men inte.
Ingen undran om varför han var dålig. Jag misstänker att han har knaprat på ett gammalt märgben...om det nu är en yttre sak som förorsakat diarren. Det kan väl vara en sjukdom i tarmen han har också..eller:confused:
Ingen fråga heller om hunden dricker ordentligt:crazy:
Fick heller inte veta hur mkt jag skulle ge han, eller hur ofta. Nu vet jag ju att jag ska ge han små portioner ofta. Men det kan ju inte kliniken veta att jag vet.
Hur länge kan dom vara dåliga i magen om dom fått i sig ett gammalt märgben med kött på?

Är det så här klinikerna sköter sina kunder? Tänk om jag hade varit en oerfaren hundägare med en liten valp som jag precis skaffat:eek: Hur hade det gått då? :mad: Jag trodde faktiskt att dom skulle säga att jag bör nog komma in med hunden för en koll. Vilket jag självklart hade räknat med.

Iaf, har ni några bra förslag om vad jag ska ge han nu? Ris blandat med torsk och morotspure har jag tänkt han ska få dom närmaste dagarna, men sen då? Ska jag fortsätta med det och successivt blanda i torrfoder (RC mini sensibel). Kan man ge lite lammfärs senare också:confused:
Hur länge ska jag hålla på innan man misstänker att det är någon sjukdom i tarmen eller liknande?????
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Fler frågor:D
Spelar det någon roll vilket ris man ger?
Kan jag koka upp och göra flera portioner? Isf för hur många dagar så det inte blir dåligt i kylskåpet?
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Det finns ett medel att köpa hos veten! KOm inte ihåg vad det heter men fukade superbra då min hund var riktigt lös i magen, och det inte funkade med varken ris, fisk eller att jag inte gav någonting.
Ring och fråga det kostade typ 60 spänn och är receptfritt men finns bara att köpa hos vet.
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Jag har ju precis pratat med vet. Kunde hon inte upplysa mig om det då:cool:
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Försök få tag på en tub med Protexin Pro Kolin, tror det hette så. Köpte min tub hos veterinären och den funkade supersnabbt och effektivt.
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Till en början (24 timmar eller möjligtvis längre) ska man väl inte ge någonting i matväg överhuvudtaget. Bara se till att hunden dricker.

Sedan kan du sakta börja ge det välkokta riset. Jag fick rådet att blanda i kalvfrikadeller (barnmatsburkar). De är välsmakande men skonsamma för magen. Även majsvälling är bra för magen. Jag brukar göra en gegga av ris, frikadeller och välling. Det slinker alltid ner.

Jag brukar helst ge vanligt ris. Men har jag inte det hemma duger vilket som, bara det är välkokt.

Fungerar magen på detta tycker jag att du sakta kan börja blanda i lite av den "vanliga" maten. Kanske uppblött till en början. Köttfärs brukar jag också ge men inte stekt utan i så fall kokt.

Kräks vovven eller är det enbart diarré?
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Mest diarre, men han har kräkts lite också dom första dagarna.
Jag tycker det är lite märkligt att jag inte fick information om alla dessa preparat man kan köpa på apotek, och hos dom (vetkliniken) Det enda som gällde för hon var ris:crazy:

Nu är vovven mkt bättre efter att ha ätit ris/morotspure/fisk:banana: Fastän han inte äter upp riktigt all ris, det lämnas lite på golvet och riskornen är alldeles vita och rena från morotspure:D

När han klarar att äta det här (utan att ha diarre) så har jag tänkt blanda i lite köttfärs, vad tror ni om det? Går det bra med lammfärs? Han har ju hunnit gå ner lite i vikt och helst skulle jag vilja ha någon "snabbgödningsmat", förslag?
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Det finns ett medel att köpa hos veten! KOm inte ihåg vad det heter men fukade superbra då min hund var riktigt lös i magen, och det inte funkade med varken ris, fisk eller att jag inte gav någonting.
Ring och fråga det kostade typ 60 spänn och är receptfritt men finns bara att köpa hos vet.

Det är inte Canicur du tänker på? Det finns i alla fall receptfritt på apoteket. Har inte provat själv men vet bekanta som fått bra resultat.
 
Sv: Men nu blev jag orolig

labben sätter gärna i sig allt äckelpäckel han hittar, och det händer ibland att han blir kass i magen. är det bara diarré utan kräkningar har jag bara fastat honom tills han slutar skita och sedan gett små portioner torrfoder ett par dagar. kräks han också blir det först fasta med lite vätskeersättning, sedan lite ris och fisk någon dag och sedan små portioner torrfoder.

jag tror inte man behöver krångla till det i onödan. jag äter ju inte specialmat när jag blir lite magsjuk.

OBS att det gäller vuxna hundar!
 
Sv: Men nu blev jag orolig

*kl*

Min gamla hund hade lite problem med magen då och då och vi blev rekommenderade att ge henne kokvatten av ris för att få bukt på diarrè och det hjälpte.
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Fastat gjorde han dom två första dagarna (mer eller mindre frivilligt). Men diarren slutate ändå inte, hur mkt mat kan det ha funnits i den där hunden:crazy:

Jag känner att jag vill ta det säkra istället för att chansa om magen hunnit bli bra, samt att jag tänkt passa på att göda upp han nu också.
Det kanske låter omständigt.
När jag är magsjuk så kan jag inte äta vad som helst och måste se till att få i mig specialmat om man kallar det så...gäller ju även alla jag känner och några fler:D

Han har ju varit dålig i magen tidigare men inte så här dålig:(
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Ger ni risavkoket att dricka eller tillsammans med maten?
 
Sv: Men nu blev jag orolig

Är det magsjuka så svälter jag och börjar sedan med ris.
Men är det bara magproblem för att han ätit nån skit så kör jag på med mat som vanlig. Det brukar aldrig bli några problem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 103
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 387
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 068
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
2 215
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp