Mellantrav...?

D

Diotima

Hej!

Behöver hjälp! Ska tävla lätt B:1 om ett par timmar, men jag är lite osäker på hur man ska rida följande gångarter: Mellantrav, Mellanskritt och Mellangalopp! :confused:

Tack för svar! :laugh:

Sv: Mellantrav...?

Mellantrav och mellangalopp: Gasa! :D

Det ska alltså vara lite förlängda steg, inte fullständig Ökad Trav/Galopp.
Men har man en "vanlig" häst och rider på en nivå där man inte har kommit till de "riktiga" ökningarna så är det bara att länga så mycket det går. Finns risk att man fegar för mycket annars.

Mellanskritt är i princip den vanliga skritten på kort tygel, men fortfarande ska hästen ha näsan framme och pendla med huvudet.
Men du ska inte rida Fri Skritt, där du låter hästen sänka halsen och nästan ger helt lång tygel, och inte heller rida Samlad Skritt, där ju samlingsgraden ökar. Däremellan ligger Mellanskritten. :)

Det bästa är såklart om man kan be tränaren titta på en för att se hur mellangångarterna ser ut, då vet man ju också hur det ska kännas.

Det viktigaste i själva mellantraven är att du BEHÅLLER TAKTEN. Mellantraven ska ha samma takt som arbetstrav, men med längre steglängd. Det går alltså inte att braka iväg all världens väg utan att man fångar upp hästen också.

Jag brukar småfega lite innan, kör med det vanliga knepet att man minskar steglängden lite extra innan, för att visa mera skillnad när man ökar. Gäller att inte göra det för tydligt bara. :devil:

I mellangaloppen är det ungefär samma tänk, hästen ska behålla takten men ta längre galoppsprång, annars är det lätt att man får kommentarer som "springig" eller "visa mera skillnad" :angel:

Kanske är för sent för TS nu men det här med att inte öka takten i mellangångarterna. Målet är ju det, men lite som pinky är inne på, har man en "vanlig" häst och inte kan göra riktiga längningar riktigt så är det bättre att man iallafall försöker. Man får bättre poäng om man visar skillnad men ökar takten än om man sparar på krutet för att man är rädd att öka takten.

Mellantrav och mellangalopp: Gasa! :D

Det ska alltså vara lite förlängda steg, inte fullständig Ökad Trav/Galopp.
Men har man en "vanlig" häst och rider på en nivå där man inte har kommit till de "riktiga" ökningarna så är det bara att länga så mycket det går. Finns risk att man fegar för mycket annars.

Mellanskritt är i princip den vanliga skritten på kort tygel, men fortfarande ska hästen ha näsan framme och pendla med huvudet.
Men du ska inte rida Fri Skritt, där du låter hästen sänka halsen och nästan ger helt lång tygel, och inte heller rida Samlad Skritt, där ju samlingsgraden ökar. Däremellan ligger Mellanskritten. :)

Det bästa är såklart om man kan be tränaren titta på en för att se hur mellangångarterna ser ut, då vet man ju också hur det ska kännas.

Man ger inte "nästan helt lång tygel" i den fria skritten, man GER HELA tygeln. Ville bara förtydliga detta då många sitter och spar en tåt av tygeln av någon okänd anledning och blir då underkända i fria skritten, så onödigt fel att göra.

Hej!

Behöver hjälp! Ska tävla lätt B:1 om ett par timmar, men jag är lite osäker på hur man ska rida följande gångarter: Mellantrav, Mellanskritt och Mellangalopp! :confused:

Tack för svar! :laugh:

Nu är detta sent och lite elakt, men... du startar LB men vet inte hur du ska rida mellangångarterna? Är inte detta något man kollar upp tidigare, som iaf några veckor tidigare? (kanske debuterar man inte i LB heller?)

Tiilbaka till snäll; hur gick tävlingen?

Min första tävling någonsin var en lokal LB:3 och det gick hur bra som helst trots total okunskap så visst kan man debutera i LB. :D

Samma här! :D

Inte för att det gick speciellt bra, men vi hade fått samma missar även i ett LC-program, så vad hade det spelat för roll? Galoppfattning och galopperande är ju ganska basic... :p

Jo, det är väl klart man kan debutera i LB, man kan väl debutera i MVS C också om man vill, det kändes dock enklare att debutera i LC som är ett enklare program.

Jag tänkte också debutera i dressyr i vår/sommar och det blir nog LB, eftersom det inte finns så många som har LC helt enkelt. Dyker det upp någon lämplig LC så tar vi det istället :)

Intressant det där med mellantraven och ett bra tips att rida traven innan extra "långsam" för att påvisa skillnaden. Jag tycker också det är skitsvårt att länga steget utan att störa takten..men vi är nybörjare..

Jag "debuterar" också i Lb1 då det finns flera tävlingar. Sedan blir Lc1:an lite plottrig för min pålla..Tycker flowet blir lite trevligare i Lb1 än i Lc:n...man har ju mycket bågar att skåla ur hästen i.
Hi, hi..ska upp och rida program om en stund...gulp..

Ja, det gäller verkligen att tänka på att den länger steget och inte farten, att man rider takten varje steg. Man får hålla igen och nästan tänka att det ska gå långsamt.

Detta är kanske väldigt olika i olika distrikt, men jag trodde inte det var så 'sällsynt' med LC? Hur menar du med 'plottrig'? Och om du pratar bågar är det lc eller lb? LC2 är ändrad, tycker den är väldigt bra nu, väldigt 'genomskinlig' om man säger så.

Jag menar i lb1. Serpentinerna hjälper ju till att forma och jag tycker det programmet funkar ok. Lc1 har jag ridit med vår gula buse och det är ett jättebra program. Svårt att förklara men jag tycker lc1an blir "svårare" på min stora.
;)..Skulle nog tänkt mer på att rida ännu mer långsamt idag och "rida" traven i mellantraven:mad:..mitt fel att det blev galoppanslag..men man lär sig:idea:.
Oj vad jag trådkapar t.s:o.
Men jag försököker också lära mig;)..

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 909
Senast: settis
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka