mellanmål

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nogat

:idea: tips önskas på bra och gärna snabba/lättlagade mellanmål till treåring.Visst kör vi frukt, blåbärssoppa,macka,grönskasstavar ibland men skulle vilja ha mer att variera mellan gärna lite mastigare då vi äter middag rätt sent och jag hämtar han innan dagisets mellanmål.

Har dock ett litet tips själv som vi gör endel och är mycket uppskattat.
grekisk/turkisk yoghurt, lite florsocker, frysta bär-ej tinade mixa med handmixer och wholà sonen tror han får glass till mellanmål :d
om man inte har mixer går det faktiskt lika bra med fruktpuré och in en stund i frysen.
 
Sv: mellanmål

Ha ha ha, det där gör jag hemma också, det är mycket uppskattat, fast jag kör i med banan också. Jag brukar servera i glas och kanterna högst upp penslar jag med äggvita och har på pärlsocker, det blir lite extra festligt så..

Annars blir det väl någon smörgås, ibland tar jag grillspett och trär upp fruktbitar på ett och smörgåsbitar på ett, och då inte bara bröd utan någon bit pålägg också, typ ostkuber, skinkbitar, gurkbitar om jag inte haft på det på fruktspettet.

Jag kommer tyvärr inte på något mer just nu..
 
Sv: mellanmål

Va ni är kreativa!!!

*känner sig som världens tråkigaste mamma*



/Jossan :mad:
 
Sv: mellanmål

Mmm håller med dig. mIn fantasi sträcker sig till att skala en morot till dottern eller be henne välja en frukt...:angel: (stackars barn)
 
Sv: mellanmål

Jag :love: mitt toastjärn - som jar fick i morsdagspresent i våras efter att ha "velat ha" i säkert 10 år, men aldrig kommit till skott... :angel:
Toast är iofs bara en variant på mackor, men det är ju ändå lite variation! :D

Sen äter våra barn yoghurt med havrefras till. (Eller Crunchy ibland, maken köper det :devil: )

Melon med skinka till, när det är melonsäsong = de är billiga...

risifrutti, som våra barn tyvärr inte vill ha :smirk: Går att göra själv: kokt ris, lite sylt och lite grädde (eller nåt).

För övrigt tycker jag inte att man behöver vara särskilt rädd för lite extra fett i maten, förutsatt att man har ett AKTIVT barn. (utan en hel del extra grädde skulle nog Selma se ut som ett skelett :eek:)
 
Sv: mellanmål

Som ni sa; smoothies på frysta bär och yoghurt, pannkakor, tunnbrödsrullar, olika grönsaker och frukter (ev. med dip), fruktsallad, olika krämer och mjölk, nyponsoppa och skorpor, korv med bröd, grötbullar och mjölk. Finns mycket..

Min favorit är annars pizzabullar med bacon och ost, jättebra att ha i frysen och bara ta upp och värma. Brukar vara poppis också!

// Thera, fd. dagisköksa :D
 
Sv: mellanmål

Dottern gillar macka med stekt ägg på (och ev ketchup). Varma mackor är oxå gott med ost (i micron eller smörgåsgrillen).
 
Sv: mellanmål

Jööses vad smart med macka i delar på grillspett!! Plockmat äter ju min son! Ska genast skriva ut o sätta era ider på kylskåpet!
 
Sv: mellanmål

Jag brukar (om lusten faller på:smirk: ) göra pannkakor, byter ut hälften av vetemjölet till grahamsmjöl, & lägga i frysen..
Lätt & smidigt att ta upp så många som behövs för tillfället..

Tyvärr har min 3-åring kommit fram till att hon inte tycker om smörgås..
Brukar väcka mig med jämna mellanrum på morgonen (7-8) och tala om att hon vill ha potatis & mackaroner till frukost:confused:
Och gärna lite köttbullar oxå !

Åter till mellanmål/lunch.. Frys in överblivna rester från middagen..
Fick tips av min (dotterns) dagmamma att man kunde göra soppa av överbliven köttfärssås & spagetti (späda med buljong)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 067
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp