Mellan stor bokstav och punkt.

Myy

Trådstartare
Hej!

Behöver något litet råd från de som tidigare har kört in hästar.
Kort bakgrund: Min häst är nu 3år. Tömkörd sedan 1,5 år. Jobbad i NH och nu tränas han i barockridning. I våras då han var 2,5 år hade vi åkt barnpulka bakom honom utan problem. Sedan spände vi för vagnen och det tog hus i helsike. Häst och vagn försvann på stora vägen. För att göra en lång historia kort. Inga fysiska skador då vi var tillbaka i stallet och vagnen höll.
Problemet är nu att det går inte att ha två skaklar (lösa, utan vagn) på hästen utan att han blir trängd. Tömkörningen fungerar utmärkt, på rakt och böjt spår, även med linorna runt hasen. Men inte skaklar.
Jag har försökt att låta en kunnig person köra in honom (travtränare) men hon fixade det inte. Min häst gör helt enkelt Kaprioller (hoppar rätt upp i luften och slår ut med bakbenen) om man håller fast honom. Ja, han ÄR en Lipizzaner.
Vad tror ni: Finns det en chans att jag kan köra in honom? Tips?

Mvh Myy
P.s. Min presentationsbild kommer inte med automatiskt. Hur får jag dit den?

Sv: Mellan stor bokstav och punkt.

Ta hjälp av ett proffs, kostar en slant men dom brukar fixa det.

Inkörning

Varför heter rubriken Mellan stor bokstav och punkt.??

Travtränare är främst "kunniga" på en sak och det är trav.
Kan behövas lite mer för att få en säker körhäst.
Varför inte läsa böcker, häften, på internet allt du kan komma åt!
Här tycker alla olika, inget behöver vara direkt fel.
Själv tycker jag man alltid ska köra in med loksele och använda släpskaklar/kälke.
Men många använder bara bröstsele och säter för en vagn det går ju oxå bra.

Om du inte redan har Anders Erikssons häften tycker jag du ska köpa dom!
Tre häften som är mkt bra att ha!

Det man kan göra när en häst slår är att sätta dit en slagrem, men det hindrar bara att han inte får bakbenen över skaklarna. Inte att han slutar.
Börja med en träslana du släpar på. På båda sidor, först på din sida längst bort från hästen sedan mellan dig o hästen.
Tex daglig ritual vid in och utsläpp om hästen inte är van att rusa in :crazy: .
Ta kontakt med någon som är kunnig och har lång erferenhet av inkörning och hästar!

Vill du ha en bild under ditt nick/namn?
I så fall går du in på kontrollpanel, sedan Redigera avatar.
Där skriver du in URL för din avatar, eller laddar upp en avatar från din dator. Avatar = liten bild.
Den måste vara väldigt liten, bara 80 gånger 80 pixlar (bildpunkter) eller 19,5 KB (vilket som är minst).
I morderna rit program kan man leta upp inställningar för bildpunkter och ställa in så att det blir lagom, eller kolla att den är mindre än 19,5 KB.

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
  • Låst
Trav Hej! Skriver denna frågan både här och under Körning. Behöver något litet råd från de som tidigare har kört in hästar. Kort...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka