"mellan hand och skänkel"?

A

Achron

vad betyder det, om en häst behöver ridas mellan hand och skänkel?

Sv: "mellan hand och skänkel"?

Jag uppfattar "mellan hand och skänkel" på samma sätt som "rama in" hästen.

Att det ska finnas en fin balans mellan skänkel, vikthjälper och tygel för att få bärighet och balans, att hästen genast svarar på hjälpen du ger efterssom dina hjälper är tydliga.

Att det ska finnas en balans mellan framåtdrivande och förhållande hjälper för att tempot och formen ska bli ändamålsenlig..

Typ :p

(Beundrar folk, ridlärare och tränare som på ett vettigt sätt kan förklara sånt här :bow: )

som jag uppfattar det så har du hästen mellan hand och skänkel när du inte längre enbart använder skänkeln som gas och handen som broms. när du kombinerar dem och förhoppningsvis får lite samling.

men som med allt annat inom ridning är det lätt att veta hur det känns men svårt att förklara med ord...

"Att det ska finnas en balans mellan framåtdrivande och förhållande hjälper för att tempot och formen ska bli ändamålsenlig.." (som Uma skrev) Den tycker jag stämmer rätt bra.

Att rama in hästen tycker jag mer är att hålla om den, tex innan ett hinder så kanske man ramar in hästen med skänkeln för att den inte ska gå varken till höger eller vänster om hindret, utan över.

Det är en känsla. En vacker dag upplever du det och då förstår du! Så är det med mycket inom hästträning, vi formulerar en massa saker i ord och det blir lätt begreppsförvirring av det hela. Känslor är inte lätta att klä i ord! Rid på och en vacker dag upplever du det verkligen som att du har din häst mellan dina hjälper, en trevlig känsla! I den stunden är hästen helt lyhörd och vaken för varje hjälp du ger, och ni litar på varandra. Inget svårt, inget hokuspokus, var lugn, det kommer!

Bra svar, från Imse och knasan! :)

Jag pratade just med min tränare om detta. Han var en gång min ridlärare på ridskolan och numera tränar han privatryttare.
Under hela min ridskoletid (ca 30 år! :o ) hörde jag ständigt detta med att hästen skulle vara mellan hand och skänkel, men begrep inte vad som menades med det. Först nu, med min egen häst, förstår jag innebörden av uttrycket,

Immer

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagen har nya svenska utomhusmästare korats på Henriksdal. Här kan du spana in vilka som tog hand om SM-medaljerna för...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama