SiZo

Trådstartare
hejsan!

jag har en valack som har mkt dålig aptit, jag har nu börjat hälla melass över fodret, även över höet...

jag undrar hur mkt melass man kan ge innan det blir skadligt för hästen?

i dagsläget tror jag han får kanske 3 dl, har inte mätt...

Sv: melass

I boken står att nyare utfodringstester har visat att "hästar kan konsumera upp emot 1kg melass per 100kg häst och må bra av detta". (förr trodde man att mängden melass skulle begränsas pga det höga kaliuminnehållet)

Det innehåller ca lika mycket energi som betfor (dock ingen protein alls) så bara du räknar in det i foderstaten så kan du ge mycket mer än 3dl... ;)

vad trevligt!! jag har tyvärr inte fått hö analysen än, men han får melass bara för att han ska äta upp allt hö och så men jag skulle kunna ge 4 kg... ojsan hoppsan vad mkt...

vad trevligt!! jag har tyvärr inte fått hö analysen än, men han får melass bara för att han ska äta upp allt hö och så men jag skulle kunna ge 4 kg... ojsan hoppsan vad mkt...

Japp du skulle kunna ge 1kg/100kg utan att hästen skulle må dåligt av det! Men det är väl inget att rekommendera direkt... kladdigt och ganska onödigt och undrar om inte de flesta hästar skulle rata melassen redan efter 1kg/dag! :crazy:
Nej melass är bra för tillfällen då man behöver smaksätta fodret - som i ditt fall.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka