Melanom på insidan?

lil-sis

Trådstartare
Hur många har erfarenhet av melanom som ställt till problem på insidan av hästarna? Att det inte har slutat väl får man väl kanske anta :crazy:

Hur märktes det? Hur kom det sig att Ni ens funderade i de banorna? Hur gammal var hästen?

Mitt sto är som bekant inte på topp just nu.

Hennes mor avlivades pga melanom i lungorna för inte så längesedan och det gör ju att man börjar fundera.

Under onsdagens veterinärbesök så funderades det lite på ev påverkan på lymfsystemet iom att hon samlar vätska i perioder och ffa på höger sida. Hon har också alltid låtit konstigt när hon ligger på sidan (och sover gott) och när hon äter (inte alltid). Idag så var ljudet annorlunda och dessutom när hon låg "vanligt", inte på sidan. Så man funderar ju.

Pigg och glad är hon fortfarande :love:

Sv: Melanom på insidan?

Min systers häst fick 'gå vidare' pga av ett bakknä som spökade. Han hade också problem med ryggen och vet kunde inte avgöra vilket som kom av vad, dvs om ryggontet kom av bakknät eller tvärtom, eller var för sig. Bakknät skulle inte bli bra och hästen avlivades. DÅ upptäcktes det att hela häststackarn var full av malint melanom (stavas?:o). Ingen vet hade upptäckt det, eller ens tänkt tanken om det så länge hästen levde... då var han stammis på djursjukhuset under många år pga återkommande problem med rygg och knä.. Enda som märktes på hästen var att han periodvis låg ner mycket i hagen och inne, men stundvis och oftast var han mycket pigg och i hagen busade, hoppade och for han mycket. Vi trodde det var knäet som avlastades för att han låg ner... Hästen var 11 år när han avlivades. Förmodligen var han så snäll och hade hög smärttröskel eftersom han var sjuk men ändå pigg!
Vet inte om det är samma slags melanom som din hästs mamma, men tänkte jag kunder berätta ändå...!

Jag har en bekant som fick ta bort sin häst pga melanom i lymfkörtlarna om jag förstod rätt.
Symptom var att hästen fick svårt att svälja och de trodde initialt att det var en infektion.
Efter bronkoskopi (? kikade ner i halsen) konstaterades melanom och hästen fick somna in :cry::cry:
Vet inte om det fanns ytterligare melanom.

Jag har en bekant som fick ta bort sin PRE pga melanom. Hästen var åtta tror jag och fick upprepade problem med förstoppning och kolik.

Vi hade en Lipizzanare som vi fick ta bort för ett antal år sedan.Han hade melanomer på och runt svansen. Oftast sprack de bara på somrarna men mot slutet så sprack de hela tiden, och det var ingen trevlig syn :( Till slut så spreds det antagligen till organen också.Det började med vad vi trodde var kolik och efter ett dygn av veterinärer och nattvak så gav han upp 27år gammal.

27 känns ju ändå som en okej ålder att vandra vidare i. Men det blir inte roligare för det :(

Alla: Thank You. Behöver just sådana där konstiga stories.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka