BernT

Trådstartare
Ni som ger hösilage till era hästar, hur gör ni på meeting?
Att ta med en 250 kilos bal är ju otänkbart.
Och om man packar med det man behöver så blir det ju ofräscht, iaf om det är blött hösilage.
Jag ska på meeting om några veckor och insåg just att jag vet inte hur jag ska göra med silaget :p

Sv: meeting

Vi har hösilage i små rundbalar på ca 40 kilo som är perfekta att ta med på meetings. Men en storbal kan bli lite svårare.
Det finns ju jättestora "påsar" på Ik** som nog sväljer en hel del. (själv har jag dessa för att packa täcken, boxgardiner mm)

Inte meeting, men när jag är på kurs etc, det blir ju jämförbart, så jag packar helt sonika i IKEA-påsar. Har 40 kilos bal/ar hemma, men de är så himla bökiga att transportera och flytta runt. Så jag packar i ikeapåse. Bara det inte är sommarhetta så är det inga problem. Jag gör ju lika på vintern, packar fem dagars påsar på en gång.

Sommartid köper jag in hö.

+ zara

Smart idé, men vart brukar ni förvara det?
När jag red ponny så hade vi höbalar med som vi la utanför boxen, men det känns som att det kommer ta för mycket plats om jag ska stapla 45 kg hösilage utanför boxen.
Transporten går det ju iofs att ha det i, om inte parkeringen är jättelångt bort.

jag har stora balar! men packar ner i stora plastsäckar, å för mig har det funkat jätte bra! blir inte dåligt eller nånting.

om ja har med mig säger 4 påsar med hö ( beroende på hur många hästar ja har) så lägger ja ut 2 vid boxen sen när dom tar slut hämtar ja nya.. smidigt å tar inte upp jätte mkt plats

Som Zara - i transporten och utanför boxen, hämtar påsar från transporten så man har ett lagom antal vid boxen.

Vi som håller på med fälttävlan är i princip alltid på meeting om inte tävlingen är inom pendlingsavstånd. Gör som de andra i tråden beskriver att vi packar det vi behöver ha med i plastsäckar, påsar el liknande inga problem alls:).

Vi tar med oss höbalar under meeting. Har packat i plastsäckar och tagit med ngn gång.

Har man hösilage med hårt packade "kakor" får man ner 10 kilo i en IKEA-påse.

Vi tar alltid med IKEA-påsar med hö på meetings! :)

kankse prova m horsehage? mkt bra förpackat o bra hösilage

Vi har superstora rundbalar hemma i stallet, så att ta med en bal är tyvärr inget alternativ för oss. Jag packar i sopsäckar, det går ner ungefär 10 kg i en sopsäck. Det fungerar bra, höet hinner inte bli dåligt så snabbt. Jag har fått lära mig att höet ska konsumeras inom dom närmaste fem dagarna från det att balen öppnas, så det är oftast inget problem.

Nu ska vi dock köpa in mindre balar, då mina hästar äter väldigt mycket hö (~20 kg/dygn) och det tar väldigt stor plats med alla sopsäckar.

Är det inte det där fodret som ligger på typ 8 kr/kg.
Känns lite saftigt att betala 3600/månad för mat. :p

Nja, ligger på 3,50 - 4 kr/kg, så numera tämligen 'normalt', övriga priser har ju hunnit ikapp, och tar man med den ökade kostnaden för att göra mindre förpackningar så. Dock så missar de flesta att det är helt vanligt hösilage, producerat av helt vanliga producenter, men förpackat i ovanligt små förpackningar 'bara'.

Många tror det är någon form av 'specialsilage' som är bättre än annat. Men icke då. Dessutom varierar analysresultat och TS osv från år till år och skörd till skörd precis som vanligt silage.

Har man en häst är det ganska outstanding vår och höst dock, i övrigt har jag SVÅRT att övht se vitsen med det när man kan köpa 30 - 40 kg 'vanlig' småbal för oftast lägre pris (om än inte jättemkt lägre längre)

Senast ändrad:

Vi betalar 1,80 för vårt hösilage med supervärden. Och det är väldigt torrt, så men behöver inte betala för en massa vatten.
Så jag tror inte pappa är så sugen på att byta ;)
Men på sommaren verkar det väldigt smart med de små balarna.

Fast sånt torrt, jag begriper inte varför man vill ha det? Jag hålle rpå att få tuppjuck på att 'alla' börjat ta så förbenat torrt. Jag vill ha blött. Hästar/na med. Visst surt att betala för vatten, jag önskar det kunde börja prissättas per kg TS istället.

Jag ger 3 kr/kg för mitt (oavsett TS, ligger dock väldigt stadig från år till år på 60 - 65% TS, lite för torrt tycker jag men gångbart iaf). Och dyrt på ett sätt - ja. Avis på sådana med ditt pris =) Men, 'mitt' så får jag mina beställda värden, VET att jag får de år efter år och oavsett hur skörden gick 'för alla andra' etc. Och då är det ju dyrt vissa år och billigt andra.

Mest undrar jag när någon ska inse efterfrågan på silage i 100-kilosbalar jag ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka