Medryttare

Elinoor

Trådstartare
Har äntligen hittat en medryttare till min häst, och nu dyker det upp ett par frågor:

1) Betalning - vad är rimligt? Jag tänker mig att om man disponerar hästen 50% så betalar man 50% av de faktiska kostnaderna. Jag har hästen installat o köper foder (har alltså ingen egen gård o egen foderprod), samt att man delar på jobb som mockning mm.
Vad tar ni betalt/vad betalar du?
Vad kräver ni att man gör för arbetsuppgifter?

2) Avtal - finns någon typ av fodervärdsavtal. Har ni avtal? Muntligt/skriftligt? Behövs det alls?

Tack på förhand.

Sv: Medryttare

Har haft medryttare 1 gång. Hon betalade ingenting. Hon hade hand om hästen 2 ggr/veckan, på dessa dagar mockade hon samt gjorde iordning foder. Hon fick träna7tävla så mycket hon ville bara hon frågade innan. Detta fick hon bekosta själv. Vi hade inget avtal.

sök på forumet så hittar du mängder av dessa trådar!

Jag hade medryttare en gång, och det enda hon betalade var en del av hovslagarkostnaden.
Hon red hästen 2 dagar i veckan, och utöver ridningen så mockade hon, gjorde i ordning foder, fyllde vatten och tog hand om hästen och allt som hör därtill.

När jag var medryttare så betalade jag 200 kronor per månad för att rida 1 dag per vecka och 400 om jag ville rida två dagar. Betalade givetvis tränare själv utöver detta. Hästen gick på lösdrift så det var ju inget jobb med mockning och sånt men givetvis hade jag gjort det de dagar jag var där om hästen hade stått uppstallad.

Min medryttare betalar ingenting och så vill jag ha det. Hästen är inte en läromästare och det är nog bara om jag hade en sådan som jag skulle kunna med att ta betalt... nu har jag ju en unghäst som är under utbildning och då skulle det kännas helt fel att ta betalt.

Jag begär dock att hon utför "dagens sysslor" de dagar hon rider. Mockning, foder etc. samt givetvis att hon håller rent och snyggt runt sig i stallet så att inte jag får problem där.

Avtalsgrejen är svårt. Det är så mycket som bör vara med... och det känns lite svårt att slänga fram ett avtal på femton sidor liksom. Jag håller på att skriva ett avtal för min medryttare just nu och skriver ned lite vartefter jag kommer på olika saker som jag tycker skall vara reglerade.

Jag är medryttare på en häst som jag har 2-4 dagar i veckan, jag betalar 500kr/månaden. Dock tycker jag att detta är lite för mycket pengar men jag älskar verkligen hästen så det får det var värt!

Jag har ett medryttar-avtal som det kallas, hon har skrivit det själv och jag tycker att det är toppen. Då kan både jag och hon känna oss säkra :)

1) jag personligen har aldrig behövt betala men jag har ju varit mera trav tjej och där är detta med betalning inte lika "populärt" Däremot så har jag provridigt för hästar som jag skulle ha betalat på och för en normalutbildad häst där det ingår skogsridning samt ett par träningspass har legat mellan 400-600 kr för 2-3 dagar.
Där jag är nu så Betalar jag inte däremot så mockar jag åt alla ägarens hästar i stora stallet, det är alltså 4 stora hästar 2 i box och 2 i spilta samt åt hans shettis som står i spilta, fixar allt till dom, vatten, strö mockning, hjälper även till med in och utsläpp dom dagar då jag är där vi rätt tid så att säga.

2) jag har inget avtal nu men jag känner mej relativt säker på att ägaren inte kommer "kasta ut" i första taget. jag litar på att vi kan ha en öppen och ärlig relation. Vi trivs bra ihop och allt funkar bra.

Jag har aldrig tagit betalt för medryttare utan varit tacksam för att få avlastning. Då har medryttaren fått mocka och fixa mat och göra allt det som behövs göras så att jag slipper åka till stallet den dagen.

Har aldrig haft några skriftliga avtal utan endast muntliga och jag har aldrig haft problem med medryttare.

Jag är medryttare eller vad man nu ska kalla det, rider 6 dagar i veckan, är helst där alla 7. Får rida hur jag vill, den enda kostnaden jag står för är om jag vill ta ut tränare eller så. Allt annat står ägarna för, känns som att jag borde bidra mer, men ponnyn är ganska krånglig i hantering och ridning. Men jag betalar ingenting då de tycker att jag gör dem en tjänst som håller igång ponnyn. Men hade det varit en häst som kunnat lära mig massor hade det nog kostat mig. Så betalning tycker jag beror helt på vad det är för häst. 50% låter dock dyrt, du söker ju medryttare för att Du behöver hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 946
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 388
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 826
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka