Medryttare och försäkringar

the_connemara

Trådstartare
Får tyvärr inte sökfunktionen o fungera.

Funderar på att skaffa medryttare men är så kass på det här med försäkringar. Hästen har Agria Incident, det är ju lätt o ringa o kolla vad den gäller i teorin.

Men sen då? Antar att man vill att medryttaren har en egen olycksfallsförsäkring och skriver in i kontraktet att hen rider på egen risk? Hur funkar det med minderårig?

Vad är vanligt att reglera i kontrakt vs prata om muntligt o hur? Tex om medryttaren skadar sig pga olycka eller pga av min häst (görs det skillnad tex om medryttaren trillar av pga normal otur eller om min häst skulle springa rakt över hen i hagen för o ta två ytterligheter?). Om hästen skadas pga normal olycka eller pga slarv? Om utrustning går sönder pga normalt slitage/olycka eller slarv (en tygel av för att man inte håller reda på dem ser jag tex som slarv men vid en normal avfallning är det självklart en olycka, allt sånt kan man ju inte skriva ner) ?
 
Jag har aldrig haft något skriftligt kontrakt med någon av de hästägare som jag varit och är medryttare åt.

Det finns alltid risker med att hålla på med hästar och jag tycker att det är var och ens ansvar att själv skaffa sig försäkringar. En vanlig olycka som händer med din medryttare kan lika gärna hända dig, så det tycker jag inte man behöver avtala något om. I fall olyckan sker p.g.a. slarv eller oaktsamhet från medryttarens sida tycker jag det blir svårare, i alla fall om du får skador på din häst som du får ta den ekonomiska smällen för. Där vet jag faktiskt inte hur man skulle kunna göra för att skydda sig.
 
Jag anser att min medryttare umgås med min häst på egen risk. Det ligger i medryttarens intresse att den har en bra försäkring som täcker olyckor i samband med hästen.
Olyckor händer och det är ju tråkigt när utrustningen går sönder men det ingår samtidigt känner jag.
Dock hade jag en medryttare som en period hade sönder allt, flera tyglar gick sönder, benskydd som blev helt strimlade osv osv osv.
Då blev jag lite trött så då fick den faktiskt köpa nya tyglar och benskydd bl a. Då var det ju liksom mer slarv än bara otur.
Peppar peppar har ingen sadel gått sönder av slarv och tur är det, för det är ju verkligen ingenting som är billigt att köpa nytt.

Vad gäller hästen anser jag nog att det ligger på ägaren. Jag var medryttare på en häst för många år sen som gjorde illa sig när jag red, det var dock en ren olycka och hade lika gärna kunna hänt när ägaren red.
Ägaren stod för alla kostnader, dock såg jag till att vara med och hjälpa till när vi åkte på veterinärbesök.
Jag åkte även och köpte bandagerings material mm och hjälpte till med vård av hästen osv.
Det är väl ungefär det jag skulle förvänta mig av min egen medryttare också om det blev en olycka när den red.
Däremot är det ju svårare om hästen gör illa sig pga medryttaren är rent av klantig och oaktsam. Men det hamnar väl på ägaren det med i slutändan även om jag skulle kunna tycka att medryttaren bör stå för självrisken eller något iaf om den verkligen varit ett klantarsel.

Personligen skulle jag erbjuda mig att stå för minst självrisken om jag klantat mig totalt och hästen gjort illa sig pga mig.
 
När jag har haft medryttare så har jag skrivit in att de rider/umgås med hästen på egen risk. Jag har också skrivit in att om hästen eller utrustningen skadas vid oaktsamhet står medryttaren för allt tills hästen är i brukbart skick igen men självklart får hästens försäkring utnyttjas. Skadas häst eller utrustning vid olycka står jag för det.
 
Det är väl rimligt att anta att en medryttare och dess familj (om minderårig) själva tar ansvaret för att medryttaren är försäkrad efter önskemål.
 
Förväxla inte Sverige med USA. Här utgår man från att människor gör saker på egen risk, efter eget beslut.

Du som hästägare ska anses ha medverkat till händelsen genom oaktsamhet, vårdslöshet eller uppsåt för att kunna bli ansvarig.

Alltså tycker jag det räcker bra att i kontraktet meddela att alla aktiviteter sker på egen risk. Att hästen är försäkrad i Agria vilket innebär att även medryttaren täcks av Agria Incident och att medryttaren är välkommen att ta del av denna försäkring om så är möjligt enligt Agrias villkor.

OM en medryttare vill försäkra sig själv är det ju bra, men jag kan inte se att det skulle vara ditt ansvar att så sker.

Detsamma gäller medryttarens ansvar vad gäller skador och förstörda grejor. Om medryttaren inte är vållande genom uppsåt, oaktsamhet eller vårdslöshet kan det vara svårt att kräva ersättning. För vem skriver på ett avtal där man hårt reglerar ersättning?
 
Får tyvärr inte sökfunktionen o fungera.

Funderar på att skaffa medryttare men är så kass på det här med försäkringar. Hästen har Agria Incident, det är ju lätt o ringa o kolla vad den gäller i teorin.

Men sen då? Antar att man vill att medryttaren har en egen olycksfallsförsäkring och skriver in i kontraktet att hen rider på egen risk? Hur funkar det med minderårig?

Vad är vanligt att reglera i kontrakt vs prata om muntligt o hur? Tex om medryttaren skadar sig pga olycka eller pga av min häst (görs det skillnad tex om medryttaren trillar av pga normal otur eller om min häst skulle springa rakt över hen i hagen för o ta två ytterligheter?). Om hästen skadas pga normal olycka eller pga slarv? Om utrustning går sönder pga normalt slitage/olycka eller slarv (en tygel av för att man inte håller reda på dem ser jag tex som slarv men vid en normal avfallning är det självklart en olycka, allt sånt kan man ju inte skriva ner) ?

Jag är medryttare till en underbar isis, när jag började rida honom så skaffade jag egen försäkring, utöver det så har jag och hästen ägare ett avtal att jag ska står för ev skador som sker om att jag varit oaktsam och att jag ska lämna stallet rent och snyggt. Vilket för mig är en självklarhet men ägaren har haft problem med tidigare medryttare som lämnat utan städa efter sig.
 
Får tyvärr inte sökfunktionen o fungera.

Funderar på att skaffa medryttare men är så kass på det här med försäkringar. Hästen har Agria Incident, det är ju lätt o ringa o kolla vad den gäller i teorin.

Men sen då? Antar att man vill att medryttaren har en egen olycksfallsförsäkring och skriver in i kontraktet att hen rider på egen risk? Hur funkar det med minderårig?

Vad är vanligt att reglera i kontrakt vs prata om muntligt o hur? Tex om medryttaren skadar sig pga olycka eller pga av min häst (görs det skillnad tex om medryttaren trillar av pga normal otur eller om min häst skulle springa rakt över hen i hagen för o ta två ytterligheter?). Om hästen skadas pga normal olycka eller pga slarv? Om utrustning går sönder pga normalt slitage/olycka eller slarv (en tygel av för att man inte håller reda på dem ser jag tex som slarv men vid en normal avfallning är det självklart en olycka, allt sånt kan man ju inte skriva ner) ?
Kan ju vara bra att medd medryttaren att den gör det på egen risk och borde också då kolla så att den egna försäkringen täcker skador där häst är inblandad, har för mig att hos vissa bolag måste man teckna extra vid ex ridning, cross, hockey mm?
 
Fundering "åt andra hållet", behöver man som hästägare försäkra sig om att medryttaren har en gällande ansvarsförsäkring/rättshjälp etc?

FInns det något senario där man kan bli ersättinigsskyldig om medryttaren "ställer till nåt" och inte har t ex hemförsäkring?
 
Jag vänder på frågan: när blir jag någonsin ansvarig för vad andra vuxna personer tar sig för? Möjligen om jag lånar ut min bil till någon stupfull. Men i andra fall?
 
Jag är medryttare och ägaren har tagit en försäkring åt mig, för att skydda mig. Hon har också försäkringar som täcker när olyckor händer...vilket det gör.
 
Jag hade ett muntligt avtal med en tjej som ibland red min ena häst att hon skulle stå för skador som skedde pga oaktsamhet. Inget jag behövde utnyttja tack och lov. Däremot föddes en fråga runt det, för egen del, hur i hela friden vet jag att det är oaktsamhet? Hästen kan ju bli rädd och kasta sig ut i ett stenröse precis som att hon kan få för sig att det är en bra idé att prova att rida över nämnda stenröse, som ett exempel.

Hela målet med samtalet var väl att hon skulle förstå att jag ville att hon var försiktig och om hon var oförsiktig och pajade häst eller utrustning vill jag att hon står för det men man kan ju likagärna låtsas att man inte alls gjort något dumt. Svårt läge om hon inte själv sa "du, shit, jag klantade mig" och det räknade jag ju inte med att hon skulle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter haft egen häst tog jag paus från ridsporten. Funderade på att ta upp ridningen igen och blev tillfrågad om att bli med medryttare...
2
Svar
22
· Visningar
1 998
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 723
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ägaren har frågat mig flera gånger om jag skulle vilja rida hens häst någon dag i veckan, då ägaren skulle vilja ha lite avlastning. Jag...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
24 709
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Har ett helt privat stall som vi hyr med fyra egna hästar. stallkontraktet och tre av hästarna är skrivna på min sambo. Alla hästarna...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: mannagryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp