Medryttare eller inte?!

Emmah.S

Trådstartare
Jag och sambon väntar vårt första barn i mitten av maj. Har hållit igång och ridit min häst fram till för kanske 3 veckor sedan då jag insåg att sadeln han har inte alls passar något vidare, törs inte rida barbacka pga risken att ramla av.

Började köra honom och det tycker han är minst lika kul om inte roligare, jag tycker det är helt okej, blir ju som aningens bekvämare för mig nu när magen börjar puta ut en del. Dock törs jag inte, pga tidigare händelser med samma häst isamband med körning (orkar inte rabbla upp det här), fara ut och köra honom själv utan att ha någon, och då helst hästkompis, med mig. Lillasyrran följer gärna med med sin shettis men jag blir ju lite låst till hennes rider. Vissa dagar är hon hemma sent och jag har, pga situationen i fråga, lättare att bli trött så motionen av min häst blir tyvärr väldigt hackig, vilket gör att jag få dåligt samvete över hästen. Fler motionskompisar finns tyvärr inte heller att tillgå då jag och min storasyster delar på sele och vagn till våra hästar och hon rider sällan eller aldrig sin utan kör mest.

Dom problem jag brottas med är:
1. Extremt rädd om min häst, 4 personer mer än mig har ridit honom under dom 7 år jag ägt honom, skulle aldrig förlåta mig själv ifall det hände honom något under någon annan människa.
2. Hästen är verkligen på topp just nu och tycker att i princip allt vad motion heter är hur kul som helst.
3. Har ingen passande sadel och har dessvärre dåliga ekonomiskaresurser just nu så att köpa en ny är inte så lätt, vem vill börja rida en helt okänd häst barbacka?! Har själv ridit honom barbacka i flera år utan problem och mig har han aldrig gjort något mot.

Hästen i fråga är 16 år i år med tror att han är 5 så det känns som trist att bara ställa av honom också.

Hur skulle ni gjort, nöjt er med den motion han får i dagsläget (3 max 4 dagar/vecka) eller sett er om efter en seriös medryttare?! Motiviera gärna era svar...

Sv: Medryttare eller inte?!

Om han blir kord (som nu ar fallet) 3 eller 4 dagar per vecka ar det alldeles nog. Om du fortfarande kanner att han behover mer, (genom hans uppforande etc) varfor inte slanga in honom i roundpen och longera honom i stallet i alla gangarter. Det ar like motion det..Har duingen roundpen anvand lina och sta i ridpaddock eller var du har utrymme..

Jag formodar han kommer ut och ar ute i hage/paddock nar du inte arbetar honom och de ror sig da ocksa..

Hastar behover inte bli ridna 7 dagar i veckan.. Vad du ger honom ar enough.. Visst det ar inte ultimata men han dor inte..

Jag har 3 hastar som jag arbetar med nu, en hast per dag som far ordentligt med motion (longering, har ridforbud) och traning medans de andra tva far promenad dar vi forstas gor markarbete. De ar ute fran 9 till 8 pa kvallen de flesta dagar. Nar de inte ater leker de eller bara star..
Sa mina far jobba var 3e dag och de mar inte illa av det..

Pa vilket satt tror du att din sadel inte passar hasten langre? Jag menar det kan ju inte ha kommit upp helt plotsligt?? Ingen chans du kan salja den och anvanda pengar till en battre begnanad?? Eller varfor inte se om du kan "bygga upp" sadeln med "lollipops" och fram och bak vulster stod? dubbla filtar fungerar ocksa..

Hoppas det loser sig

Har ridit mest barbacka när jag ridit eftersom sadeln inte passat så bra, men nu under sen senare delena av grav. som jag ridit så har jag använt sadel och då insett att den inte passar något vidare alls...Sadeln är inte min heller egentligen utan lånad av hon som ägde syrrans häst förr.

Har ingen tillgång till roundpen, eller ridbana.

Men du kanske har rätt idet du säger, att 3-4 gånger med motion i vecka får räcka, han är ju ingen ungdom längre trots att han verkar tro det. Han går ute mellan 15-24 timmar per dygn, beror på väder och vind ifall dom får komma in, så ute får han då vara iaf!

ahhhh inte underligt att sadel inte passar.. skulle nog lamna tillbaka och sen borja leta efter en battre begagnad till honom. har du ngn aning om hur han ar byggd och kan avgora fran dar, det finns bra sadlar fran 1500 om du vill leta.. har pa buke saljs ju sadlar hela tiden..

hoppas du hittar ngn losning till sadelproblemet for nar du kan borja rida igen... visst ar barbacka skont men vill man verkligen arbeta haste ar sadel battre..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst