Medicinska orsaker till förändrat beteende

superstar

Trådstartare
När någon beskriver (tex här på buke) att hunden plötsligt ändrat beteende; blivit tillbakadragen, aggressiv eller liknande ges ofta svaret att den bör undersökas av veterinär, vilket jag givetvis håller med om. Men nu är jag nyfiken på konkreta erfarenheter av vad som faktiskt hittats i liknande fall.

Vår 4-åriga hanhund morrade åt vår 3-åriga dotter i morse, helt oprovocerat och "från ingenstans". 2 gånger. Sen även mot 12-åriga tiken, vilket visserligen hänt tidigare men aldrig mot barnet, han är känd som en mycket barnkär hund. Det känns väldigt olustigt och obehagligt och jag är väldigt kluven till hur vi ska hantera det. När jag och maken analyserar saken så konstaterat vi att han också dragit sig undan lite de senaste 1-2 dygnen, vilket inte heller är likt honom. Således ska han givetvis till veterinär, men vad kan man tänka sig att de eventuellt skulle kunna hitta? Vi har klämt och känt utan att hitta någon smärta och han är till synes välmående, pigg, glad, träningsmotiverad osv.

Och hur ofta händer sådant här utan att någon förklaring hittas. Och hur ska vi då tänka?

Usch så svårt detta är... :down:

Smärta eller nedsatt syn/hörsel är klassiska åkommor. Vår gammla tik har alltid varit tryggheten och modet själv men nu när både syn och hörsel är dålig så blir hon lätt arg på föremål. En buske, betongklump osv kan hon bli osäker på och göra sig hotfull inför. Likaså folk som kliver in på tomten.

Jag hade en hund som helt plötsligt förändrade beteende. Hon brukade älska barn och människor men började plötsligt morra och reagerade så fort någon kom i närheten. Hon hade fått en ögonsjukdom med en syn som blivit sämre.

Smärta.

Att han morrar är jättebra, hantera inte det fel! Han morrar för att varna, uppmuntra morrandet genom att ge det den avsedda effekten (avstånd från det han morrar mot), straffa det inte. Särskilt viktigt när det handlar om barn, man vill verkligen, verkligen ha varningssystemen kvar. :)

Hoppas veterinären hittar något enkelt som går att fixa.

Jag tänker också på smärta.

Min hund förändrade beteende och morrade inte bara mot de övriga hundarna utan både mot katt och mig och maken. Tyvärr tog det alldeles för lång tid för mig att koppla, min magkänsla sa att han hade ont men när jag rådfrågade andra så fick jag mer till mig att det var åldern och att jag har flera hanar. Så tyvärr väntade jag tills han först inte ville hoppa hinder på tävling och sen visade hälta efter vila. När vi sökte hjälp visade det sig att han mest troligt har en senskada i bogen och haft rejält ont. Några dagar på smärtstillande och min glada pojke är tillbaka igen. Nu väntar vi på artroskopi och håller tummarna för god prognos och kort konvalecens!

Låter vettigt med veterinärbesök! Hoppas de hittar något som är lätt åtgärdat :)

Smärta. Men det kan vara svårt hitta den.

Min U började morra. Sen bete sig som han inte kände igen folk i familjen. Vid ett tillfälle betedde han sig som han inte kände igen mig. Vid de tillfällena betedde han sig som det var en främmande inkräktare, dvs med stort mått aggressivitet. I övrigt pigg, glad och energisk.

Två vetbesök ua. Beteendet eskalerade. Djursjukhuset hittade inget alls i smärtväg och började diskutera hjärntumör.

Tillslut hittade en sjukt skicklig ortoped problemet. Lång historia kort så hade han en autoimmun ledsjukdom så I princip varenda led var inflammerad och smärtade 😭

Vi provade behandla utan framgång och han fick somna 5 år gammal.

Tack för alla svar. Jag och barnen har varit bortresta några dagar, vilket var väldigt bra timing. Hunden har varit som vanligt under tiden och inget konstigt märktes när vi kom hem. Jag ska till agilitybanan och träna i eftermiddag, får se hur han beter sig där.

Hoppas jag inte får anledning att återkomma i tråden...

Liknande trådar

Övr. Hund Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat. Här hemma bor det en bearded collie...
2
Svar
23
· Visningar
4 948
Senast: Nenyah
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·
Hundhälsa Vår papillonhane (Chip) på 13 år har den senaste tiden lagt sig till med en del konstiga beteenden. När vi är ute i trädgården kan han...
Svar
7
· Visningar
7 087
Senast: Sickan
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 979
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka