Medelvärde,"foderstat"???

martha

Trådstartare
Medelvärde,\"foderstat\"???

Nu är det såhär att jag fått en ny leverantör på grovfoderet och jag kan istort sätt välja själv vad jag ska ha för värden ...
"Problemet" är ju att jag har så olika hästar(alla travare) men jag har ettåring, tvååring,dräktiga ston,konvalecenter och hästar som tränas(äldre)

Jag vill ju ha "samma" hösilage till alla såklart, men om jag nu kan välja det jag vill ha.......vad ska jag välja??
Jag fodrar med istort sett fri tillgång och TS ligger på ca 60/65

Fattar ni hur jag menar... :confused:
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Då är det ju bara konval. som ska ha annat foder. De andra ska ju ha högklassigt
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Jo, men finns det några "medelvärden" som jag kan önska på hösilaget...så det passar alla hästarna....kraftfoder får jag ju skjuta till på de andra kanske(ungh/fölston)
konvalecenterna behöver ju egentligen inget kraftfoder när dom inte är i "uppträningsfasen" iallafall, men annrs är det ju hästar som tränar utom fölstona...de flesta konvalecenter skrittas ju i ca 45-60 min om dagen innan dom körs igång på "riktigt"
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

eftersom jag har endast 2 dräktiga ston vill jag ju inte köpa "egna" balar åt dom....utan isåfall komplettera upp med kraftfoder(fölmärrar är ju aldrig sugna på sånt :angel:)
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Jag skulle köpa grovfoder med rätt hög kvot. Konvalecenterna klarar ju av det också!
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

:)
Vad skulle vara "drömvärden" för dig...om du fick välja??
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Det beror vad det är för hästar. Men har jag matglada hästar så tar jag gärna ett energivärde på runt 7 (eller lägre om det är storätare jag har) och en kvot på 6,5 :D

Har jag unghästar så vill jag ha högre energi och högre kvot, gärna energi en bit över 8 och kvot på 8-9 nånstans.
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Visst klarar även konval höglassigt foder men inom trav räknar vi tid och pengar. Vi vill inte ödsla tid på att banta konval, den tiden vill vi lägga på högklassig träning med start som mål. Ska du ge konval ett högklassigt foder, ja då får du dra ner på grovfodergivan och ge halm vilket inte brukar vara populärt hos de kräsna travarna :D
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Men kvoten kan ju vara hög utan att energin är hög.
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Fast O.G är mer än lycklig när hästarna kommer o är runda o goa :d
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Visst KAN den vara det men oftast har man inga direkta problem med energin utan de problem man har så ligger det oftast i proteinnivån. Om vi tittar på marthas olika foder hon kunde välja på så ser vi att vi har problem i foder 4 dvs ett super foder med avseende på enerig men tyvärr är proteinet för dåligt vilket ger en dålig kvot. Ponera att foder 4 istället hade avsevärt lägre energiinnehåll men samma mängd protein, ja då hade kvoten varit bra MEN fodret i sig hade varit ett skitfoder. Så jag menar att man inte ska stirra sig blind på just kvoten utan även väga in mängder enerig o protein i sin bedömning dvs tänka ett steg längre :cool:. Ser vi till de andra fodren där kvoten ligger kring 6 så blir det kanske feta hästar tackvare hög energi trots att kvoten är bra. Sedan kan man ju plocka vidare i konval situation. De kanske bara är just konval i en månad och sedan ligger dom i träniing igen och då hinner det väl inte hända så mycket med hullet direkt
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Helt sant! Men en liten fråga. Om energin ligger ännu lägre, är det ett "skithö" för att de måste äta så pass mycket, eller är det något som blivit fel t.ex i skörden?
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Men, sjunker verkligen energin ju senare man skördar? Vad är det då som gör att det sjunker? Är det för att det blir "träigare" eller att det är mindre sol när man skördar?
 
Re: Medelvärde,\"foderstat\"???

Självklart, växten "vissnar" ju med tiden då den passerat sin toppnotering. Ja den blir träigare + att den ska ju även föröka sig i form av bla frö, sedan ska den om den är flerårig, övervintra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp