Medecin i mat

M

Mumlan

Vet inte m frågan hör hemma här men jag hoppas att det är någon som har någon aning.... Min pålle är förkyld och jag har fått slemlösande som skall ges morgon och kväll. Det är brustabletter (egentligen humanmedecin)som skall blandas med vatten och ges i foder. Jag glömde fråga vet. om mn kan göra i ordning tabletterna i förväg, så att man tex. blandar de som skall ges på morgonen på kvälen innan. Nu är vet. inte anträffbar förrän måndag... Är det någon som vet? Tror ni att man kan blanda i tabletterna i betforvattnet så att de liksom "sugs upp"? :confused: Vill ju börja med detta så snart som möjligt!! Att man skall vara så stressad när pålle är sjuk, glömmer alltid att fråga en massa.... :(
 
Jo det verkar ju rimligt.. Men kan man ställa den under natten? En del brustabletter reagerar ju konstigt när de är upplösta och kommer i kontakt med luft - förändrar färg etc. men jag får hoppas att det funkar. Hade det blivit farligt hade väl vet. påpekat att jag inte skulle låta det stå antar jag. :smirk:
 
Nu har jag ingen aning om det är okej att blöta upp innan. Men om du är 'orolig' varför inte be den som fodrar att lösa upp tabletterna i ett halvt glas vatten (eller hur mkt det nu behövs) och hälla det på betforn helt enkelt? Det tar ju ingen extratid och är ju inte ansträngande så det borde den som fodrar väl kunna göra? Så förbereder du bara maten och lägger fram rätt antal tabletter så får den som fodrar bara lösa upp dem och hälla i betforn?
 
Det är en bra idé, men jag e så himla harig eller vad man skall säga så jag vill alltid göra i ordning så att allt verkligen blir rätt... :crazy: Han ska få antibiotika oxå så det blir mycket för vår fövirrade stallägare att tänka på. Men som du säger, om jag lägger fram allt i "orningsföljd" och skriver stora röda lappar ska det väl ordna sig hoppas jag.

Är det någon som har hört talas om att använda Acetylcystein till häst förut?? Hur funkar det? Jag är livrädd för kronisk hosta, bihåleiflammation etc. :confused:
 
Jag använde acetylcysitein till min COPD-häst. Ställde i ordning betforen på kvällen (med MYCKET vatten) och lade tabletterna (det går ju åt lite mer än en tablett till häst) i en mugg i hinken. När morgonfodraren skulle ge maten så lade den i tabletterna i den vattniga betforen direkt i krubban och höll undan hästen ett par sekunder tills det värsta bruset hade lagt sig.

Jag fick rådet att inte blöta upp tabletterna innan. För övrigt fungerade acetylcystein bra till min häst.
 
Tack för tipset! Nu hoppas jag att han får upp allt äckligt slem!
 

Liknande trådar

M
Hästvård Vet inte om jag lägger frågan rätt men det är kanske någon här som vet... Jag har en pålle som är förkyld och idag skrev vet. ut...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp