Med tidigare inlägg i åtanke...

Elizette

Trådstartare
Hur pass stor "förståelse" ska man ha för att hästen inte mår 100% när det kommer till dess beteende i förhållande till mig ?

Tänker på min egen lille jös, som faktist är en ängel 99% av tiden. Men som nu när det har kommit en extrem situation, stog inne pga hälta, boxvila, och skritt promenader. Hästen mådde INTE bra, stort rörelse behov, stort "flock" behov, umgänge med annan/andra hästar. Så länge han kände sig trygg, dvs i stallet/boxen - mer eller mindre samma skrutt som innan, rastlös och lite mer "mammig" och påträngande men inte mer än såpass.

Vid utgång, ner till spolspilta/ridhus och även under skritt promenaderna i ridhuset slog det hus i helvette. Beteenden som jag knappt har sett sedan jag köpte honom kom åter upp igen. Tog inte drivning, varken för min kropp, mitt rep, eller spö,

longera runt var en omöjlighet såvida jag inte gick precis vid bogen, då totto liten käpprätt vände sig mot mig och ställde sig upp, och vad som fanns att göra *vad jag vet* var att gå undan/dra ner.

gick man på med spö/rep eller bonka till slog det åter slint och sjujävulens utfall MOT mig, att gå brevid och leda var som att gå brevid en liten djävul, konstant in på mitt område och hota, hota tillbaks och hästen slår, föröka driva runt och hästen ställer sig upp/slår. Vänder INTE baken till utan alltid ansikte och framdel -

blir något av en tango, med två dansare som piruetterar runt i vild chacha, inte tusan kan man ge upp trots att adrenalinet pumpar i 678 km/timman efter antalet flygande hovar över huvudet på en. *tack för hjälmar* ned dragningar, ryt och rent krig om vem som bestämer vad.

sen, två minuter senare är det bortglömt, struttar snällt runt, fortfarande stirrigt med överskottsenergi&rastlöshet, men tar snällt drivning fram, backa, flytta, stå stilla, flytta bog, flytta bak. Går inte in i mitt område osv. - Vilket han som jag tidigare sa utför 99% av tiden. tror INTE att det har att göra med att jag "vann" någonting, vad vet jag, men det var inte känslan jag fick. Känndes bara som ett rejält hjärnsläpp och utlopp för precis allt som kröp i hans kropp, hjärna, själ och hjärta.

Samma sak när han nu när han inte fått gå ute pga trasig hage, eller mugg på någon dag, ser man att det utspelar sig i låssas attacker, bli två meter stor kasta bak öronen och rusa in i området och hugga i luften ( aldrig mig ), om man inte är tillräckligt allert för att mota det innan det går såpass *är inte alltid det* Men då är det bara att sträka sig uppemot och ett "haaapp" så struttar han snällt igen.

Ju fler av hans "behov" saker under ju längre tid ger ett allt värre beteende. Vad är acceptabelt och i vilken utsträckning? är det totalt brist i ledarskap, noll respekt och jag ska börja från början eller kan man nöjja sig med 99 ? kan man tillåta oacceptabelt beteende ? och hur ska man jobba med det när det kommer upp *det värsta* en gång vart annat år, och *det andra* 10 ggr/år ? har jag ett låtsass ledarskap som jag inbillar mig bara för att jag fått för mig att hästen gör vad jag vill? är det det som syns igenom ?

*hm...*

Senast ändrad:
Sv: Med tidigare inlägg i åtanke...

Hjälp....det kunde lika bra varit jag som skrivit denna tråden ;) .

Känner så väl igen dina problem. Min häst, som iofs inte är mer än snart 3 år, beter sig på detta viset vid longering. Kan gå jättefint flera varv för att sen bara tvärnita, vända sig mot mig och resa sig rakt upp (mot mig då) och slå med framhovarna. När hon inte gör detta så kan hon mycket väl kuta iväg och göra värsta bakutsparken, mot mig. I bland får jag kasta mig handlöst undan men har nu lärt mig att förutse de flesta situationerna (dock inte alla). Hon visar blandade känslor av frustration och ilska. Inte ilska i den bemärkelsen att hon har öronen bakåtstrukna när hon gör detta mot mig, men det är precis som att hon blir förbannad på mig för att jag försöker bestämma över henne. Jag varken rycker, drar eller hojtar åt henne när hon får sina utbrott utan jag går i stället fram till henne (när hon vägrar att fortsätta ut på voltspåret efter en vääääldigt hög stegring) lugnt och försiktigt och leder ut henne igen. Jag tycker att någon gång borde hon ju tröttna på att trotsa och inse att hon trots allt inte kommer i från arbetet i alla fall. Hon har faktiskt blivi bättre, men ibland har vi våra bakslag.

Jag har ju förstått att hon är i en trotsperiod eftersom hon alltid tidigare varit superlätt att ha med att göra, men trots detta är det ju ändå inte så lätt att veta vad man ska göra i dessa situationer.
Därför har jag inget direkt råd till dig hur du ska göra mer än att försöka hålla lugnet (vilket inte alltid är så lätt när de har sina ideer för sig :D ).

Ska bli intressant att höra vad dom andra har att säga....

Tror att du har svaret i det du skrev om at han blev mamig och påträngande. Redan där brukar de ta över ledarskapet och sen är det lätt att fortsätta där ute sen. Det är brist på ledarskap, ett riktigt ledarskap visar sig på att det fins där i kniviga situationer medan ett "låtsas"ledarskap bara finns där när hästen känner för det.
En pigg häst får för mig gärna leva ut sin överskottsenergi men den ska alltid gå att styra och den får aldrig sträcka linan eller inkräkta på mitt område.

att den vänder ansikte och framdel mot dig när den gör samt har huvudet högt över dig visar på att den har tagit över ledarskapet, den utmanar dig.

Et bra tips för hästar som är understimulerade på detta vis pga omständigheter är att när man fixar med dem på gången, stå stilla själv och putta din häst hit och dit hela tiden, låt den flytta fötterna för dig. en vanlig pysselrunda innebär ju att hästen står blickstilla och du springer runt och servar den, ett sätt att sjunka i rang på. Göt tvärtom, låt den lytta på sig och stå själv still.
En meter mellan dens nos och dig och förbud mot att hästens nos nuddar dig KONSTANT är oxå bra men vad jag förstått så är detta inte praktiskt genomförbart för de flesta då folk gärna vill ha sina hästar som små gosedjur och låter dem pilla med nosen över hela sig.

Skulle ALLDRIG tolerera detta betende av en häst.

Anntigen så tillåter man hästen att göra en ska eller inte man skall inte låta hästen göra så ena dagen men inte om en väcka utan du skall vara en trygg ledare som man kan lita på i alla lägen och inte 'ändar på reglerna för betende för hästen inte mår bra, i det vilda skulle en ledar häst inte ändra på några regler.

Om hästen nu är skadad så kan hela behandligen förstöras om hästen hoppar om kring för mycket eller sliter sig.

När jag säger mammig i boxen så betyder det ett betydligt större visat intresse för mig, han går inte in i min zon, men visar att han vill komma in.

har alltid som regel att jag bjuder in och han får stanna tills jag säger nog, naturligivs kan även han göra valet att dra sig undan.

Antagligen så har jag själv svårt att se skillnaderna och nyanserna, och kan tänka mig att han faktist i sin mammighet inkrektar på min privata zon och de regler som "etablerats" tidigare, men har väldigt svårt att se närvarhur det går överstyr, och vad jag ska göra åt saken då, eftersom det framför allt inte är direkt fysisk kontakt, utan kanske just inkräkning på mitt närområde, som jag inte ens känner av att det är en inkränkning. har iofs inte haft en meter som tanke, men borde kanske göra så nu vidare *hm...* fått en del funderingar, ska nog prova lite saker...

Att min lille lus till häst utmanar mig och testar mitt ledarskap tycker jag är solklart när han beter sig så som han gör, men det var just kruxet att komma åt det, när jag inte kommer åt det direkt när situationen uppstår och inte vet vad precis det är jag ska jobba på i det normala arbete, men som sagt var.. fått en del tanke nötter

tack :)

Svårt att svara på då jag inte har sät hästen och hur den reagerar.

Kram

Väldigt vagt svar, säg rent i teorin baserat på det du har läst i orginal inlägget, jag har väldigt svårt att ta till mig kritik såvida du inte har någon behandlings plans, dvs något konstruktivt att säga i samband med den.

det du säger ger ingen tyngd och är då inte heller relevant för mig, tyvärr.

hm.. en fråga bara,

vad skulle du konkret göra i situationen du har hästen i lina och han tar framdelen emot dig, ställer dig över dig och hotar/ställer sig upp.

Är det helt enkelt att undvika den situationen tills man "tror" mycket mer än så kan man väl inte göra? att man har fastställt ett bättre ledarskap? fast hur undviker man den när den uppkommer vid vanlig "leda hästen till ... " ?

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 509
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama