Mecklenburger? Oldenburger?

Jeenny914

Trådstartare
Min häst uppgavs vid köpet för några månader sedan vara oldenburger. Hon är registrerad i "Verband der Pferdezuchter Mecklenburg/Vorpommern e.V." och även har ett brännmärke av deras "logga" på vänster lår. Jag har antagit att det är nån slags sammanslagning av förbund eller raser eller gud vet vad, men idag hittade jag en annan "logga" som hör till oldenburgernas förbund.

Så min fråga är, vad skiljer en oldenburger från en mecklenburger? Varför har någon i ledet av hästägare fått för sig att hon är oldenburger? Nyfiken och tacksam för svar :)
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Vi kan sitta här och gissa i massor av inlägg men vill du verkligen veta så ställ frågorna till den du köpte hästen av....:idea:
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Pappa kan ju vara en Oldenburgare godkänd i mecklenburg och av den anledningen är hon reg mecklenburg.Enklast är väl att titta i stamtavlan :idea:
Och hästmässigt är det ingen skillnad ridhäst som ridhäst.(av halvblodsmodell)
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Nu för tiden är de flesta varmblodsraser så ihopblandade att det inte spelar så stor roll vilket förbund hästen är registrerad i. T ex så är en häst jag känner registrerad i Oldenburg men hon innehåller nästan bara hannoveranare.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Pappa kan ju vara en Oldenburgare godkänd i mecklenburg och av den anledningen är hon reg mecklenburg.Enklast är väl att titta i stamtavlan :idea:
Och hästmässigt är det ingen skillnad ridhäst som ridhäst.(av halvblodsmodell)

Som ridhäst spelar det ingen roll, men vad händer om man vill avla på henne. Mecklenburg är väl inte godkänd av ASVH, så det lär väl inte bli gröna papper på en avkomma undan stoet eller har jag fel?

Var i kontakt med ASVH om att registrera en avkomma (inte min) efter en hingst reggad i Mecklenburg, men hade station i Sverige och mamman till avkomman har gröna papper. Den avkomman fick inte räknas till stoet för stambokshöjande poäng.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Avelsmässigt så beror det på stamen vad fölet får för färg på papprena,ASVH gör en bedömning från häst till häst.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Avelsmässigt så beror det på stamen vad fölet får för färg på papprena,ASVH gör en bedömning från häst till häst.

Nu kanske jag gör trådkap, ursäkta i sånt fall :crazy:

OK. Hingsten är en ren hannoveraner vad jag kan se, men reggad i Mecklenburg. Pappan til honom är en Celle-hingst som är godkänd i Sverige, tror det var Flyiinge som tog in på den hingsten. När jag pratade med ASVH så var det tvärstopp just med denna hingst. Vet inte om det är ok att skriva vem det gäller.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Jag förstår att hon är mecklenburger, min fråga var ju vad som skiljer en sådan från en oldenburger, eftersom hon har sagts vara av den rasen.

I stamtavlan i passet står det att pappan är Rhld, medan farfar är Old och farmor NL. Mamma, morfar och mormor är Meckl och hela morfaderns gren är också Meckl, medan de andras grenar är en blandning av Meckl, Old, Hann, NL, Holst, Brdbg, DDR och SAnha. Jag kan inget om avel, men vad jag har förstått av tex Görel så spelar detta ingen roll, utan hon gills som mecklenburger? :)
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

http://www.blup.se/sv-SE/horses/207041-ninja-d

Här är en länk till mitt sto vars stam består av en salig blandning av oldenburgare, hannoveranare, westfalare, trakhener. Hon är reggad i mecklenburg som föl pga att hennes mamma tillhör det förbundet och som jag förstod det så reggar men fölen lite efter hur man bor, uppfödaren bor just i Mecklenburg- Vorpommern och reggar då sina uppfödningar där. Ex som om jag som bor i halland skulle regga mina uppfödningar i halländska hästavelsförbundet.

Mitt sto fick gröna papper i ASVH som tur var, det bedöms ju invividuellt. Hennes avkomma är SWB.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Är hon registrerad i Meckelnburg räknas hon som mecklenburgare, oavsett vilka raser som finns i. Trakehner och fullblodsraserna har stängda stamböcker men de flesta andra varmblodsraser har öppna.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Lånar tråd.
Mitt sto är brännmärkt Oldenburger, men alla andra släktingar är holstein i passet.
Varför gör man så?
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Finns många olika skäl, här är några :
Det kan vara att pappan inte har licens i Holstein men är godkänd i Oldenburg (som inte har lika höga krav för godkännande som Holsteiner Verband). Dessutom krävs att stoet är visad för stamboksföring i Holsteiner Verband och att ägaren är medlem i föreningen . Stoet kanske inte blev införd i den högsta stamboken i Holstein , men kanske blev det i Oldenburg.
 
Sv: Mecklenburger? Oldenburger?

Jag påminner mig själv om de rasböcker man älskade att läsa som ponnyunge, och där var ju de olika raserna representerade. Är det inte så längre, att de har olika avelsmål och utseende?
Är allt i tyskland en enda Blå Basen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp