Maximera rörelseuttag i hasled

Balahé

Trådstartare
Nu, alla anatomikunniga, behöver jag er hjälp.
Visste inte vad jag skulle söka på, så om det finns någon tråd på samma ämne får ni gärna hänvisa mig dit.

Vilken gångart ger mest rörelseuttag i hasen? Är främst ute efter att öka böjningen i hasen, ej sträckningen. Speciella övningar som främjar hasböjning? Själv tänker jag spontant på upphöjd cavaletti, då blir det ju höga benlyft.

Tacksam för alla tips.

Sv: Maximera rörelseuttag i hasled

puttar upp och hoppas på svar. Någon mer borde ju ha funderat på detta:confused:

Är det verkligen bara jag som tänkt på detta:confused:
Nåja, jag får väl försöka göra en studie på det då:D

Är ingen superexpert på anatomi, men jag tänker att det snarare är momentet när hästen kliver in mer med bakbenen under sig för att "bära" som främjar rörelseuttaget i haslederna, snarare än en speciell gångart. Ska man jämföra gångarter så är det kanske (gissar) den samlade traven. I korrekt utförd piaff till exempel, trav på stället, är ju hasaktiviteten väldigt stor. Även i galoppiruetten får haserna jobba. I båda fallen är graden av samlig hög, så därför gissar jag att det är mer intressant att hästen börjar kliva in under sin tyngdpunkt snarare än vilken gångart den rör sig i. Tror man gör klokast i att variera arbetet och rida i alla gångarter efter hästens aktuella förmåga.

Sedan är det viktigt att se till helheten. Haserna är ju bara en del av hästen, och om hästen rör sig stelt med raka/stumma bakben så kan orsaken till det eventuellt komma någon annanstans ifrån. Om hästen har lärt sig att trava med stela/raka bakben som ett skydd mot - eller resultat av - något annat, så blir den ju inte mer benägen att böja i haserna bara för att man travar väldigt mycket och länge, även om det i teorin skulle råka vara den gångart som vanligtvis förutsätter mest rörelseuttag i haslderna.

Äntligen! Som Gert Fylking sa;)

Jodå, det är ju klart att alla samlande övningar ger mer hasböjning, levad borde ju tex vara bra eftersom hästen då skall sätta sig så mycket att frambenen inte längre når ner - dvs mycket hasböjning. Kruxet är att hästen som väckte mina funderingar inte får samlas i någon större grad men måste arbetas och skall ta ut rörlighet (framförallt i böjning, hästen har även en del andra restriktioner) för att få bästa möjliga läkning efter en spark på hasen. Allt enlig vets utlåtande.

Därför undrar jag ändå om hästen böjer mest i skritt, trav eller galopp. Får väl försöka filma någon häst och kolla på det i slowmotion om jag skall få svar.

Aha, då förstår jag hur det förhåller sig! ;)

Kanske bäst att slå en pling till veterinären och be om lite mer precisa/konkreta råd om hur rehabiliteringen är tänkt att gå till - vilka övningar de rekommenderar i just den här hästens fall. De är ofta så vaga i sina förklaringar och man tycker att man förstår precis - ända till man står där och det är dags att omsätta orden i praktik. Var inte rädd för att ringa och "störa" om det uppstått frågor i efterhand, för det gör det alltid. Bättre att veta än att gissa. :)

Ring och fråga vet. om övningar. Annars är ju ett stärkande utan slitage skogsvandrande över stenar och stockar. Det är även roligare och mer givande psykiskt än cavaletti på banan. Bara se till att det är en skog utan massa lera och sunkig mark.

Simma är väl även bra, det stärker ju också utan belastning.

Men hästen bör väl endå inte galoppera om den inte får samla sig? Lugn givande galopp kräver ju endå en viss styrka hos hästen för att inte vara slitande. Detsamma gäller väl traven.

Det bästa borde väl vara att börja stärkande i skritten och sen när hästen är hel nog och stark nog att kunna ta i mera gå över till dom andra gångarterna. Att inte gå över till andra gångarter innan hästen är frisk nog att få lägga lite mera tyngd på benen.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar båda.

Jodå, visst är det så. Vi förstod precis vad vi fick göra, till vi började fundera lite:D Men jo, hästen skall gå i samtliga gångarter, får absolut inte ställas av mer än någon enstaka dag då och då, får inte hoppa, inte gå i piaff och inte i galopppiruetts-tempo. Har fått eftervårdsråden nerskrivna nu och det står såhär: Under ridning - sätt inte häst för kraftigt. Håll nere hastighet. Undvik kraftigt driv.

Anledningen till ovanstående råd är att hästen har flera gamla problem som inte "får" vilas och dessutom lyckades sparken även trasa sönder en bursa som måste läka i normal rörelse för att bibehålla normal funktion och rörlighet. Dessutom skall hästen flexas maximalt i hasleden (som vid högt böjprov) 2 ggr/v för att bibehålla rörligheten.

Skogsridning står på schemat flera gånger i veckan, både på skogsvägar och off-road, min fundering var mest vad hästen skall sysselsättas med när mörkret faller och skogen inte kan utnyttjas mer än på helgen. Läkningen lär ju tyvärr ta lite tid:mad:

Om någon är intresserad så verkar det, på denna hästen iallafall, vara traven som ger mest hasböjning. Filmade vid longering i fri form och "analyserade" sedan filmerna. Även ett litet hinder (planka som ligger på marken) ger stor effekt på rörelseuttaget.

Fast då har det ju inte riktigt med vilken gångart det gäller utan helt enkelt att hästen ska ridas normalt i lugnare balanserat tempo. Att rida såpass samlat att hästen sätter sig gör ni ju inte riktigt även om hästen skulle vara frisk antar jag, det krävs ju väldig styrka även för friska hästar att göra det på ett korrekt sätt.

Rid hästen normalt i balanserad form helt enkelt, var extra noga med att hästen inte tappar ryggen osv. Mycket lösgörande är bra också.

Sen är alltid cavaletti bra styrketräning sålänge som sagt allt sker i bra balans och hästen inte går på framdelen.

Fast det beror ju på hur man menar med att rida normalt, hästen rids i piaff och galopp-piruetter i normala fall och får inte göra det nu. Hästen är "frisk" men har gamla skador (som inte hindrar hästen OM den rids korrekt och regelbundet).

Ridningen fortlöper enligt veterinärens order. Funderingarna om gångarterna är bara mitt spånande och har egentligen ingen betydelse.

Fast det beror ju på hur man menar med att rida normalt, hästen rids i piaff och galopp-piruetter i normala fall och får inte göra det nu. Hästen är "frisk" men har gamla skador (som inte hindrar hästen OM den rids korrekt och regelbundet).
Fast då borde ryttaren vara såpass duktig också att den vet om vilka rörelser och vilka gångarter som gynnar hästen i nuläget. Den borde ha koll på hur mycket och på vilket sätt hästen anstränger sig om dom är på den nivån att dom tränar piruetter och piaff.

Normalt menar jag med normala motionspass med en häst i balanserad form som inte går på framdelen, lösgörande arbete osv. Du kanske kan fråga ryttaren om övnignar osv, den borde veta. Eller ev. dens tränare.

Senast ändrad av en moderator:

Absolut, ridningen är inget problem, det klarar ryttaren helt och fullt. Vad som skall göras under träningarna i vinter ger sig väl, det beror ju på hur skadan utvecklas.
MEN, att hästen har de här restriktionerna gjorde att JAG började fundera över i vilken gångart hästen tar ut mest rörlighet i hasen. Det var DEN frågeställningen som gjorde att jag startade tråden.

När ingen här kunde svara på det tog jag helt enkelt och filmade hästen i alla gångarter och jämförde.

Men det borde ju bero en hel del på hur hästens gångarter är, vissa har ju en väldig aktivitet naturligt i galoppen men en sämre trav och vissa har en bra trav osv. Det är ju inte riktigt lika för alla hästar.

Därför är det nog ändå bäst att disskutera det med ryttaren och se hästen hur just den rör sig.

Det mesta beror ju på helt enkelt vad ryttaren gör med gångarterna, vad ryttaren får fram för aktivitet osv. Det borde ju vara det som avgör. Om man nu inte kollar hästen utan ryttare, alltså under löslongering eller i hage. Men allt har väl ändå att göra med vad ryttaren gör med gångarterna.

Jo, det var ju det jag var rädd för, att det är olika på olika djur. Tänkte ändå att det kanske, kanske fanns någon "regel" som sade tex att skritten är mest stelbent, gloppen mitt emellan och traven kräver mest rörlighet. Finns ju så mycket forskning som man inte känner till som man kan få ta del av om man har tur.

Nåja, jag släpper ämnet nu. Jag tittade på just den hästen i longering i fri form i fritt vald hastighet och fick ett resultat just där och då. Tittar jag på en annan häst, eller samma häst under ryttare får jag kanske ett annat resultat. Jag får väl nöja mig med att det är så mycket som påverkar (ryttarens skicklighet, hästens anatomi, kvalitet på de olika gångarterna, tempot, underlaget, ev hinder att lyft benen över osv) att jag inte kan få ett rätt svar.
Tackar iallafall för jag fått stöta och blöta min fundering lite med dig.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar