Maxgiva sojaprotein

mackan

Trådstartare
Vad är rekommenderad maxgiva när det gäller sojaprotein som komplement att få upp en låg protein nivå i grovfodret? Tacksam för svar så jag vet vad jag har att röra mig med innan jag börjar räkna. :bow:

Sv: Maxgiva sojaprotein

Den enda rekommendation jag vet är 100 gram/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Det är alltså 0,5 kg per gång åt en häst som väger 500 kg.

Sedan vet jag inte vad maxgivan per dag är, om det finns någon?

Ok tack så mycket det var snabba svar! :bow:

Wrangler: det låter som om 0,5 är maxgivan per dag, inte per fodringstillfälle..... blir lite väl mycket annars, om den skulle få 0,5 och man fodrar 4 gånger per dag, det låter inte riktigt vettigt. det måste ju vara max 0,5 kg åt en häst som väger 500 kg, per dag?!

Enligt vad jag har lärt mej är maxgivan 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle. Jag tycker att det känns väl mycket så jag har hållt mej till 100 gram/100 kg häst och dag och delat upp det på två tillfällen.

Ja fast det är per utfodringstillfälle :)

Sök lite här på forumet, det står på många ställen och även i böcker om utfodring osv.
Men man kanske inte ska ge 10 kilo om dagen för det, bara det att jag inte har sett några rekomendationer på max dagsgiva.

Okej, fan vad krångliga ni är nu måste jag ju utreda detta nogsamt haha.

skämt åsido, - det är inga super kvantiteter jag ser framför mig oavsett, men jag ville ha de absoluta maxgränserna klara för mig ändå, innan jag börjar räkna för det gäller flertalet hästar med olika kriterier så att säga i utgångsläget, som skall stå på samma grovfoder med lågt protein....

om regeln "max xx per fodringstillfälle" gäller så känns det jäkligt luddigt. Tekniskt sett skulle det ju innebära att om jag då väljer att utfodra varannan timme så är det bara att ösa på så länge jag ger max givan vid varje tillfälle. Och det stämmer ju inte. tänk om jag vill fodra 6 gånger per dag typ : ) eller mer : )

Sant, jag har också funderat på det. Men förmodligen är det pga att hästens tarm och upptagningsförmåga är begränsad i just det som kommer på en gång, och ger du igen några timmar senare kan den ta upp och processa det igen. (min gissning)

Om du fodrar kraftfoder med "normala" intervaller - typ 2-4 gr/dag är det nog inte några problem att ge så mycket. Oftast behövs kanske inte sådana mängder heller utan man får lätt ihop givan med ett par utfodringstillfällen.

Tänk bara på att det är hela givan protein som gäller, så ger man andra fodermedel med protein samtidigt som sojan så ska man räkna med det proteinet också så att säga.

Hästens tunntarm har en begränsad enzymkapaciet för att spjälka proteinerna. Den kan alltså bara spjälka en viss mängd åt gången 100g/100 kg när det gäller soja. Men när all sojan är spjälkad så kan enzymerna börja om igen. Man kan ju inte ge det en gång i timmen precis men däremot några ggr om dagen. Jag vet inte exakt hur många ggr men tror inte det är så intressant egentligen för ofta ger man inte hur mkt som helst. Det är antagligen bäst att dela upp givan oavsett mängden.

Tack, återigen och även till Wrangler.

det är varken stora kvantiter eller extremt antal fodrings tillfällen som gäller, vi pratar nog praktiskt i detta läget långt under 5 hundra gram oavett häst, i stort sett över dygnet, jag ville bara ha en helhetsbild runt principen och max som sagt, och jag tror jag har den klar acceptabelt nu, så tack som sagt. :bow:

wrangler: tackar för det extra inlägget att det givetvis är totala protein mängden per fodertillfälle rent principiellt som gäller. Men: pratar du kraftfoder protein eller inklusive grovfoder proteinet?
våra hästar får givna givor morgon, tidig kväll, och senare kväll. utöver det har de, vintertid en giva av grovfoder i hagen som inte är fri tillgång i fråga om kvantitet, men som är anpassad för att räcka så de har att tugga av större delen av tiden i hagen. Läs: silage kompletterat med halmtugg. Inte fria mängder men en giva som gör att de plockar länge under dagen i mindre mängd, även om givan är begränsad.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar.

Rent teoretiskt så bör man säkert inte blanda maxdosen av ett proteinkraftfoder med ett grovfoder med jättehög proteinhalt. Men det är nog ganska orimligt att det blir så.

Grovfodrets proteiner behöver ju också ta hjälp av enzymerna för att kunna spjälkas men de proteinerna sitter fast i grovfodret så allt går mkt långsammare med dem. Det är nog inte lika farligt om en del av grovfoderproteinerna landar i grovtarmen heller för de är inte alls så lättåtkomliga för "elaka" bakterier som kraftfoderproteinerna är. Därför är det inte lika farligt.

vet inte om det blev tydligt

*kl*

När jag hade ett riktigt skruttigt hö en period så gav jag halva maxgivan två gånger/dag - vilket blev ca 6 dl totalt - och det balanserade upp foderstaten till en kvot över 6 utan bekymmer och gav önskat resultat.
Vad jag vill säga med detta är att det inte behövs så förfärligt stora mängder för att få till kvoten :) även om höet har mycket dåligt proteinvärde.

*kl*

När mitt sto har haft föl vid sidan rasade hon i vikt i somras. För att få tillbaka henne i form har jag gett massor av foder bla soja. Jag kontrollmätte 1 dl soja och den väger endast 60gr och inte 100gr. I vilket fall som har stoet fått 400gr soja, 200 gr svarthavre och 1kg lusernhack tre gånnger om dagen. Hon tog sig jättefint och ser nu bra ut i kroppen. Har även minskat sojan till 200gr per fodringstillfälle.

Angående maxgivor på spannmål per utfodringstillfälle har jag fått lära mig att det ska vara minst 4h mellan givorna. Vet inte om det kan anses direkt applicerbart på proteinfodermedel, men det bör väl handla om samma storleksordning på intervallen.

Tack! :bow:

Vad är näringshinnehållet dsv protein halten i 100 g soja förresten? (är lat nu och har glömt kolla säcken i stallet).

Lite drygt 30g, är väl ca 360g/kg så det skulle ge 36 g/100g.

För info så gav jag 4-500g soja två gånger per dag till 500kg häst hela förra vintern utan minsta problem och med önskad effekt.

**KL**
Ser att Kvarnbyfoder säljer något som heter Sojaproteinkoncentrat, vilken beskrivs såhär: "Sojaproteinkoncentrat är baserat på processat sojamjöl där de antinutritionella substanserna är reducerade. Sojaproteinkoncentrat håller en hög proteinhalt och tack vare tillverkningsprocessen är smältbarheten på proteinet mycket bra."

Vad betyder det egentligen, om man skulle fodra häst med det? Är det att det är mer koncentrerat och har högre smältbarhet, eller är det även annat?
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka