Maxam/Griffin/Thorowgood Young Rider

Lorelie

Trådstartare
Har haft en Maxam Young Rider hemma på prov som låg jättebra på hästen, o jag gillade den också, enda problemet är att den är för vid... (den var justerbar mellan vid och x-vid med hjälp av fish)

Kikar lite i gamla Höökskataloger och ser att modellen ändras lite hela tiden.
Första gången den dyker upp är vår/sommar 06, Den heter Maxam Young Rider, finns även en Thorowgood/Maxam-logga i anslutning till bilden. Fishloggan är ovanför namnet, men det står inget i texten om att den skulle vara justerbar, och så står det Bomvidd: Normal och vid, vilket jag tolkar som att den finns i antingen normal eller vid?
Den har Maxamlogga på stigläderflärpen.

Nästa katalog jag har är Höst/vinter 07, där finns en Thorowgood T4 Young Rider, beskrivningen av sadeln är samma som för sadeln v/s06, samt att det står att bomvidden är justerbar mellan X-vid och vid (ej extra koppjärn).
Denna sadeln har ej heller Maxamloggan på stigläderflärpen

Kom det då en modell imellan de här två, och det är en sådan jag haft på prov? Modellen jag provade stod det Maxam på med vita bokstäver.

I årets katalog har Thorowgood T4 Griffin Young Rider fått symbolen för låg manke, samt utbytbara koppjärn. Är det i övrigt samma modell som den jag provat? Hästen i fråga har hög manke, men sadeln passade utmärkt ändå (trots att den var för vid!)

En annan fråga, när ändrade Maxam sin logga på sadlarna från röd till vit?
och en fråga till :p är Maxam, Thorowgood och Griffin samma sak?

Sv: Maxam/Griffin/Thorowgood Young Rider

en fråga till :p är Maxam, Thorowgood och Griffin samma sak?

Griffin och Thorowgood är två olika tillverkare, deär inte mer lika än Frank Baines och Stubben (för att bara ta två sadelmärken i högen).

Maxam är/var en underlinje från Thorowgood dock.

Jo Griffin är visst tillverkat av Thorowgood. Det ser man i katalogen från 2005där står det Thorowgood och Griffin brevid varandra. Så de är inte alls så olika som Frank Baines och Stübben är. Jag köpte 2005 en Griffin Haflinger/ Cob och det är "samma" sadel som idag heter Thorowgood T4 - låg manke.

Svarar båda

Kikar man i äldre kataloger så heter de ibland Griffin, ibland Maxam och ibland Thorowgood, men har samma beskrivande text och ser likadana ut på bilderna. Därför jag undrar

Jo Griffin är visst tillverkat av Thorowgood. Det ser man i katalogen från 2005där står det Thorowgood och Griffin brevid varandra. Så de är inte alls så olika som Frank Baines och Stübben är. Jag köpte 2005 en Griffin Haflinger/ Cob och det är "samma" sadel som idag heter Thorowgood T4 - låg manke.

När jag, hmm 2006 kanske, mailade och frågade just om det, mailade Thorowgood alltså, fick jag svaret att de och Griffin INTE var samma sadlar?

Men jag tror dig på ditt ord om du säger det är samma sadel. Bökigt dock att ha tre 'namn' från/på samma tillverkare.

Maxam var/är billighetsvarianten av Thorowgoods sortiment. Från början så fanns bara ponnymodellen i Maxam men sedan så kom den även i Thorowgood.

Young Ridern fanns från början bara i 16" och då i normal, vid och varefter även XW, sedan så kom varianten med fish och då blev det vid/normal i en sadel och xw/w i den andra. Maxam har mig veterligen bara funnits i enkla varianter utan vare sig fish eller järn men nu så har även den billiga varianten kommit med järn.

Young Ridern har uppdaterats och finns nu med utbytbart järn och är den sista ändringen av sadlar i Thorowgoodsortimentet.

Om det är en maxammodell du har provat så är den och nya Young ridern är troligen en hel del olika. Kika på den du har hemma och den du har i katalogen. Young Ridern tar ganska mycket manke och passar rakare rygg mot lätt svängd.

Thorowgood och Griffin är samma sadlar, bara två olika namn, Maxam en egen billighetsmodell under Thorowgood men om de själva gör den eller låter annat företag göra den låter jag vara osagt.

KL
Numera verkar Maxam vara ett eget märke. Maxam Easyfit.
På Thorowgoods hemsida finns bara Griffin. Jag är helt 100 på att Maxam fanns med där innan.
// Linda

Kollar du på adressen så är det samma fysiska adress. Alltså kolla på thorowgoods hemsida och på maxams hemsida, och så den fysiska adressen var företaget finns.

maxam.jpg

Här är en bild på sadeln jag hade på prov (tillbakalämnad nu) Den har fish och det står Maxam på den. Det står Thorowgood på knapparna, och på fiskförpackningen.

Jämför min bild och den i katalogen, de är ju inte alls lika.

"min"
Annan form på bommen (mer svängd?)
Högre framvalv
Annan klädsel, hela sätet är i "luddigt" material
Maxam-logga på stigläderflärpen
Rundare bossor bak

Nya i katalogen
Rakare form
Lägre framvalv
slät klädsel, alltså inte "luddig" mer än i just sitsen
mer fyrkantiga bossor bak

Den nya modellen YR ser rakare ut än den med enbart fish, så föregångaren kan vara värd att prova.

Så här såg den ut innan den var inriden och insutten.

27640439.jpg

Även en wintec allround av äldre modell kan var värt att prova om du behöver med svängd bom.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 285
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Bison
·
Utrustning Unghästen har nu vuxit ur den femte sadeln på ett halvår och ingen av sadlarna i stallet sitter bra på henne nu (står på ridskola, har...
2
Svar
32
· Visningar
5 304
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka