Maxad d-ponny eller häst?

Stephanie_A

Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag eventuellt ska få en egen häst. Jag är 13 år gammal, ca 169-170 cm lång och väger 55 kg. (Mina föräldrar är ca 175 cm så blir väll runt den längden jag med.)

Men jag har absolut ingen aning om jag ska ha maxad d-ponny eller stor häst.
På ridskolans d-ponnyer så både känns och ser det bra ut (och deras kroppsbyggnad är "normal"), tycker även mer om att rida ponny. Men åh jag vet inte... Vad tycker ni? :confused:
Kan tillägga att jag skulle tävla lite nu och då i både dressyr och hoppning.
Är väldigt tacksam för svar! :)
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Tror säkert folk kommer säga emot mig, eftersom man "ska" ha storhäst om man är uppåt 170 enligt de flesta.
Men jag tycker att du kan skaffa dig en ponny om du vill det. En större och lite rejälare d-ponny växer du inte ur i första taget. Du är så ung än och vill du rida ponny tycker jag du ska passa på!
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Ponny!
Det är många år tills du är 18 och blir du inte för tung blir du heller inte för stor...
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Stor D-ponny är absolut inga problem! Så länge du inte tänkt tävla på elitnivå tror jag inte det ska vara något hinder även om du blir 175cm :) Jag tävlade c-ponny och var 170cm lång och vägde ca 55 kilo och det varken såg ut eller kändes konstigt. Lycka till!
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Självklart ponny!
Min dotter var ca 170 cm lång när vi köpte hennes häst. Hon var också 13 år då. Hennes häst är ca 153 cm hög men han hade lika gärna kunnat vara ponny för de få centimetrarna spelar ingen större roll. Vi letade d-ponny men hittade den perfekta hästen som råkade vara över ponnymått och då blev det han. Min dotter är idag ca 175 cm lång och det ser fortfarande proportionerligt ut.
Om du vill tävla så ska du absolut skaffa ponny för det är mycket roligare att tävla på ponny mot andra barn/ungdomar än mot vuxna ryttare på storhäst.
Det du ska titta efter är en ponny som är byggd med stor bröstkorg som araberna. Då "försvinner" mycket benlängd jämfört med en häst med liten bröstkorg.
Själv är jag vuxen och jag köpte också en ponny, visserligen växte hon över men det visste jag ju inte då att hon skulle göra. Jag är 168 cm lång och min häst är ca 150 cm hög. Det som skiljer våra två hästar åt är mankens höjd och bröstkorgens storlek men de är lika höga över rumpan.
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Jag är knappa 170 cm, 22 år och vikten pendlar mellan 68-73 ungefär beroende på hur mycket jag rör mig. Jag rider ponny och vill inte ha något annat. Araben jag köpte till för ett par år sedan har väl gått till strax över ponnygränsen nu men skillnaden är minimal. Jag har kvar min första ponny (d-ponny på ca 147 cm) som fyllde 22 nu den 20:e december :bump: :love: Hon är modell grövre men tävlade hoppning på 110-nivå innan hon flyttade hem till mig. Idag väger jag runt 80 pga graviditet och red henne för bara några dagar sedan och hon bar upp det med.

Att rida ponny tycker jag är helt underbart. Min ponny är helt fantastisk och jag skulle inte ha bytt henne mot något i världen om jag fick göra ett nytt val idag. Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte tar vara på ponnyåren. När du sen fyllt 18 kan du ju mäta upp hästen och börja rida storhästklasser ändå, om du nu inte vill sälja och byta upp dig. Sånt har jag svårt för, mina hästar blir för mycket min familj för att jag ska ha hjärta ;)
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Vill tillägga att du inte behöver mäta upp din ponny för att tävla storhäst räcker att lösa häst licens. Från 2013 får hästen även tävlas som storhäst och ponny samma helg.

Tycker du ska skaffa ponny o ta tillvara på åren :)
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Ridningen är ju sak samma om du har en häst på 153, eller en ponny på 147... Så där hade jag inte brytt mig mer än att det garanterat blir billigare att köpa en bra liten häst, jämfört med en bra stor ponny.

Det handlar mer om ifall du vill trävla aktivt (inte bara klubbnivå) och i så fall hålla dig inom ponny. Ska du mest träna, och tävla ibland för att det är kul, så skulle jag strunta i mankhöjden helt och bara leta efter en snäll, klok och utbildad häst - det är svårt nog ändå utan att sätta krav på att den ska vara inom ponnymåttet. :)
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Håller med Lager och Tini winy. Stor D-ponny är inte jättesvårt att hitta om man inte absolut ska ha en maxad D. Om den häst du blir förälskad i (för det tycker jag är väldigt viktigt) råkar vara 146 cm eller 153 cm spelar inte jättestor roll om du inte satsar på de högre klasserna med din första häst (vilket du antagligen inte bryr dig så mycket om ännu).

Vi köpte en stadig connemaradam på 146 cm till vår dotter. Dottern var väl runt 165 cm då, men växte till runt 175 cm på ett par år. Eftersom ponnyn var grov passade hon dottern i storlek hela ponnyns liv (vi fick tyvärr ta bort henne för ett år sedan). Nu har dottern en varmblodstravare av ganska grov modell på 156 cm istället. Dottern passar precis lika bra på honom :)

Jag tror att man ska vara noga med att man ska känna att man klarar av hästen oavsett storlek och i vårt fall får jag nog medge att varmblodet har färre egna åsikter än vad ponnyn hade;)

Lycka till och ha sådär underbart kul med din blivande häst som man bara kan när man är en orädd tonåring :)
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Ta vara på dina ponny-år för de kommer inte tillbaka. Häst kan du ha och tävla resten av livet. En trevlig ponny som du kan åka ut och tävla ponnytävlingar med är vad jag rekommenderar. Lycka till!
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Jag tycker du ska börja med ponny. Du har många år kvar som ponnyryttare. :)
Själv är jag vuxen och är 173 cm lång och rider "ponny". Min är en quarterhäst på ca 144 cm. Jag kommer aldrig att köpa en häst som är större än så. ;)
Lycka till med din första häst/ponny och ha kul med letandet. :D
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

kolla på både och. sen tar du hästen du blir kär i. jag köpte stor häst direkt.tycker inte att jag har missat något. snarare tvärt om. har du kompisar som tävlar ponny och du vill hänga på där så ska du ju köra på ponny. men som sagt du kan ha precis lika roligt med stor häst.
 
Sv: Maxad d-ponny eller häst?

Ponny! Du är bara tretton år, och har många år kvar på ponny. Det är roligare att tävla ponny mot jämnåriga än att så tidigt tävla stor häst mot vuxna. Jag är visserligen så kort att jag aldrig har haft problemet med att jag har växt ur en ponny, när jag var så gammal som du hade jag fortfarande B-ponny och var 140 cm lång typ, men jag är väldigt glad att jag tog tillvara hela min ponnytid. Den var så pass rolig att jag gick tillbaka till att rida ponny igen efter några års gästspel på stor häst. :angel:

Min C-ponny är 139 cm och av den grövre modellen. Mina kompisar som är så långa som du har utan problem ridit henne. En nästan tio cm högre D-ponny som inte är supertunn kan jag inte tänka mig skulle vara för liten för dig! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 617
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp