Matvägrande valp

Miao

Trådstartare
Min sexmånadersvalp har kommit in i en matvägringsfas. Han tar kanske en tugga av maten, sen bara han blänger på den och går i väg och gör ngt annat, typ leker.

Själv så är jag inne på en "skyll-dig-själv"linje. Hunden i övrigt är superpigg, glad och framåt (alltså inga sjukdomssymptom what so ever), så äter han inte någon mat inom några minuter, så tar jag bort maten så får han fint vänta till nästa mål mat. Jag vill inte börja pjoska med honom, för då tror jag att han kommer bli bortskämd och krångla med maten jämt.

Fast jag måste ju säga att som nu, när han knappt har ätit på ett par dygn, så blir jag orolig :(.

Hur många här på buke har haft erfanrenhet av valpar som gjort så här, och hur har ni löst upp det?

Sv: Matvägrande valp

Min valp som är 9 mån nu (eller är det inte en valp längre då?:crazy:) har matvägrat ett par gånger. Senast var nu efter jul för att släkten skämt bort henne med tex. köttbulle i maten. :mad: Såklart så vägrade hon att äta sen när hon inte längre fick något gott i maten.. Men jag gjorde som förra gången och ställde ner maten ca. 15 min och tog sedan bort den. Hade hon inte ätit så hade hon inte.. Och nu äter hon bra igen när hon förstått att det inte blir något annat än det. :) Så mitt tips till dig är att göra precis som du gör nu! Det kommer "släppa" efter ett tag. Även att jag vet att det känns hemskt när den lilla valpen inte äter så kan hundar klara sig förvånande många dagar utan mat, om det känns bättre. ;) Kämpa på!

Vad är det för ras? :angel:

Råda satte igång när hon var ca sju månader. Innan åt hon allt hon fick i skålen, och älskade godis. (Skulle dock inte stjäla mat eller sno från bordet tex.)

Vid 7 månader gick det från en dag till en annan, och hon skulle minsann inte äta. Vi blev lite oroloiga eftersom hon var rätt tunn innan. Ibland spydde hon på morgonen när magen var tom, då tog jag med mig en näve torrfoder eller två ut på morgonkissen och gav som belöning för något trick vi hittade på. Nu har hon inte spytt den senaste månaden. Vi har inte gjort något särskilt, men nu äter hon frukost på jobbet med mig, ca 2 timmar efter att hon vaknat. Den går i, och sen äter hon en större middag hemma på kvällen och då visar hon att hon vill ha den.

Jag skulle råda dig att vänta tror jag. Inte göra någon stor affär, utan kanske gå ut och gå med han så han blir hungrig.

Min sexmånadersvalp har kommit in i en matvägringsfas. Han tar kanske en tugga av maten, sen bara han blänger på den och går i väg och gör ngt annat, typ leker.

Själv så är jag inne på en "skyll-dig-själv"linje. Hunden i övrigt är superpigg, glad och framåt (alltså inga sjukdomssymptom what so ever), så äter han inte någon mat inom några minuter, så tar jag bort maten så får han fint vänta till nästa mål mat. Jag vill inte börja pjoska med honom, för då tror jag att han kommer bli bortskämd och krångla med maten jämt.

Fast jag måste ju säga att som nu, när han knappt har ätit på ett par dygn, så blir jag orolig :(.

Hur många här på buke har haft erfanrenhet av valpar som gjort så här, och hur har ni löst upp det?

Min valp gör som din också, tar också bort maten om han inte har ätit den efter ex. 10 min. Duger inte maten så blir de inget annat, ge valpen inget godare el. blanda ut maten... Men sen äter han igen på kvällen o mår bra för övrigt.
En frisk hund svälter sig inte själv!

Till alla: :bow:!

Tack för åsikterna! Det var 10 år sedan jag hade en valp, så jag är lite ringrostig :angel:!

Men det är skönt att höra att ni är på samma linje som jag :idea:! Jag tror ju också att det bara är en fas, som förhoppningsvis går över snart... Och jag kommer ihåg hur jobbigt det var med vår första familjehund (som vi fick när jag var 6 år). Hon blev tokbortskämd och vägrade tillslut äta om man inte sköt i väg hennes torrfoderkulor en och en :crazy:. Så det misstaget ska jag aldrig göra om ;).

Gabbi: Lite som du gör jag, han får ju torrfoder när vi tränar, så lite får han ju i sig under dagen. Men ändå inte så mycket som han borde....

Instant: Han är en Svart/Silver Dvärgschnauzer :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 575
Senast: stintans
·
M
Övr. Hund Valpen är 7 månader och har alltid varit mycket matglad. Nu har hon plötsligt börjat med att inte vilja äta vid alla mål. Hon får mat 3...
Svar
15
· Visningar
25 109
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka