Måttbeställa Ridstövlar

FT_ryttare

Trådstartare
Någon här som har måttbeställda stövlar ??
Vad kostar de ungefär, hur mkt får man lägga till på normalpriset??

Jag ska ha nya hoppstövlar och har provat Sarm Hippique som jag tycker är jättesköna o sitter som ett smäck i foten ,vristen och höjden men sen blir dom för vida i vaden :(

Skulle behöva 35 i vidd istället för 36 (provade 39 i fot,36 vidd, 48 höjd)

Eller finns de några andra stövlar som är väldigt raka i skaften, inte en båge för vaden.

Sv: Måttbeställa Ridstövlar

jag har stövlar som är gjorda helt efter mått från de niro.

måttbeställning brukar ligga mellan 700-1000 kr ovanpå vanliga priset. men på vissa märken så finns nåt som heter delmål, vilket är +/- 1 cm och det är billigare.

det finns stövlar som har båda 35 och 34 som standardmått i 39. kolla olika måttabeller!

Ja cavallo har 35 som standardmått men då går de ut en båge vid vaden så dom blir ändå för stora.
Skaftet ska se rakt ut när man tittar på de, ingen utbuktning för vaden, för jag har inga vader :p

jag har måttbeställda Cavallo kostade 4000, Finns ganska många märken som tar måttbeställning så det lär inte vara några problem att hitta det du vill ha.

Jag har fast det är dressyrstövlar. Som sagt så får man lägga till en tusenlapp för att de ska bli sydda efter dej. Men hur stor vad har du då? Om du behöver 35 och det är vidd 36 på vaden så är det väl inte någon stor skillnad?:) Man kan ju köpa strumpor som är lite tjockare vid benet men tunna i foten. Jag skulle tycka att det kännts onödigt att måttbeställa om det var så lite som skillde fast du kan ju titta på andra märken med...:)

så ser ju alla hoppstövlar ut, vill du ha en helt rak stövel så får du ju måtta skaftet hela vägen sas.

men jag förstår inte riktigt varför du inte kan ha dom... 35 är ju det vidaste stället. dvs utbuktningen. över och under det är det smalare. så om du har 35 på bredaste del av läggen så borde det väl funka??? eller blir dom för trånga upptill menar du?

sen brukar man ju ha lite större stövel än vad målet är. mina ben är knappa 35 med tjocka strumpor och ridbyxor, nu har jag 37,5 på stövlarna och det är för stort!! men ska jag ha nya så kommer jag ta 36, det ska finnas plats för musklerna att jobba och på sommaren svullnar ju benen av värmen. så man måste ha lite att gå på. har haft stövlar som var exakt innan och det var inte skönt kan jag säga.. :p

sen brukar man ju ha lite större stövel än vad målet är. mina ben är knappa 35 med tjocka strumpor och ridbyxor, nu har jag 37,5 på stövlarna och det är för stort!! men ska jag ha nya så kommer jag ta 36, det ska finnas plats för musklerna att jobba och på sommaren svullnar ju benen av värmen. så man måste ha lite att gå på. har haft stövlar som var exakt innan och det var inte skönt kan jag säga.. :p
Jag har med haft stövlar som var exakt vid vaden. Jag har 34 om vaden på bredaste stället och stöveln var med 34. Hela benet domnar av:crazy: Jag var tvungen att knäppa upp dragkedjan efter en litenb stund för det funkade inte... De kan ju kanske töja sig någon mm, men jag har nu en cm mer än jag behöver och det är perfekt. Sen finns det ju skomakare också som kan fixa det riktigt snyggt;)

Mina måttbeställda Königs kostade lite över 7000. Helt klart värt det.

Finns ju verkligen stövlar i alla möjliga prisklasser nuförtiden och i många olika utföranden. Har du ex provat Glen Gordons stövlar, vet att de finns i många olika vidder och höjder.

Själv hade jag innan ett par dressyrstövlar, Cavallo som vi specialbeställde och gick nog på runt 4500 tror jag, hade lite specialgrejor på.

Sedan har jag beställt ett par franska M.Decima från Ingdams. De gick på 6500. Tyvärr har de töjt sig lite mycket.

Nästa par stövlar blir helt klart ett par Rarlant, American Zip...sjukt snygga men dyra:angel:

Fast mina vader ligger runt 32-33 cm.

Mina cavallo weltmeister (5,35,52)är bra i vad men istället jättestora nere vid vristen o upp till halva¨vaden.
Så jag vill ha en stövel som sitter åt lite mer hela vägen så att säga, svårt att förklara.
På sarm upplevde jag att dom passade min benform bra men var en strl för stor i hela skaftvidden.

Skickar PM med länk för måttabellen blev så konstig när jag skulle kopiera och infoga den!

fast då behöver du väl helt enkelt en smalare skaftvidd? :) då är det ju inte formen som det är fel på. och ju bredare stöveln är ju större är utbuktningen.

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 833
Senast: Squie
·
Utrustning Hej jag har problem med att hitta ridstövlar, jag har nämling det problemet att jag har kortben, stora fötter och stora vader. så alla...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: ellis3210
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka