mått på ponny

Kazaam

Trådstartare
Skiljer sig "maxhöjden" på ponny-kategorierna åt i Sverige jämfört med exempelvis Holland? Hur hög får en d-ponny vara där?
Har de samma system och kategorier som oss?

Sv: mått på ponny

Många länder i Europa har det uppdelat så här:
Kat III tom 128 cm
Kat II 128,1-138,0 cm
Kat I 138,1-148 cm

Vet inte hur just Holland har, men gissar att de har så här.

i vissa länder har de e-ponny, alltså en katogori som är större än d-ponny :smirk:

Ingen aning, men i Sverige får d-ponny bara vara 148,0, fast det visste du nog :)

Va?! I vilka länder då?? Hur gammal får man vara för att tävla det? Är det tom. 1.58?? Isåfall ska jag sälja min häst dit :P

Det stämmer med 1.28 1.38 osv det är de internationella måtten!

I holland finns en kat E också men kommer ej ihåg maxhöjden just nu men de var ngt på 150-156 :P

har för mig kat E går upp till 157,5 el. 158,0
är hundra på att det är över 156,5 iaf

Neeej, jag har för mig att E-ponny i Holland är 155 cm...? Min häst har mätintyg på 155 cm i passet, dock skulle jag tippa på att hon är 157 cm i verkligheten... Men i Holland tävlade hon som E-ponny iaf, och hoppade klasser upp till 1.35 m.

Mystix skrev:
Ingen aning, men i Sverige får d-ponny bara vara 148,0, fast det visste du nog :)

Tror nog att ,:at är borta från 148,0 dvs en d-ponny får var 148 alltså rent teoretiskt skulle den kunna var 148,9 anser jag eftersom det inte finns något komma noll:idea:

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mästerskapen duggar tätt under sommaren. Denna vecka avgörs bland annat EM i hoppning för ponny i belgiska Opglabbeek. Ifjol blev det...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar