Mätt hund

K

karbens

Hur vet man egentligen att hunden blir mätt?Vad använder ni för foder till era hundar?

Det står ju på alla säckar hur mycket man ska ge sin hund,men jag blev tillsagd att sänka på mängden då han tydligen är lite överviktig.Men då får han ju inte sin ranson enligt säcken.Blir han mätt då?

Jag använder Carrier original.Och han är fin i hullet,tycker jag,och fin i pälsen.

Sv: Mätt hund

Viktuppgång och viktnedgång handlar till syvende och sist alltid om hur mycket eller lite motion hunden (eller du själv) får i balans till sitt dagliga intag av kalorier. När man bantar kan man inte vara mätt jämt, om man inte dricker litervis med vatten mellan målen, och så vitt jag vet kan hundars mage spänna ut sig till fotbollsproportioner utan att de för den sakens skull känner sig mätta.

Min vovve åt ett helt framben från ren till frukost igår, det tog henne en timme att knapra i sig det, och sen gick hon i köket och trånade hela dagen ändå! :smirk:

Kanske är det inte maten i första hand som behöver sänkas på din hund, han kanske bara behöver mer fysisk aktivering? Hur många timmars motion får han per dag? Står det något om det på fodersäcken? Kanske behöver han få mer motion och något mindre foder en period?

Titta på hunden ovanifrån; har han en tydligt markerad midja eller är han jämntjock hela vägen till svansen? Känn efter på revbenen; de ska kännas men inte så att du nästan kan greppa runt dem, och de ska inte vara så långt in att de knappt känns alls.

Jag har turen att ha en hund som helt sonika slutar äta när han är mätt. Oavsett om det gäller det dagliga fodret eller rå köttfärs.

min har torrfoder framme dygnet runt. Så nog är hon inte hungrig iaf.

Det som står på säckarna är ju en vägledning till hur mycket som ska ha/dag. Sen är det ju individuellt hur mycket dom behöver.. Vissa hundar behöver mer än det som står på säcken och vissa behöver mindre. Tycker du han får för lite mat om du drar ner på maten så får du ju öka motionen istället. Mer mat = mer motion.

Jag ger mina hundar Professional Dogfood Ch & R och H E. Fri tillgång, så mina hundar är nog ytterst sällan hungriga i alla fall ;)
Ingen är heller för tunn eller för tjock. Alla håller ett bra hull och är fina i både päls och mage :D

Gnist skrev:
Jag ger mina hundar Professional Dogfood Ch & R och H E. Fri tillgång, så mina hundar är nog ytterst sällan hungriga i alla fall ;)
Ingen är heller för tunn eller för tjock. Alla håller ett bra hull och är fina i både päls och mage :D

Men nu undrar jag ju hur du kan det???:crazy:
Min unghund äter tills han spricker om han får, fick lov att åka till vet med han redan när han bara var några månader gammal just för att han då kommit åt fodersäcken. Spelar ingen roll hur mycket han får han äter tills det inte längre finns nåt kvar.. Eller jag törs ju inte testa med hur mycket som helst, vill ju inte ta livet av han...;)

joodåå! Tro mig, min hund blir mätt. Då undviker han beröring och rapar nöjt!:D

Det där är ju olika från hudn till hund. Min hund har också fri tillgång, sen får han blötlagd mat på kvällen. Han är smal och äter verkligen inte mer än han behöver. (oavsett foder)

Om det är fler hundar så äter de ju gärna bättre eftersom de måste för att få något...men annars är det ju jätteolika.

sucka skrev:
joodåå! Tro mig, min hund blir mätt. Då undviker han beröring och rapar nöjt!:D

jasså hehe. Ja inte min..Han rapar och vill ha mer haha.

Mina hundar är ju vana sedan valpstadiet att det alltid finns mat, så de vräker ju inte i sig bara för att.
Om jag tar in nya vuxna hundar, så brukar dessa proppa i sig allt som går under några dagar tills de upptäcker att maten inte tar slut och då slutar de att vräka i sig.

Senast ändrad:

våran hund har alltid mat framme, i en STOR skål.:)
Hon äter när hon är hungrig.

efter att vi hämtade henne vid 8-veckors ålder, satte vi en matskål med torris i och gav henne upblött tre gånger om dagen, tills hon åt torrfoder.
vi gav henne (torr) så mycket som hon åt per dag(vi räknade ut det innan) och lite till så att vi såg att hon åt tillräkligt, sen när hon var ca 3-3½ mån så stod hennes matskål på golvet, full med mat, fylldes på när det behövdes. (kan ju tillägas att den rymmer ca 3 liter..)
hon får matrester av oss. äter hon det inte, tycker hon inte om det eller är mätt.
hon har inga som helst problem med vikten.

För att hon vet att det ALLTID finns mat. hon behöver inte gå hungrig.
För hundar är mat en instinkt.
finns det och dom vet det, fungerar den här metoden. det är svårt att lära en vuxen hund detta. men det går. hundar är fruktansvärt smarta.
Men prova. Ge den fri tillgån på uppbött foder(då detta inte sväller i magen) och ha nummret till en vet. om det skulle behövas. (inte troligt)
Hunden spyr, mår dåligt, äter-spyr-äter-spyr och lär sig att det finns mat och att dom inte behöver vräka i sig.
(för att dom inte ska bli feta om dom ändå äter relativt mycket-köp ett "undermåligt" foder. då du ändå vet att dom får i sig det dom behöver.)

lycka till.

Men det skiljer ju mellan raser också, ge en stövare fri tillgång och han äter ihjäl sig, de flesta labbar jag träffat skulle nog också äta utan att tänka efter. De har vad vi häruppe kallar "inget magahov"
dvs. känner inte efter när de är mätta.
Eller som grannens cockervalp som åt upp 10 stora kanelbullar häromdagen, fantstiskt hur högt en liten cocker kan nå om det finns mat i närheten;)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka