Matintroduktion till kräkig bebis

gulakatten

Trådstartare
Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi BLW och det gick jättebra, hon kunde få lite kväljningar men tog sig igenom det utan problem.

Vår son däremot har alltid kräkts mycket och har en extrem kräkreflex. Minsta lilla han känner en bit för långt bak i munnen eller uppe i gommen så får han kväljningar, blir illröd i ansiktet och kräks sen upp allt han fått i sig. Varje sak vi provar funkar lite grann och sen inte alls. Han älskar dock puréer och äter alltid bra och med god aptit.

Så min fråga: ni andra med bebisar med stark kräkreflex, hur har ni gjort? BVC säger att vi ska köra på men det känns lite tröstlöst. De säger också att ger vi puréer ska det vara med bitar i men det funkar dåligt för honom det med.

Tar gärna emot tips från andra som varit i lite samma sits 😊. Svar som ”så svårt är det inte, vår bebis bara åt” undanbedes 😘.

Spontant hade jag kört puréer ett tag till.
Man vill ju inte få ett obehag som sitter i tänker jag (att koppla kräkning med mat).

Vi började introducera så smått i den åldern men var nog väldigt mycket senare än genomsnittet. För våra tog det tid med övergången, längre än för 'alla andra'. Vi lät det var så bara.

Spontant hade jag kört puréer ett tag till.
Man vill ju inte få ett obehag som sitter i tänker jag (att koppla kräkning med mat).

Vi började introducera så smått i den åldern men var nog väldigt mycket senare än genomsnittet. För våra tog det tid med övergången, längre än för 'alla andra'. Vi lät det var så bara.

Helt enig med dig. Det finns ingen stress alls.

Till TS.
Min ena son var selektiv med vad han åt, och runt 8 månader lever han mest på ersättning eftersom han vägrade helt enkelt äta något annat i en större omfattning. När han var 1,5 år så har hans matlista väldigt snäv och krävde planering på hög nivå för det var enstaka burkar från Semper, mamma scan köttbullar och ersättning som var hans huvudsakliga intag eftersom han ratade allt annat.
Detta är mitt tredje barn så BVC var också lugna. Idag är han snart 9 år och äter i princip allt.

@Magnum och @Bexzor Tack för svar! Jag måste ha varit otydlig, jag är inte stressad eller oroad utan söker tips från andra som haft bebisar som kräks lätt. Hur man gått tillväga etc. Vår son är alltså inte selektiv med mat eller har några av den typen av bekymmer 😊.

Han har kräkts många gånger per dygn sen han föddes så risken att han får negativa associationer tror jag är minimal. Han fortsätter exempelvis att köra in skedar och allt han hittar så långt in i munnen att han får kväljningar oavsett hur många gånger det händer 😅.

Tar alltså tacksamt emot tips från andra med bebisar med starka kräkreflexer 😊. Vad har funkat bra för er och hur har ni introducerat annat än slät puré ? 😊

@Magnum och @Bexzor Tack för svar! Jag måste ha varit otydlig, jag är inte stressad eller oroad utan söker tips från andra som haft bebisar som kräks lätt. Hur man gått tillväga etc. Vår son är alltså inte selektiv med mat eller har några av den typen av bekymmer 😊.

Han har kräkts många gånger per dygn sen han föddes så risken att han får negativa associationer tror jag är minimal. Han fortsätter exempelvis att köra in skedar och allt han hittar så långt in i munnen att han får kväljningar oavsett hur många gånger det händer 😅.

Tar alltså tacksamt emot tips från andra med bebisar med starka kräkreflexer 😊. Vad har funkat bra för er och hur har ni introducerat annat än slät puré ? 😊

Huvudoängen i våra inlägg är att vissa saker helt enkelt tar tid för barn och man får hitta lösningar som fungerar för det individuella barnet.

Men för att svara konkret på din fråga, har han blivit undersökt för sina kräkningar ifall det handlar om refluxkräkning? Kräks han av bitar men klarar slät pure så finns det ingen anledning att ge bitar i dagsläget. Det kommer minska med tiden utan förutsättning att det inte är något medicinskt som kan behöva sjukvård.

Tänker helt som @Bexzor

Är du inte stressad över detta så låt honom äta puréer ett tag till, det kan helt enkelt bara vara att han behöver mer tid.
Mina ena var lättkväljd och fick mycket mer tid på sej än många andra.
Din son är väldigt liten ännu och kanske bara inte redo, trots att han är lättkväljd.

Sen tänker jag att man testar mer matig mat allt eftersom tiden går, testar precis som nu, men bara avvaktar lite till.

Kan han äta välmosad mat eller är det bara helt släta puréer som funkar just nu?

Vår son var likadan och han blev nog över året innan han ens övervägde någonting annat än välling och puré. Så det var vad han fick helt enkelt. Vi köpte hem olika sorters välling för att jag inbillade mig att han fick en mer varierad kost då och de puréer som fungerade, vilket var typ fruktpuréer och sötpotatis. Sen la vi ut saker framför honom som han fick klämma och känna på vid varje måltid, och ibland fick han för sig att smaka. Eftersom det mestadels blev lek och kladd med maten så gav vi honom alltid en flaska efteråt. Jag har en härlig film på honom när han sitter och vrider på en bit vitt bröd och ser mer förbryllad ut än Gordon Ramsey, sedan stoppar han en pytteliten bit i munnen och ryser så kraftigt att han nästan hoppar ur stolen 😅

Men ja, så har vi hankat på. Bara ställt fram utan att mata, och han har mestadels lekt och klämt men ibland smakat. Jag har inte velat stoppa in saker i munnen på honom eftersom han tyckt det varit så obehagligt, utan velat lämna beslutet att testa till honom själv. Vi äter tillsammans allihopa så förr eller senare så skulle väl polletten trilla ner att mamma, pappa och syster stoppar det i munnen. När han skulle börja förskolan var vi lite oroliga för att han åt fortfarande inte särskilt mycket så vi gav honom en ordentlig flaska välling precis innan lämning och direkt efter hämtning. Nu är han 1 år och 8 månader och äter plötsligt som en häst, vilket släppte nu under hösten.

@Midsommarblomster Tack för svar! Skönt att det löste sig 😊. Vår son är tvärtom - ALLT ska in i munnen 🙈 och skulle vi låta honom skulle han stoppa allt vi äter i sin egen mun också. Han får alltid äta själv, ingenting stoppas i munnen på honom. Men det hjälper föga, han är lite intensiv helt enkelt 😅. Matglad (äter allt) och väldigt på liksom. Det är också därför vi vill låta honom smaka - han vill ju så gärna.

@Midsommarblomster Tack för svar! Skönt att det löste sig 😊. Vår son är tvärtom - ALLT ska in i munnen 🙈 och skulle vi låta honom skulle han stoppa allt vi äter i sin egen mun också. Han får alltid äta själv, ingenting stoppas i munnen på honom. Men det hjälper föga, han är lite intensiv helt enkelt 😅. Matglad (äter allt) och väldigt på liksom. Det är också därför vi vill låta honom smaka - han vill ju så gärna.

Ah jag fattar, så det främsta problemet är att han kräks upp det igen då som jag tolkar det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka