Material på ridstövlar vid tävling?

Spirit

Trådstartare
Måste stövlarna vara av konstläder / läder eller det går bra med bruna Nübuckstövlar på lokal tävling?

Jag tänkte försöka starta någon LC:2 i vår med valacken och han har aldrig tävlat förr. Därför vill jag helst använda det jag redan har innan jag köper komplett garderob ifall han inte klarar själva tävlandet.
Stövlarna är från Jacsons med dragkedja och resår i liknande mocka material..

Sv: Material på ridstövlar vid tävling?

Dressyr-TR säger bara 'ridstövlar', ingenting om färg eller material

svårt att missa att dom är av nübuck, är typ som mocca som man har på knävulsterna på sadeln.

Vad säger domarna om man har icke läder/skinn stövlar på sig?
Är det mest utseendemässigt som man har läder/skinn?

Jag har beställt Tr men den kan ju tolkas på många sätt tyvärr, bättre att fråga er som tävlar aktivt eftersom jag aldrig tävlat i dressyr innan.

Mvh
Spirit the rookie

Jag har sett folk tävla i konstläderstövlar så varför skulle du inte få tävla i Nubuckstövlar?

stövlarna måste vara godkända för tävling det är det jag vet, tror att dom mååste vara svarta me

har inte nya TR än, men i gamla står bara att "riddräkt består av ridjacka, ridbyxor och stövlar..." längre ned även att "vid lokal tävling får ridstövlar bytas mot jodphursskor och shortchaps utan fransar".
inte ett ord om ridstövlarnas färg el material alltså!

Vad är det som klassificerar stölarna som just tävlingsstövlar?
Har ridsport någon norm dom går efter?

Jag vet att h**ks har skrivit i katalogen att höga kusten stövlarna är godkända för tävling ..

Skall man ringa till dressyransvarig på ridsportsförbundet och fråga vad som gäller?

Jag har shortchaps utan fransar men har inga jodphurs utan bara vanliga "stallkängor" med vattentät fleecefodrad fotdel & mina nûbuckstövlar.

Ska jag då ändå köpa jodphurs för att få tävla, så kan jag lika bra lägga till 1500:- och köpa riktiga stövlar...

Jag kanske uppfattas som en smula dryg men jag måste få veta så man inte får på öronen pga man inte är reglementsenligt klädd..

i nya TR står det 'ridstövlar', så nu får man inte tävla dressyr i seglarstövlar längre :D (vilket man ju i teorin faktiskt kunde försöka få göra förut då det bara stod 'stövlar').

Det står fortfarande inget om färg, material eller modell, bara att det måste vara ridstövel.

det kan man alltså tolka att man kan ta sina vinter-ridstövlar tom?

I teorin ja. I praktiken beror det nog på hur petig domaren är. TR I börjar ju med att säga att där det inte går att tolka bokstavligen så ska man tolka efter andemeningen och där går nog domarnas åsikter isär. Vissa kan säkert anse att andemeningen är att det ska vara 'riktiga' ridstövlar. Kanske det kan bero på nivå på tävlingen också.

Jag skickar ett mejl till dressyransvarig på ridsportsförbundet och ringer även till arrangören till dressyrtävlingen jag tänker starta i och fråga om det är ok med mina bruna nûbuckstövlar.

Det måste bli lättast så..

du kan väl berätta vad de sa sen

Hej jag heter xxxx xxxxxxx.

Jag läst i Tr dressyr ang tävlingsklädsel & ang stövlar så står det inte något utförligt, vad gäller egentligen?

Måste dom vara svarta?
Och av läder / skinn eller fuskläder?
Får dom vara av sk nübuck material (liknande mocca)?

Jag skall starta för första gången i en lokal Lc:2 dressyrtävling med min valack.

Och undrar om man får tävla i bruna nübuckstövar, eller jag måste införskaffa mig ett par svarta ridstövlar i läder / skinn för att vara reglementsenlig eller är jodphurs med sk Gaiters (stövelskaft)godkända?

Tanken är att jag skall provtävla först innan jag köper tävlingskläder pga stövlarna måste måttbeställas och blir då väldigt dyra speciellt om det nu inte skulle fungera med min häst.

Tacksam för svar

Svar:

Hej!
Det står i TR II att: vid lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och enfärgade chaps utan fransar.

Det är ok med stövelskaft istället för chaps.
Mvh Lena Svensson
(Hon sitter i dressyrkommitèen)

Tyværr fick jag inget svar ang. mina nübuckstøvlar..
ska ringa arrangøren oxå, har inte hunnit med det æn.

/ Spirit som snott kundens dator i i Danmark

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Dressyr Förhoppningsvis ska jag tävlingsdebutera i dressyr (!) i juni med mitt femåriga sto. Vi planerar att starta en lokal LC och jag har lite...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: saffran
·
Tävling I slutet av mars ska jag och hästen debutera i hoppning på lokal tävling. Eftersom jag inte har tävlat jättemycket innan har jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka