Material för att täcka stenig hage?

Gamer_Grill

Trådstartare
Har en vinterhage bestående av slaggmark som känns som en risk hela det snöfria sommarhalvåret då den alltså är full av vassa, knytnävsstora stenar som jag bara väntar på att någon av hästarna ska få en hovbensfraktur av. Vilket material vore det allra billigaste att lägga på om jag vill täcka så mycket sten som möjligt så länge som möjligt?
 
Har en vinterhage bestående av slaggmark som känns som en risk hela det snöfria sommarhalvåret då den alltså är full av vassa, knytnävsstora stenar som jag bara väntar på att någon av hästarna ska få en hovbensfraktur av. Vilket material vore det allra billigaste att lägga på om jag vill täcka så mycket sten som möjligt så länge som möjligt?
Det går inte att gräva ur stenarna?
Jag hade valt grus (makadam) inte för grovt, inte heller för fint så att det rör sig för mycket. Eller eventuellt sand.
Problemet med det är ju att om det finns lera under kan det ändå tränga upp underifrån och topplagret sjunka ned om man inte lägger markduk. Speciellt sand blandar sig lätt med lera och "försvinner" så då tror jag stenarna blottas igen.
Alternativt fylla upp med jordmassor sedan grus så stenarna hamnar lite längre under.

Grus/sand som fyllnad blir nog tyvärr inte speciellt billigt beroende på hagens storlek.
 
Förmodligen är det billigaste ett rejält jordlager från någon byggarbetsplats eller liknande. Med rejält menar jag iallafall 2-3 dm och sedan packa det och så gräs om du vill ha gräshage. Det bästa hade nog varit att gräva ur men det kanske inte går?
 
Massor ifrån diverse byggen! Tippa ut ett tjockt lager i hagen och platta till. Ha koll så det inte innehåller något häst-farligt bara.
 
Tack för förslag!

Nä, jag tvivlar på att det går att gräva ur, det är en stor hage och slaggen går djupt. Hälften av hagen är relativt OK med en del växtlighet tack vare att det lagts på bark för ett antal år sedan, så där skulle man nog skada ännu mer än tillföra om man började gräva, enklare att försöka täcka de kvarvarande stenarna istället.

Lera ska nog inte vara några problem - eller vad vet jag om hur mark fungerar egentligen och hur skikten under ser ut. Men hagen blir åtminstone aldrig lerig nu, håller sig fast och snustorr även under den värsta hösten/våren.
 
Har en vinterhage bestående av slaggmark som känns som en risk hela det snöfria sommarhalvåret då den alltså är full av vassa, knytnävsstora stenar som jag bara väntar på att någon av hästarna ska få en hovbensfraktur av. Vilket material vore det allra billigaste att lägga på om jag vill täcka så mycket sten som möjligt så länge som möjligt?

Är det slagg från ett gammalt metallbruk? Slagg är i allmänhet väldigt giftigt så jag hade tagit prover innan jag lät några djur gå där.

Är det varp från en gruva (dvs obearbetade stenar) är det en annan femma men även de kan läcka otrevliga saker.
 
Jord brukar vara enkelt att hitta gratis/billigt, Är som allt annat bara frakten som är dyr.

Kan ju lägga på flis också om det nu fungerat tidigare
 
Är det slagg från ett gammalt metallbruk? Slagg är i allmänhet väldigt giftigt så jag hade tagit prover innan jag lät några djur gå där.

Är det varp från en gruva (dvs obearbetade stenar) är det en annan femma men även de kan läcka otrevliga saker.
Det är kopparslagg, antar jag. Ingen aning. Men det har gått hästar här i +20 år, så jag är inte så bekymrad.
 
Det är kopparslagg, antar jag. Ingen aning. Men det har gått hästar här i +20 år, så jag är inte så bekymrad.

Det är ju upp till dig men om det är slagg är det giftigt betydligt längre än så... det finns områden i berglagen där det avråds från att ha djur och tom en del som är riktigt giftiga där det rekommenderas att inte vara alls, för någon.

Jag kan tillägga att både jag och @Kjerulfia är geovetare och jobbar med sådant här. Jag har bla provtagit gamla varp- och slagghögar och det finns gott om giftigt material där trots att en del av dem är riktigt gamla.
 
Fast att det gått hästar där i +20 år säger ju ingenting. Koppar i stora mängder är ohälsosamt för växter och djur.
För mig säger det ganska mycket när ingen avlidit i förtid av skumma sjukdomar och det faktiskt växer finemang efter att barken kommit på och blandats med höspill.
Oavsett vilket finns det ingen annan vinterhage, så det är inte en diskussion jag är intresserad av att ta. Om jag haft alternativ hade jag redan valt det, fast inte av rädsla för koppar utan för skador.
 
Täck med bark om det har gjorts det tidigare? Tar ju oftast bara ett år innan det är jord kvar.
 
Det är ju upp till dig men om det är slagg är det giftigt betydligt längre än så... det finns områden i berglagen där det avråds från att ha djur och tom en del som är riktigt giftiga där det rekommenderas att inte vara alls, för någon.

Jag kan tillägga att både jag och @Kjerulfia är geovetare och jobbar med sådant här. Jag har bla provtagit gamla varp- och slagghögar.
Det avråds absolut inte från att vara här. Det ligger bostadshus på samma mark och det går ett vattendrag rakt genom området som mynnar ut i en sjö.

Oavsett vilket är det som sagt inget alternativ att byta hage och jag är inte orolig för kopparns skull, bara skaderisken.
 
Det avråds absolut inte från att vara här. Det ligger bostadshus på samma mark och det går ett vattendrag rakt genom området som mynnar ut i en sjö.

Oavsett vilket är det som sagt inget alternativ att byta hage och jag är inte orolig för kopparns skull, bara skaderisken.

Som sagt, ovanstående säger ingenting om områdets giftighet. Falun är byggt på gammal varp och i vissa områden slagg. Det bor fortfarande folk där men med en ökad medvetenhet och utökad provtagning avråder man tex från att odla egna grönsaker i vissa områden där marken är för giftig.
 
Som sagt, ovanstående säger ingenting om områdets giftighet. Falun är byggt på gammal varp och i vissa områden slagg. Det bor fortfarande folk där men med en ökad medvetenhet och utökad provtagning avråder man tex från att odla egna grönsaker i vissa områden där marken är för giftig.
Och som sagt, jag har inte tillgång till andra hagar och är överhuvudtaget inte bekymrad för kopparns skull. Det finns ingen avrådan från att odla grönsaker eller slå hö i dessa trakter.

Tack för din åsikt, återkom gärna om du har något att tillägga om trådämnet. :)
 
Var försiktig med vad du tar emot för jordmassor om du köper/får från diverse byggen och byggarbetsplatser som @TinyWiny och @Reville tipsade om. Att fylla ut mark kan vara en miljöfarlig verksamhet och man måste ha noga koll på vad massorna innehåller. Här är en sida från Göteborgs miljöförvaltning som beskriver det ganska tydligt (samma regler gäller för alla kommuner).

https://goteborg.se/wps/portal/star...HCPNYPY-6lC-_ZwvT/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Där står bland annat ”Var särskilt noggrann när det gäller utfyllnad inom bostadsmark, jordbruk, betesmark, naturmark eller annan känslig markanvändning där det ställs höga krav på att massorna är rena och inte påverkar omgivningen negativt.”

Du skriver att det går ett vattendrag rakt igenom och ligger en sjö nära, då är det nästan helt säkert anmälningspliktigt hos din miljöförvaltning att fylla ut den marken. Kan bli stora vitesbelopp om du struntar i det, och i värsta fall tvingas du ändå gräva bort den jord du tagit dit om den inte är noga provtagning (och på rätt parametrar! Ofta provtas för få ämnen, och då hittas inte allt eftersom den som skänker/säljer jorden undvek att provta efter just de ämnena för att de inte ville hitta dem :grin: ). Jord från byggen är nästan alltid förorenad i olika grad. Även ren jordbruksmark innehåller ofta bekämpningsmedel, som kan vara okej att ha på jordbruksmarken men som inte ska spridas ut på en betesmark med andra förutsättningar för spridning till ytvatten och grundvatten. Tips i all välmening!
 
@VLMF Precis, det var därför jag skrev att man bör kolla så det inte är något farligt i.

Toppen! Och oftast måste det anmälas till kommunen (miljöförvaltningen) ändå, för att dels veta att rätt ämnen ingått i analysen (och rätt antal analyser för hur många hundra ton man lägger ut, en analys räcker oftast inte om det är stor mängd massor eller kommer från olika byggen), och dela för att det kan vara anmälningspliktigt även om det är ”rent”, för att det är en stor mängd som tillförs ett område :) Finns krav på både renhet och mängd oberoende av varann nämligen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 426
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 476
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp