Matdjungeln, vilken blötmat?

Silkisif

Trådstartare
Jaha, nu har jag försökt på "fri hand" att få mina katter att äta bra, men de är så jäkla kräsna.

Båda äter gärna torrfoder, men det vill jag inte ge dem.

Whiskas havsfisk är den enda blötmaten jag hittat som går ner.
Applaws har jag provat 4-5 sorter och visst, det är "ok" men efter en burk så tycker de inte att det är så roligt längre. Mjau tittar de knappt åt. Färskfodret i gul påse (hjärnsläpp..) går bort, de luktar knappt på det.

Mat som är "i sås" går bort eftersom kräsna katten bara slickar upp såsen och lämnar maten. Kanske kanske att hon kan äta majus portionspåsar...

Hjälp! Vad ska jag göra? Jag vet inte hur illa whiskas är, kanske är det drägligt?

Jaha, nu har jag försökt på "fri hand" att få mina katter att äta bra, men de är så jäkla kräsna.

Båda äter gärna torrfoder, men det vill jag inte ge dem.

Whiskas havsfisk är den enda blötmaten jag hittat som går ner.
Applaws har jag provat 4-5 sorter och visst, det är "ok" men efter en burk så tycker de inte att det är så roligt längre. Mjau tittar de knappt åt. Färskfodret i gul påse (hjärnsläpp..) går bort, de luktar knappt på det.

Mat som är "i sås" går bort eftersom kräsna katten bara slickar upp såsen och lämnar maten. Kanske kanske att hon kan äta majus portionspåsar...

Hjälp! Vad ska jag göra? Jag vet inte hur illa whiskas är, kanske är det drägligt?

Har förstått att det är en del socker i whiskas, att det är därför många katter gillar det! Vi ska testa bozita först, svenskt, vilket vi tycker är viktigt! Hoppas bara vår kattunge är inne på samma bana ;)

Finns bozita som puré? Eller liksom inte bitar i sås?

Idag fick de prova på gourmet (?) med tonfisk, båda var som galna!

Jag har bara så svårt att utläsa om maten är bra eller dålig. Vad ska man se upp för?

Finns bozita som puré? Eller liksom inte bitar i sås?

Idag fick de prova på gourmet (?) med tonfisk, båda var som galna!

Jag har bara så svårt att utläsa om maten är bra eller dålig. Vad ska man se upp för?

Bozita finns med gelé (vilket mina katter tycker är gift, det ska vara sås!). Gourmet Gold/Perle är den enda blötmaten mina katter äter så det är bara att gilla läget även om det innehåller socker.

Kattmat ska helst inte innehålla socker och/eller spannmål. Det ska heller inte vara för mycket magnesium i den (risk med torrfoder, jag har aldrig hört talas om för mycket Mg i blötmat).

Bozita finns med gelé (vilket mina katter tycker är gift, det ska vara sås!). Gourmet Gold/Perle är den enda blötmaten mina katter äter så det är bara att gilla läget även om det innehåller socker.

Kattmat ska helst inte innehålla socker och/eller spannmål. Det ska heller inte vara för mycket magnesium i den (risk med torrfoder, jag har aldrig hört talas om för mycket Mg i blötmat).

Sockret är ofta pytteliten mängd bara för färg och smak skull. Så inget jag skulle bry mig om så. Visst är det bättre utan, men om man måste välja nått dåligt skulle jag välja socker.

Sockret är ofta pytteliten mängd bara för färg och smak skull. Så inget jag skulle bry mig om så. Visst är det bättre utan, men om man måste välja nått dåligt skulle jag välja socker.

Ja, jag har ju testat det mesta till mina damer men Gourmet är det som går ner. Jag tycker det är viktigare att de får i sig vätska ordentligt (även om de dricker bra från vattenskålen också) och torrfodret de får är bra.

Gelé är samma sak som sås här, bitarna slickas mycket noga men någon bit slinker inte ner.

Vad är mycket socker eller spannmål?

@MissFideli Muchs gula påse är testad, de kunde inte ens nedlåta sig att titta på maten!
:wtf:

Testade också gourmets lax och kyckling idag, uäää den var ju i sås! :cautious:

Gelé är samma sak som sås här, bitarna slickas mycket noga men någon bit slinker inte ner.

@MissFideli Muchs gula påse är testad, de kunde inte ens nedlåta sig att titta på maten!

Jag vill inte att fodret innehåller något spannmål alls så jag kör spannmålsfritt torrfoder. Lite socker får jag ju lov att acceptera eftersom de inte vill ha något annat än Gourmet.

Jag skulle inte ge ett huvudfoder som innehåller spannmål oavsett andelen.

Ja, det är ju inte DU som ska äta den :sneaky:

*sorry, kunde inte låta bli :rofl:*

Jag vill inte att fodret innehåller något spannmål alls så jag kör spannmålsfritt torrfoder. Lite socker får jag ju lov att acceptera eftersom de inte vill ha något annat än Gourmet.

Jag skulle inte ge ett huvudfoder som innehåller spannmål oavsett andelen.

Ah, hur vet man om ett blötfoder är lämpligt som huvudfoder?
Ger jag torrfoder så äter det två damerna ingenting blött alls..

Ja, det är ju inte DU som ska äta den :sneaky:

*sorry, kunde inte låta bli :rofl:*

:confused::confused::nailbiting::wtf::turd:

:rofl:
(Jag tycker kattmat luktar gott faktiskt!! :eek:)

Mina verkar gilla den rosa påsen mer.

Mjau blötmat - provat det?
Svenska ingredienser, inget socker, grönskar eller spannmål.
Finns som paté, i gelé och med sås.

Jag har inga katter själv men mina kollegor som är duktiga på internmedicin (veterinär) brukar rekommendera det till katter med diabetes just för att det är sockerfritt/kolhydratsfritt.

Mjau blötmat - provat det?
Svenska ingredienser, inget socker, grönskar eller spannmål.
Finns som paté, i gelé och med sås.

Jag har inga katter själv men mina kollegor som är duktiga på internmedicin (veterinär) brukar rekommendera det till katter med diabetes just för att det är sockerfritt/kolhydratsfritt.

Mjau var mitt första alternativ, men ratas totalt. Alla smaker, på tetra och burk, till och med engångspåsarna... Har också försökt smyga in det i mat de gillar, men nähä! Inte ens patévarianten är god. :(

Tack för tipset! :)

Vad händer om du mosar bitarna i såsen så det blir en enda sörja? Mina äter det då, annars lämnar de gärna bitarna tills de har blivit gamla och torra, och äter det eventuellt då istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama