Mataggressivitet

Poisonous

Trådstartare
På ren nyfikenhet googlar jag runt på mataggressivitet eftersom jag märkt vissa tendenser hos min egna.
Jag anser att det jag gett honom är hans, han ska ha friheten att äta ifred utan att någon ska komma och ta det ifrån honom.
Ger jag honom ett grisöra är det hans.
Om han stjäl däremot är det en annan sak. Jag tror att han vet skillnaden.

Fick syn på detta
https://www.youtube.com/watch?v=tpPNhjD7Mg4
Ceasar såklart.. inom loppet av 8min ger han hunden två smällar och anser att ögonkontakt är dåligt.

Hur skulle ni hantera hunden/situationen ovan?

Jag tycker hela karln utstrålar aggressivitet själv och försöker hela tiden sätta sig över hunden och beter sig hotande.

Senast ändrad:
Sv: Mataggressivitet

Ju mer jag ser av klippet desto argare blir jag. Han provocerar fram en aggressiv reaktion på en osäker hund :(

"I didnt see that coming"
De gjorde jag..

Här i huset delar alla på allt. Grabbarna vet att det lönar sig i längden att låta matte tafsa på både köttben och skumma promenadfynd, så det är aldrig hot eller tryck inblandat när jag väl måste ta ifrån dem något.

Lätt att lära in med lite belöningsbaserad byteshandel.

Klippet har jag sett tidigare, och orkar inte kommentera all idiotin :(

Jag gör precis som Migo, avdramatiserar i högsta grad.
Min åtta månaders anser att det mesta är ätbart, så jag kan inte byta i alla lägen, tex om han hittar en plastpåse ute, utan den tar jag bara av honom.
Inne så försöker jag i mesta mån byta till nåt lagligt.

De har funkat för mig, i början fick jag onda ögat ibland när jag gick förbi och han hade nån skatt av nåt slag, men det har han slutat med, då det helt enkelt inte är lönsamt.

Videon har ju figurerat ett tag, det finns till och med videor där man går igenom ruta för ruta med förklaring varför hunden biter.
För mig är beteendet i sig ganska ointressant, skulle jag jobba med en sån hund så blir frågeställningen: Vad tjänar hunden på beteendet? Åt vilket håll vill jag rikta lönsamheten för hunden istället.
Jag skulle gissa att det hamnar på tillit och förtroende mellan ägare och hund, så då är det bara att sätta igång. Själva försvaret i sig ser jag bara som en symptom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka