Så fina!
Hade en liten tofsmes på besök vid fågelmaten idag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade en liten tofsmes på besök vid fågelmaten idag
Jättesöt. Har aldrig sett nån här förut.Så fina!
NATUR. I helgen är det åter dags för svenskarna att räkna alla fåglar som besöker våra trädgårdar och fågelbord.
Det är tolfte gången i rad som räkningen genomförs.
Enligt Sveriges ornitologiska förening (SOF), som arrangerar räkningen, deltog cirka 20 000 hushåll i landet förra vintern. Antalet har stigit för varje år.
Mellan fredag och måndag ska alla fåglar som ses vid fågelbordet räknas. Det högsta antalet individer av varje art som ses vid ett och samma tillfälle ska registreras.
Enligt SOF ger räkningen värdefulla kunskaper om vinterfåglarna och vad som styr deras liv under den tuffaste tiden på året.
Bland annat har man kunnat se en klar nedgång av antalet grönfinkar under de gångna åren, en effekt av att arten drabbats hårt av parasitsjukdomen gulknopp.
Även gulsparven tycks ha haft en nedgång, möjligen som ett resultat av förändringar i jordbrukslandskapet.
Den art som toppat listan varje år med flest antal individer är talgoxen. Andra- och tredjeplatsen brukar oftast intas av pilfink och blåmes.
Tack för påminnelsen, jag ska försöka räkna men det kommer bli ett elände att försöka hinna med!Dags för den årliga vinterfågelräkningen, någon som ska vara med?
SjälvklartDags för den årliga vinterfågelräkningen, någon som ska vara med?
Missade det pga resa tyvärr.Dags för den årliga vinterfågelräkningen, någon som ska vara med?
Lämnar dom fågelmaten ifred om dom får en sån?Köpte en ekorrematare idag. Hoppas det blir uppskattad
Ja jag hoppas det. Kolla på granngårdens sida finns där. 129 kr. Jag lackade min en gång extra då jag ändå hade lack hemma.Lämnar dom fågelmaten ifred om dom får en sån?
Bild?
Perfekt, vi tar nämligen ner ett gäng granar snart och har tagit ner flera för nån månad sen så vi behöver ersätta boplatserna för de små fåglarna.Ni som gillar småpippina och bor lämpligt kan jag tipsa om att Rusta just nu säljer småpippiholkar för 30 kr
Det är ofta brist på bostadsmarknaden även i fågelvärlden
Vist kan man det, sen går det ju inte åt lika mycket när det är varmare än när det är kallare.Jag fyllde på med talgbollar och dessa är poppis trots att det är 3/4 och 14 grader varmt.
Kan man mata småfåglarna året runt, måntro?
Det kan man absolut men de flesta går över till annan kost på sommaren, som knoppar, bär, frukter och insekter. Men man kan ju stödfodra, speciellt om det blir kallt.Jag fyllde på med talgbollar och dessa är poppis trots att det är 3/4 och 14 grader varmt.
Kan man mata småfåglarna året runt, måntro?