Mata fåglarna!

Katur

Trådstartare
Hej!

Är det för tidigt att börja mata fåglar ute än? Det har varit ca 5 minus här på natten i ca 4 dgr nu men på dagen är det ju fortfarande ganska varmt. Är lite osäker om det är för tidigt eller ej att börja nu för jag vill ju inte lura flyttfåglarna att stanna, eller har de flesta flyttat nu?

Enligt Svenska Naturskyddsföreningen ska man ej börja mata för tidigt, dock efter första snöfallet eller långvarig nattfrost Nov/Dec, gills inte "min" frost period?

Jag tycker att jag inte ser så mycket mat åt dom då jag har en eksemhäst som är känslig mot alla flygfän och han är helt lugn nu.

Är det någon som vet?

MVH Maria

Sv: Mata fåglarna!

Katur skrev:
Hej!

Är det för tidigt att börja mata fåglar ute än? Det har varit ca 5 minus här på natten i ca 4 dgr nu men på dagen är det ju fortfarande ganska varmt. Är lite osäker om det är för tidigt eller ej att börja nu för jag vill ju inte lura flyttfåglarna att stanna, eller har de flesta flyttat nu?

Enligt Svenska Naturskyddsföreningen ska man ej börja mata för tidigt, dock efter första snöfallet eller långvarig nattfrost Nov/Dec, gills inte "min" frost period?

Jag tycker att jag inte ser så mycket mat åt dom då jag har en eksemhäst som är känslig mot alla flygfän och han är helt lugn nu.

Är det någon som vet?

MVH Maria

Jadu, bra fråga. Jag har ingen aning. Började lägga ut lite mat åt pippisarna idag. Har dom senaste dagarna märkt att det kommit småfåglar och tittat där jag brukar ha maten , så jag tolkar det som att dom tycker att det är dax att få mat :bump:

Ja det var så jag också märkte de! Det satt 2 st talgoxar utanför huset imorse där jag brukar ge dem, det såg ut som att de väntade på sin frukost =) Tack för ditt snabba svar!

Vi har haft -3 på nätterna de senaste dagarna. Ena grannen har matat ett tag nu (mest brödsmulor). Jag köpte ett par fågelbord igår! Ska olja in dem först, innan jag sätter upp dem, sen ska jag mata hela vintern!

Jag matar fåglarna redan nu. De dj....rna äter up kittet på de fönster som vi kittade och målade förra sommaren. Så jag tänkte att om jag hänger ut lite talgbollar så kanske de äter lite mindre kitt. Tveksam till att min taktik funkar dock. Vi har mycket fasaner här så i vinter tänkte jag mata dem på marken med havre. De brukar gå och plocka det som trillat ner från fågelbordet annars men, det brukar inte bli så mycket. Även gulsparvar (tror jag det är) vill äta från marken.

*spinner vidare litegrann bara*

Vad är egentligen det bästa att mata med? Havre? Solrosfrön? Viltfågelblandningar? Något annat?
Finns ju så mycket att välja på, tänkte köpa hem en stor förpackning när jag får pengar sen :)

gul_zebra skrev:
*spinner vidare litegrann bara*

Vad är egentligen det bästa att mata med? Havre? Solrosfrön? Viltfågelblandningar? Något annat?
Finns ju så mycket att välja på, tänkte köpa hem en stor förpackning när jag får pengar sen :)

Jag har hört att man inte ska mata dom med hel havre. Vet dock inte av vem jag hörde det och varför man inte skulle mata med det.

Jag matar med viltfågelblandning

Ok. Intressant...
Hoppas på att någon som vet kikar in och förklarar varför då, blir riktigt nyfiken jag ju :)

Tänk bara på att när du matar direkt på marken så drar det till sig andra trevliga djur som råttor och möss... Men det kanske inte gör nåt?

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama