Mäta bomvinkel och wintecs koppjärn

Magnum

Trådstartare
Nån här som har koll på vilka grader wintecs olika koppjärn har? Främst det vita.

Och vart mäter jag bomvinkeln? Har fått olika bud, är det första eller andra strecket på min häst?
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Ryggmedstreck.jpg
(det första strecket är ungefär precis bakom bogbladet där det är när han står rakt upp o ner.
Andra strecket är ungefär där bogbladet placerar sej om man lyfter fram frambenet.)
Lite svårt att hitta rätt ställe på bild sådär, så jag reseverar mej för felplacering;)
Men ni förstår nog hur jag menar..

Sv: Mäta bomvinkel och wintecs koppjärn

Du ska mäta bakom det andra strecket. Som jag fått lära mig ska man mäta där bogbladet placerar sig när benet är lyft + 2 fingrar till.

Tack Dundret!
Ska ut och mäta nu!
-----------------------------------------
Spinner vidare,
jag fick ett bra svar på vilka sadlar som kunde tänkas passa, men hittar inte tråden längre.. Nån som kanske har nån idé?
Har provat en del olika sadlar, men det flesta åker fram, i efterhand så är det nog så att jag testat för smala bomvidder..
Har nu bla en Hdr vidd 34 som sitter precis där den ska. Trodde den skulle vara för vid, men bomvidden är bra och sjunker inte ner över manken. Kanske skulle vidd 33 också fungera, då den här är väldigt lite använd och stoppningen kommer sätta sej mer än den gjort hittills.
Den åker inte fram en mm och trots att den eg är lite för svängd för min häst så ligger den an helt ok hela vägen utom allra längst bak och hästen trivs med den. (Är en häst som säger till om sadeln skulle vara minsta obekväm..)

Wintecs järnen är:

Gul: 70 - 75

Grön: 75 - 81

Svart: 81 - 88

Blå: 88 - 94

Röd: 94 - 100

Vit: 100 - 105

Jag har tre lila järn ute i sadelkammaren, me är för lat för att asa mig ut och titta på kartongen nu i kväll. De hör till min Wintec Wide, men jag har ett vitt järn i den nu så de bara står och salar damm i väntan på ökad muskelmassa...

110

115

125

Jag har det dilemmat att jag skulle behöva en 120 grader :crazy: ...

Samtidigt spinner jag vidare och undrar vart på skalan "Smal-Xvid"
man kan lägga en häst med 100 graders bomvinkel?
Vid?

Wintecs järnen är:

Gul: 70 - 75

Grön: 75 - 81

Svart: 81 - 88

Blå: 88 - 94

Röd: 94 - 100

Vit: 100 - 105

Om man jämnför dessa med "vanliga" storlekar på lädersadlar, vad är det då för storlek? jag har svart kopparjärn, men sadelutprovaren sa att hon log mellan svart och blå(och då var hon omusklad,vilket var ett halvår sen) ska dit idag och sätta in inlägg..

Gul = smal = ca 28 i Stübben

Grön = normal mot smal = ca 29

Svart = normal = ca 30

Blå = normal mot vid = ca 31

Röd = vid = ca 32

Vit = xvid = ca 33

Samtidigt spinner jag vidare och undrar vart på skalan "Smal-Xvid"
man kan lägga en häst med 100 graders bomvinkel?
Vid?

Det beror på från sadelmärke till sadelmärke, men om vi snackar wintec nu så passar antingen det röda eller vita koppjärnet. man får prova sig fram beroende på hur hästen ser ut.

Ok, tänkte lite allmänt sådär.
Har testat både rött och vitt ang wintec,
Tyvärr kunde jag aldrig prova isabell werthen med vitt järn, inte heller deras "mockahoppsadel" (minns aldrig namnet..) med vitt, och med alla andra järn åkte båda fram, men de satt hyggligt och hästen trivdes med sadlarna.

Kan vara så att de åker fram för att sadeln blir mer svängd ju vidare bom man plockar i.
De smalare koppjärnen funkar bra på hästar med rakare ryggar, men de vidare passar bara svankigare ryggar.

Nu drar jag upp en gammal tråd men kändes onödigt att starta en ny då det handlar om samma sak... Finns det lila järn? Eller ja, dum fråga eftersom du hade, men hur många grader är de? Vart kan man få tag på dem? Jag trodde att vitt var det vidaste...

Vore jättetacksam för svar!

De lila järnen hör till Wintec Wide-sadeln. Inte den "vanliga" Wintec alltså. Tror att nån nämnde det tidigare i tråden också. :D

Så det går bara att använda på de sadlarna alltså? :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka