Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Har ganska nyligen börjat erbjuda Stina "vanlig" mat utöver amningen och har lite funderingar.

Hur mycket ska man egentligen bry sig i vad bebismatproducenter och blöjproducenter säger? Hur mycket ska man lyssna på sin egen bebis? För Stina smaskar så gärna i sig i stort sett allt hon kommer över. I rätt så "stora" mängder. Hon reagerar ju inte negativt på något än så länge, är det bara att köra på då?

Försöker undvika sånt som bvc avråder från som salt, socker och sånt som sunda förnuftet säger att hon inte bör äta än.

Och jag känner mig så satans osäker på något vis. Hade det inte dimpit ner en massa info i brevlådan hade jag lyssnat på Stina och tagit det i den takt hon vill/äter och itne funderat mer på det. Som det är nu får jag "jag är en dåligföräldre" samvete så fort jag ger henne något mer avancerat än banan...

Jenny
 
Sv: Mat

bebismatproducenter vill sälja sina produkter, så enkelt är det... Gör som du själv och dottern tycker fungerar!! Har du några funderingar om något specifikt så fråga på BVC... Själv har jag fått lov att hitta andra vägar att börja indroducera mat... Purér, gröt och välling är vidrigt... Däremot sånt man kan hålla i handen är rätt så okej i små mängder... Han äter definitift inte någon hel måltid men börjar plocka i sig mer och mer...
 
Sv: Mat

Lyssna på ditt barn och inte reklamen. Mina nyfikna barn som suttit med vid matbordet så fort de kan sitta med massa kuddar runt sig har börjat smakisar vid 3-4 månader och redan vid 5 månader har minst 1 mål om dagen varit utbytt från ammning/ersättning till mat.
 
Sv: Mat

Barn gillar smaker!!! Låt du henne smaka.. Men som du säger undvik salt etc. Men kryddor i sig är ingen fara.
Min första gosse åt allt han kom över och det med en rungande aptit.
Vi lät honom smaka på det mesta.
Gosse nr 2 har alltid varit liten i maten och det har varit betydligt svårare att få upp matintresset på honom.
Gosse nr 3 smakade det mesta men var lite reserverad emellanåt.
Lillfia är ca 4½ månad och jag har börjat så smått med smakisar .
Tar det där med ålder för smakisar med en nypa salt, det skiftar över åren och bvctanten håller med mig, gick det bra att ge smakisar vid 4 månader för några år sedan så är det nog ingen större fara nu heller...............

Jag har ganska tidigt låtit dom äta samma mat som vi övriga. Det är ju bara att ta undan en portion först och salta sedan i grytorna. ;)

Lita på dig själv! Du är en supermamma! Sålänge ens barn växer och mår bra så finns det ju ingen större anledning till att ha dåligt samvete!
 
Sv: Mat

Vi har lagat bebismat hela tiden. Kryddat med örter, men inte saltat. Från att hon fyllde 1 år får hon samma mat som vi äter, fast vi saltar mindre än vad vi brukar och använder hellre fonder eller lättsaltade buljonger än salt. Och hon äter verkligen ALLT (utom soppa)! Oliver är en favorit liksom ost i alla de former. Så enkelt att slippa laga specialmat bara åt henne
I början ska man bara vara lite försiktig att man inte matar i alldeles för mycket av nya saker. Annars kan de få ont i magen eller allergiska reaktioner. När Lillan fick fisk första gången fick hon äta så mycket hon ville ha. Och lax med vitvinsås var jättegott... Sen vart ungen helprickig i flera dagar och fick vänta med att äta fisk igen.

Förutom att små barn inte ska äta salt och att man kanske ska vänta med att vänja dem vid socker så ska man inte ge honung, spenat eller rödbetor. Säkert finns det fler saker som man ska vara försiktig med. Annars ska man väl vänta lite med fisk och ägg har jag för mig.

Annars ska du ge Stina det som du tror är bra för henne, det hon tycker om och så mycket som du och Stina tycker är lagom!
 
Sv: Mat

jag håller helt med föregånde talare *S*

yngsta dottern
Astrid 7 månader äter allt hon kommer över

(torrfodret till hunden senast i morse *mums*innan mamma hann stoppa ungen och ge henne ordentlig frukost, ska väll tilläggas att min unga dam kan gå efter möblerna och det fick hon snällt göra medans jag vispade gröt.
men hadde en sådan jäkla ortur att soffan tog slut och hon satte sig på rumpan precis bervid hundmatskålen:devil:)

och det är en dam som verkligen tirivs med mat
jag har inte köpt så mycket barnmat utan tillagat det mesta själv
har vi haft ris till middag så har jag kokat en potatis till astrid och en morot hur gott som helst.
 
Sv: Mat

Min BVC-sköterska tycker att burkmaten är att jämställa med hemlagad mat, så jag är lat och kör med burk nu när Sara äter kött. Hittills är det inga problem alls - hon gapar glupskt efter allt och har inte visat några allergiska reaktioner heller. Ska bli spännande när hon är 6 månader för då ska vi gå över till andra burkar och börja ge välling. Det kommer säkert att gå bra det med.
 
Sv: Mat

vickis-pajala skrev:
jag håller helt med föregånde talare *S*

yngsta dottern
Astrid 7 månader äter allt hon kommer över

(torrfodret till hunden senast i morse *mums*innan mamma hann stoppa ungen och ge henne ordentlig frukost, ska väll tilläggas att min unga dam kan gå efter möblerna och det fick hon snällt göra medans jag vispade gröt.
men hadde en sådan jäkla ortur att soffan tog slut och hon satte sig på rumpan precis bervid hundmatskålen:devil:)

och det är en dam som verkligen tirivs med mat
jag har inte köpt så mycket barnmat utan tillagat det mesta själv
har vi haft ris till middag så har jag kokat en potatis till astrid och en morot hur gott som helst.

Fast det kan ju också ha med namnet att göra. Min heter också Astrid :)
 
Sv: Mat

Min son är 4 mån och vi började för någon vecka sedan så smått att ge smakisar. Av en slump gav jag lite apelsin (pressad) för han var så nyfiken när jag åt en. Det var mums. Provade det några gånger, sen mosad banan = mums. Sen köpte vi burkar och har gett morotspuré, potatis + blomkål och mango. Allt har varit mums. Pratade med en annan mamma som skulle börja ge sin dotter mat och hon gick efter konstens alla regler och enligt dem har vi gjort fel. Man ska ge 1/2tsk första gången sen öka mer och mer, ge samma mat flera dagar i rad, och något mer jag glömt. Vi har i o f s gett samma mat ett tag men kanske hoppat över någon dag och inte börjat med så lite som 1/2 tsk. Men sonen har bara varit nöjd och vi har inte märkt någon reaktion. Vår bvc-tant verkade lugn med hur vi gått till väga, hon verkar mer köra på sunt förnuft än hur det måste gå tillväga.

Idag gjorde jag egen mat första gången: broccoli. Kokade även blomkål och palsternacka och frös in. Tänkte försöka göra egen barnmat så mycket jag kan för det verkar så enkelt och kostar ju knappt något.
 
Sv: Mat

okejdå jag får väll skylla på det
och börja servera hudtorrfoder åt astrid och astrids mat åt hunden :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp