Mat till katt som står på vätskedrivande dagligen

Riru

Trådstartare
Fick rådet av vet senaste besöket att köpa ett foder som är bra för njurarna då vår ena katt får vätskedrivande varje dag och det kunde påverka njurarna. Men vad ska man ha för foder då? Fick inget tips av vet och det finns ju mer än en sorts foder, och jag vet inte heller om det räknas som en njursjuk katt (?) då det är dessa foder jag kikat på. Kan inte hitta något annat som har med njurar att göra.
Någon annan som har katt på vätskedrivande som ger speciellt foder för njurarna? Vad ger ni för foder?
Kan en katt som det inte är något "fel" på äta detta foder med? Vi har två katter och känns krångligt att hålla på med olika foder, plocka undan skålar osv så de inte äter varandras... mvh vill undvika för mycket extra jobb :angel:

Jag vet inte om man får länka men om du går in på zooplus kan du hitta flera foder som är bra för njurarna om du går in på "specialfoder och kosttillskott". Njurar finns som en egen kategori där.

Jag vet inte varför din katt får vätskedrivande men annars anses ju blötfoder vara bra för njurarna eftersom det är mycket vätska i.

Jo det är där jag har kikat, men blir osäker på vad man ska ta då det mesta där verkar vara inriktat på att behandla njur- och urinsten eller dämpa sjukdomsförlopp och minska symptom på njursjukdomar. Och vår katt är ju inte njursjuk på det sättet.

Hon får vätskedrivande pga att lungorna kan fyllas med vätska och hon får lungödem. :( Vi ger för tillfället blötfoder i portionspåsar som bas och spannmålsfritt torrfoder som extra.

Jo det är där jag har kikat, men blir osäker på vad man ska ta då det mesta där verkar vara inriktat på att behandla njur- och urinsten eller dämpa sjukdomsförlopp och minska symptom på njursjukdomar. Och vår katt är ju inte njursjuk på det sättet.

Hon får vätskedrivande pga att lungorna kan fyllas med vätska och hon får lungödem. :( Vi ger för tillfället blötfoder i portionspåsar som bas och spannmålsfritt torrfoder som extra.
Jag misstänker att det är något sådant foder som veterinären rekommenderar, men det bästa är nog att ta kontakt med veterinären och be denne förtydliga vad som menas.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 189
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 046
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 708
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama