Mat till katt med hyperaktiv sköldkörtel ???

shlubberdubb

Trådstartare
Vi har en katt som varit gårdens största, magrade under våren, blev inlagd på klinik och resultatet är att vet "tror" det kan vara sköldkörteln. Rekommenderade en behanding som skulle kosta runda slängar 10 papp. Men då vet var osäker på om det var detta så uteslöts det. Vet tror också det kan vara diabetes. Ja prover har tagits men inget visar konkret på det ena eller det andra.

Jag var bortrest under den perioden katten var på klinik. Kom hem och såg ett vandrande skelett. Katten konstant hungrig. Jag la omedelbart om hans diet och han har gått upp i vikt men det verkar som om vi kommer till en viss nivå och inte mer. Fortfarande är han mager men inte lika benig som förut. Han har också piggnat på, går gärna ut och jagar, leker, gosar, och beter sig hyffsat normalt.

Nu letar jag efter ett foder som kan ge honom ännu bättre förutsättningar. Att han aldrig kommer bli frisk vet vi men vi kan ju alltid ge honom en behaglig tillvaro den tid han har kvar. Han visar inga tecken på att han lider utan är som sagt pigg och glad och glansig i pälsen. Social med de andra katterna.

Tips mottages tacksamt.

Ps. Jag skall in till stan och begära ut journalerna på kliniken.

Sv: Mat till katt med hyperaktiv sköldkörtel ???

Det finns medicin: felimazole, att testa om man tror att det är sköldkörteln. Men hur skulle katten kunna ha hyperthyreos om sköldkörtelvärdena är normala?? (Konstig vet. som rekommenderar strålbehandling när man inte ens vet vad som är fel?) Min hade inte typiska symptom och ganska måttligt förhöjda värden, men man såg ju ändå att det inte var helt normalt.

Alla veterinärfoder har en variant för konvalecenter. Hill's heter tex a/d. Finns både som torrfoder och som burkmat.

Jag har en relativt nystrålad katt (augusti låg han inne). Vi betalade 12.600:-, och det var ganska påfrestande för honom att ligga på isolering. Sedan måste ju katten hållas isolerad inomhus ytterligare en vecka efter behandlingen.

Jag har en relativt nystrålad katt (augusti låg han inne). Vi betalade 12.600:-, och det var ganska påfrestande för honom att ligga på isolering. Sedan måste ju katten hållas isolerad inomhus ytterligare en vecka efter behandlingen.

Var du på Blå Stjärnan då? Vi fick info att det var det närmast stället som kunde stråla katten.

Medecinen du nämnde har inte rekomenderats av vet. Faktiskt ingen medecinering alls har rekomenderats.

Jag ska försöka få tag i journalerna och se vad de säger.

Ska kolla på Hills foder.

Jag var på Blå Stjärnan men det finns fler ställen här i Gbg som gör det och bla i Jönköping också.

Man brukar inte stråla katten utan att först prova med Felimazole och se en förbättring. Annars är det ju liksom ingen idé att strålbehandla om det inte är sköldkörteln. Jag gjorde det dock utan medicin, Hanoo fick så mycket biverkningar samtidigt som vi var såpass säkra på vad som var felet att det fick gå på vinst och förlust. Det är ju "bara" pengar man förlorar om det inte fungerar och han är värd allt på jorden för mig...

Ofta vill man dessutom gå ett tag på Felimazole och testa njurvärden efter behandling. Detta för att hyperthyreos tydligen kan dölja njursvikt, och att då stråla en katt för över 10.000:- och inse att den inte kommer leva sålänge till ändå kan väl utlösa väldigt stor besvikelse. Jag gjorde det som sagt inte eftersom han fick exem och magproblem av medicinen och ändå hade påverkan (förhöjda levervärden) av sjukdomen i sig. Hade han inte varit försäkrad hade jag kanske resonerat annorlunda, nu betalade jag ju inte hela behandlingen ur egen ficka.

Om katten har en hypertyreos ska den behandlas. Inget foder kan sänka sköldkörtelvärdena och det är inte bara avmagring som är konsekvensen av en ämnesomsättning som snurrar för fullt. Katter med hypertyreos får ofta sekundära leverförändringar, problem med för högt blodtryck (vilket i sin tur kan skada njurar, hjärta, ögon osv) mm. Hypertyreos är en dödlig sjukdom.

Det finns flera behandlingsalternativ. Det man brukar tillgripa i första hand är medicinering med tiamazol (Felimazole, Thacapzol) som hämmar produktionen av sköldkörtelhormon. Behandlingen kan används inför en operation eller som långtidsbehandling. Behandlingen brukar fungera utmärkt, men det kan krävas några provtagningar och justeringar av dosen innan den blir optimal.

Andra alternativ är den behandling med radioaktivt jod som redan nämnts eller operation, thyroidektomi, där man helt enkelt avlägsnar sköldkörteln.

Även om Schl´s katt inte har någon diagnos så lär det finnas en anledning till avmagringen. Skulle rek en ny provtagning för att se hur värdet förändras. Jag antar att andra anledningar till avmagring (t ex diabetes, njursvikt, leversvikt, tandproblem, parasiter, infektion mm) uteslutits? Om ffa lever och njure fungerar normalt skulle man våga prova att sätta katten på ett energitätt foder. Ett kattungefoder av ett bra märke t ex.

Vad visade blodanalysen?

Jag har hela journalen i bilen. Skall ut i stallet för jag kom hem sent så tar med den in på vägen och skriver ner.

Vad jag såg i sammandraget var att glukos var högt (25) fruktosamin normalt. Katten stressad villket kunde påverka glukos. T4 prov normalt. Vad jag kunde se/kommer ihåg så var värden inom normalgränen utom glukos. Normalvärdena stog i parantes bredvid. Om jag fattat analysen rätt.

Proverna är från i augusti.

Vet inte riktigt vad jag skall leta efter för att se lever/njur värden.

Har bokat in telefontid med vet om en vecka.

Ps. Du är en pärla!!!

Ps. Du är en pärla!!!

Å tackar..!

Kolla efter förkortningarna urea och krea (njurenzym) och alat och alp (leverenzym). Om din vet inte har mkt avvikande referensvärden är 25 i glukos en påtaglig förhöjning. Ett värde på 10-12 kan man tolka som stress, men inte 25. För att kolla sockret på stressade katter tar man ett sk "långtidssocker", fruktosamin. Det avspeglar hur blodglukoset legat de senaste veckorna och påverkas inte av en kort stunds stress i samband med provtagningen.

Väntar ivrigt på återgivandet av journalen!

Å tackar..!

Kolla efter förkortningarna urea och krea (njurenzym) och alat och alp (leverenzym). Om din vet inte har mkt avvikande referensvärden är 25 i glukos en påtaglig förhöjning. Ett värde på 10-12 kan man tolka som stress, men inte 25. För att kolla sockret på stressade katter tar man ett sk "långtidssocker", fruktosamin. Det avspeglar hur blodglukoset legat de senaste veckorna och påverkas inte av en kort stunds stress i samband med provtagningen.

Väntar ivrigt på återgivandet av journalen!

Ja men, jag borde ju veta det där med urea och krea. Både syster yster och jag själv är ju urologipatienter. *slänger pannan i bordet*

Det här blir lååååååångt.

Okej, här kommer det:

S-Urea 9,2MMOL/L (5,7 - 12,9)
S-Kreatinin 100 µMOL/L (71 - 212)
S-Alat 49U/L (12 - 130)
S-ALP 68 U/L (14 - 111)

S-Fruktosamin: 389 µMOL/L (0-420)
P-Glukos: 25,3 MMOL/L (4,0 - 8,0)

Sedan är det några som jag undrar för där ser jag lite felslag i jämförelse med vad paranteserna visar i gränser.

B-EPK 10,2 x10(12)/L (5,0 - 10,0)
B-Trombocyter: 202x10(9)/L (150-400)
P-THbc 143 G/L (80 - 150)
S-Gallsyror fastaprov 3 µMOL/L (-8)
S-Protein 78 G/L (57-89)
S-Globulin 50 G/L (21 - 45)
P-EVF 46% (24-45)

Två sista raderna står det exakt så här i blodanalysen:
XS-Tyreoidstatus (katt) SLU:
XS-Total T4 SLU: 37,0 (14,0 - 45,0)

Natrium ligger högt men inte över den övre normalgränsen. Uppe i 150. Kalium ligger under normalvärden. 3,4

Diagnos:
Huvuddiagnos: Symtom på avmagring (AA0129)
Instruktioner:
Misstänkt Hyerthyroid katt (alt. Diabetes) Katten känns lite uttorkad och får därför dropp SC. Katten är mycket stressad här och andas med öppen mun ... Att tänka på vid bedömning av glukosvärdet.

Provsvar:
Instruktioner:
Provsvar lämnat. Glukos högt (stress?) men fruktosamin normalt. Katten var mycket stressad efter bilfärden. Avvaktar T4 provet. Åter före om katten blir dålig.

Nytt datum, provsvar lämnat.
T4 inom normala gränser. Kan detta ändå vara en diabeteskatt? har 25 i glukos men mkt stressad. Fruktosaminet ligger dock normalt??? Katten var ju dehydrerad vid besöket samt att kaliumvärdet ligger strax under nedre gränsen. Dhurägaren vet inte alls om katten dricker -kissar mkt. Katten är mest ute och hon har X katter. Sagt att hon ska ta in katten ett dygn om möjligt och göra en vattenmätning. rek återbesök för urinprov koll glukosuri och nya blodprover. Bör komma snabbt. Om ej diabetes får vi utreda vidare. Jag kan inte komma på något mer direkt som ger ökad aptit och avmagring. Katten är fortfarande pigg och äter bra.

Slut på journalantekningar (totalt är det 2,5 sidor. PUH!)

När katten var in på klinik var jag på annan kontinent. Jag tror inte han varit in igen för nya prover, om jag känner päronen rätt. Han har dock flyttat in i mitt hus på gården så jag vet att han inte dricker eller kissar onormalt mycket. Han dricker väldigt lite eftersom han vräker i sig brukmat hela dagen. Får fri tillgång (fast han är en bortskämd jäkel så har den torkat på ytan duger den inte så då väcker han mig. Snacka om att ha blivit småbarnsförälder!) Han kissar i lådan och när han gör det är det ordentligt. Inget småduttande och inget onormalt mycket. Har klumpbildande sand så jag ser ju klumparnas storlek.

Han var avmaskad precis innan han åkte in på klinik. Har inte gett effekt på hullet. Men att han nu får fri tillgång på mat hos mig har gjort att han gått upp i vikt och piggnat på. Han har gått från att sova kollosalt mycket till att vilja leka, gå ut och strosa i området och kolla sina jaktmarker, kommer och hämtar mig i stallet när han vill in och springer före till min stuga. Har blivit betydligt mer social med människor och de andra katterna i takt med viktuppgång. Pälsen var tovig och matt nu glansig och len. Revbenen har ett tunnt lager hull över sig medans rumpan är benig och knotig. Muskelfattig i bakdelen å det grövsta men... med mer mat har han blivit piggare och starkare och hoppar nu upp i sängen. Springer, galopperar etc.

Att hyperthyroid har en dödllig utgång vet jag. Jag vet att behandling som ges bara fördröjer förloppet. Vi hade öst på med all behandling om han var försäkrad men tyvärr är han inte det. Han är också 15 år gammal (16 till sommaren) och frågan är om det är rätt att utsätta honom för den typ av behandling det innebär. Just nu mår han bra och vad vi vill är att göra den återstående tid han har kvar så bekvämt som möjligt.

Katten tillhör min mor men han och jag har alltid haft något speciellt. Trots att det är mammas favorit har hon fått ge sig och inse att han bor hos mig. Han har ju valt själv. Jag var nyss bortrest i ett par dagar och sa till att de kan släppa in honom till mig på nätterna och ut till sig på dagarna. Han släpptes in torsdag kväll till mig och vägrade sedan gå utanför dörren förns jag kom hem och han var förskrad om att jag inte skulle försvinna igen. Vilket tog ytterligare ett dygn.

I alla fall. Allt övrigt (kardiovask, resp, bukpalp, urogenital, rörelse, hud, slemhinnor, lymfknutor) är UA med notering snabb hjärtfrekvens på kardio. Tänder har tandsten och allmänt AT: ua trots stress och lindrig dehydration
Hull står noterat under medelhull, vass över ryggen, muskelfattig. Vilket stämmer. Och hade det varit jag hade jag inte gett rörelseapparaten ua eftersom han har en liten vinglighet i gången p.g.a. muskelfattigheten och ibland drar baktassarna så klorna släpar lite. Eftersom han inte är ute och jagar på samma sätt så skall jag klippa dessa. Det blir skoj. Han har aldrig blivit kloklippt.

Vad jag själv funderat på är att skicka in ett avföringsprov till vidilab och se om han har någon form av parasit i kroppen som byggt upp en resistens. Vill inte trycka på avmaskning i den kondition han är i nu. Vågar inte riktigt utan att ha pratat med vet.

I alla fall - här har du läget. Och återigen, du är en pärla. Hojta om du vill ha hästskötare med på någon tävling om du kommer mot mina krokar. Jag är en liten j*vel på att knoppa och blankputsa hästar och utrustning.

Vad jag kan se är det bara glukosen och globulinet som ligger högt. Eftersom fruktosaminet ligger inom normala gränser känns diagnosen diabetes inte helt självklar. Det höga glukoset kan ha varit en kraftig stressreaktion, men så höga värden bör man följa upp och kolla igen. Lågt kalium kan höra samma med diabetes och förklara det svaga bakpartiet.

Hyperthyreos tycker jag att blodproven har uteslutit. T4 ligger normalt, katten har inte förhöjda levervärden och några anmärkningar på cirkulationen finns inte. Visst kan stressen "dölja" en hög puls - ni får väl räkna hemma!
Det finns ingen anledning att behandla katten för hypertyreos - den har i dagsläget inte en överaktiv sköldkörtel!

(Övriga värden:
EPK = de röda blodkropparnas partikelkoncentration, en sådan liten avvikelse är ointressant.

EVF = de röda blodkropparnas volymfraktion, inte heller den höjningen är värd att notera.

Globuliner är del av totalproteinet. Förhöjningen är lindrig. Förhöjda värden ses vid vissa infektioner, t ex FIP).

Vad gäller din ursprungliga fråga - vilken mat man kan ge till katten - så tycker jag kanske att du ska passa dig för att "göda" den eftersom det kan förvärra ett begynnande skenade blodsocker. Här är det istället fiberrik mat och regelbundna mattider som gäller (Hill´s w/d eller m/d t ex).

Hur länge sedan är det proverna togs?
Hur mår katten idag?

Hur länge sedan är det proverna togs?
Hur mår katten idag?

Katten mår idag bra. Fortfarande smal men betydligt bättre än när jag kom hem från min resa i september. Proverna togs början augusti.

Han får i dagsläget mat när han vill. Mamma har gjort lite sökningar på nätet och av mataffärs mat så rekommenderades mjau till diabetes katt, vilket är vad han får. Han vill bara ha bitar i gele. Allt annat ratar han.

Skall testa med hills foder och skall ta en kelstund och räkna hjärtslag. Vad ska en katt ligga på normalt i puls?

Har idag inskaffat w/d mat på burk och torrisar. Har också skaffat glukosmätare. Provet visade på 16,7 - 2 timmar efter senaste måltiden med mjau (som jag inatt såg innehåller socker så det går bort direkt). På klinik i augusti var det 25. Han har ätit av den nya maten med god aptit, efter provet. Avvaktar ett dygn innan jag tar nästa prov så att han börjar få in w/d i systemet.

Tack för alla råd. Om moderator anser att tråden skall stängas då den ej längre handlar om hypothyreos så är det helt OK.

Vad gäller dödligheten i hypertyros är den endast där om du lämnar sjukdomen obehandlad. Hjärtat klarar då inte av de förhöjda värdena av adrenalin och sköldkörtelhormoner. Behandlad hypertyros är inte dödlig.

Hälsningar från en människa som haft och blivid botad från sin hypertyros genom att använda medicinen tacapzol. Och jag känner mig ytterst levande :-)

Jag förstår inte riktigt varför du inte följer veterinärens råd om ett återbesök med katten. Det framgår ju av journalanteckningarna att ej diagnosen är fastställd och att ett återbesök för vidare utredning rekommenderas snarast. Det var ju i AUGUSTI! Nu är det snart December.....Sköldkörtelvärdena var ju normala vid besöket så varför ber du om råd om mat till en katt med hyperaktiv sköldkörtel?? Du vet ju inte heller om katten verkligen har diabetes så varför börja med dietmat för detta före ett återbesök för nytt Fruktosaminvärde, som är det säkraste värdet på katt. Jag skulle råda dig att gå till veterinären igen för nya prover. Det är inte alltid man får en diagnos vid första klinikbesöket. Om ej de vanliga blodproverna ger någon förklaring till kattens problem kan vidare prover och undersökningar behöva göras. Det är inget ovanligt alls men förutsätter att patienten kommer på återbesöket.

Jag förstår inte riktigt varför du inte följer veterinärens råd om ett återbesök med katten. Det framgår ju av journalanteckningarna att ej diagnosen är fastställd och att ett återbesök för vidare utredning rekommenderas snarast. Det var ju i AUGUSTI! Nu är det snart December.....

Det är inte min katt. Jag har dock bett veterinär ringa. Hade en inbokad dag för samtal men vet ringde inte det nummer som de skrev in att vet skulle ringa. Vet ringde kattens matte som sa till vet att ringa mig på mitt nummer, vilket vet inte gjorde.

Skall begära nytt samtal med vet.

Ps. Jag drog igång tråden INNAN jag hade journalen. Har pratat med kattens matte (min mamma) om rådet om återbesök. Hon sa att vet hade sagt "om hon vill". Inte att det borde bli ett besök till.

Fruktosaminte är normalt.

W/D är återlämnad (smak garanti) då katten blåvägrade att äta det.

Hälsningar från en människa som haft och blivid botad från sin hypertyros genom att använda medicinen tacapzol. Och jag känner mig ytterst levande :-)

Har två nära vänner, mor och dotter, med gift struma. En annan kompis med hyperthyreos i utlandet vars läkare låter den gå obehandlad. Påstår att han kommer självläka med åldern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka