mat till dräktigt sto?

P

poska

Jag skulle vilja ha förslag på mat till ett dräktigt sto som jag kan fodra med under vintern. Saken är det att stot är väldigt kräsen och äter inte några stora potioner och vill helst inte ha mat mer än 3ggr per dag (kraftfoder). Så jag söker ett foder med mkt bra innehåll så att det inte blir förmycket. Hon går även på fri tillgång på hösilage som hon tycker mkt om och äter mkt av.
 
Tyvärr ingen då vi har tagit från så många vallar och både 1 och 2a skördar på alla. Fick in andra skörden i helgen så det kommer nog bli en 3e skörd också. Första skörden vet jag var kanonfin på 2 av vallarna så jag kommer fodra med det som jag vet är bäst i slutet av dräktigheten och börjar fodra med 2a skörden i höst när hästarna kommer in.
Är det fel eller rätt???
 
Har tyvärr ingen aning. :crazy:

Det blir nog så att du får prova dig fram till rätt foderstat i höst.

mvh Jessica
 
Jag skulle inte våga att fodra ett dräktigt sto utan höanalys. Vore jag dig skulle jag ta analys på alla skördarna. Du behöver ju inte göra det samtidigt, utan kan gör ju göra analys eftersom att du börjar ge olika skörd.
Tom ca månad 8 behöver du inte ändra något i foderstaten, sedan behöver hon tillägg.
 
Självklart. Men ska man ge krafftfoder så tycker iaf jag att det är bäst coh ge dom som är anpassade för avelsston o unghästar. Speciellt för dom som inte har höanalys. För det är ju låååångt ifrån alla som har det...

Själv ger jag KrafftPluss Grön då det är vad som passar bäst till mitt hö som innehåller väldigt lite protein.
 
Mitt nydräktiga och digivande sto har börjat få tillskott av Hippo Alfa sen ett par veckor tillbaka. Från och med i förrgår får även fölis en egen hink med lite Hippo Alfa! Det var mycket uppskattat kan jag säga...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 624
Senast: ufot
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp