Sv: Mat tider
Jag är emot allt som har med vanor att göra vad gäller hästar...
Som många vet är det jättelätt att få en häst till ett "vanedjur" ... Sett flera skräckexempel (läst ännu fler)...
Tex Hästar som står vid grinden vid lunchtid för att de vet att lunchen ska komma, eller ännu värre... Hästar som spränger grindar för att de inte får komma in i stallet vid 16.00...
Hästar som sparkar sönder stall för att maten råkar bli 30 min sen...
Nu har jag äntligen eget stall igen, det tidigare (endast egna hästar i) fodrades exakt när som helst utspritt med jämna mellanrum...
Morgonfodring 05-09 på morronen, lunch mellan 11-14, intag/kvällsmål 16-19, och nattfodring mellan 22-01 .... Allt beroende på årstid och när de fick fodringen innan och självklart på hur man själv hade tid...
Hade ALDRIG problem med hästar som slog i dörrar när man kom in i stallet oavsett vilken tid på dygnet man släntrade in, ej heller problem med hästar som sprängde grindar när man skulle ha in dem (snarare tvärtom så fick man ibland skaka havrehink för att de skulle komma in)... Så kommer jag även sköta mitt stall nu... (visserligen kommer de ha "fri tillgång" på hö så de e ju mest kraftfodret som blir aktuellt med "tider"....