Russin8

Trådstartare
Hur noga är ni med att era hästar får mat vid samma tid varje dag?
Själv tycker jag det är viktigt att det inte skiljer så mycket i tid.
Hästar är ju vane djur.

Sv: Mat tider

Mina går ute med ständig tillgång till något att tugga på, nu har de fortfarande gräs och får hö en gång om dan.

Tycker inte tiden är noga eftersom de har att äta på hela tiden.

Beror på vad det är. Just nu har vi så att hö serveras kl. 7, 12, 4 och runt 8 på kvällen. Ponnyn får kraftfoder ca. halv 7 och alla får på kvällen före höet.

Russin8 skrev:
Hur noga är ni med att era hästar får mat vid samma tid varje dag?
Själv tycker jag det är viktigt att det inte skiljer så mycket i tid.
Hästar är ju vane djur.

Fri tillgång till grovfoder här. Kraftfodret ges på kvällen mellan 19 och 21 så länge dom står på låg giva...när jag ökar kraftfodergivan så att den måste delas ges ett mål mellan 5 och 7 på morgonen... undviker större skiftningar än så även om det händer ibland. :cool:

Madelene skrev:
Mina går ute med ständig tillgång till något att tugga på, nu har de fortfarande gräs och får hö en gång om dan.

Tycker inte tiden är noga eftersom de har att äta på hela tiden.
Men kraft foder då?

Jag är emot allt som har med vanor att göra vad gäller hästar...
Som många vet är det jättelätt att få en häst till ett "vanedjur" ... Sett flera skräckexempel (läst ännu fler)...
Tex Hästar som står vid grinden vid lunchtid för att de vet att lunchen ska komma, eller ännu värre... Hästar som spränger grindar för att de inte får komma in i stallet vid 16.00...
Hästar som sparkar sönder stall för att maten råkar bli 30 min sen...

Nu har jag äntligen eget stall igen, det tidigare (endast egna hästar i) fodrades exakt när som helst utspritt med jämna mellanrum...
Morgonfodring 05-09 på morronen, lunch mellan 11-14, intag/kvällsmål 16-19, och nattfodring mellan 22-01 .... Allt beroende på årstid och när de fick fodringen innan och självklart på hur man själv hade tid...
Hade ALDRIG problem med hästar som slog i dörrar när man kom in i stallet oavsett vilken tid på dygnet man släntrade in, ej heller problem med hästar som sprängde grindar när man skulle ha in dem (snarare tvärtom så fick man ibland skaka havrehink för att de skulle komma in)... Så kommer jag även sköta mitt stall nu... (visserligen kommer de ha "fri tillgång" på hö så de e ju mest kraftfodret som blir aktuellt med "tider"....

Jag gör som Corzette! Har egen lösdrift så de har nästan alltid hösilage, men kraften får de vid olika tillfällen nästan jämt. Beroende på vad jag gör, på vad de ska göra, osv. Funkar.

Men ni som inte har era hästar på lösdrift eller fri tillgång på hö. Hur gör ni?

Våra går ute hela dygnet nu, och får kraftfoder på olika tider en gång per dygn.
Dock nästan alltid runt 12.30-13.30.
På vintern får de foder ganska så jämnt, med max tre timmars marginal.

Jag försöker heller inte vara så tidsbunden till hästarna. För ibland kan det ju bli att man blir senare hem än man hade tänkt sig och då är det skönt att veta att hästarna inte står där och trampar. Jag har både testat att vara tidsbunden och då trampar hästarna om jag inte kommer en viss tid. Därför har jag slutat nästan med detta för att slippa då de gör så. Verkar som om hästarna mår bättre av det oxå.

Jag har ALDRIG någon som sparkar i varken vägg eller dörr för att få mat.

Mina har inte fri tillgång på hö. Vilket jag förmodligen kommer att ordna i framtiden med hösilage då alla är riktigt vaccinerade. JAg har mina uppstallade, ej lösdrift.

dom 2 som är inne får på relativt regelbundna tider, vid 6-7 tiden på morgonen och på kvällen vid 19-20 tiden.
dom som går ute fortfarande (varav en är min) ger jag mat när jag ridit/gjort annat med henne.
nu pratar jag om kraftfoder.
annars går dom ute i gräshage med mkt gräs, inne hästarna får hösilage på kvällen när dom kommer in vid 19-20 tiden, och vid samma tid får även utehästarna hösilage ute så det räcker och blir över till nästa morgon.

Vi är inte så jättepetiga i vårat stall, de står på halm så det går ingen nöd på dem. Dessutom ska man kunna åka iväg och träna utan att få stans största protest bara för att frukosten var flyttar en halvtimme-timme åt något håll. Och de accepterar det helt och hållet! Mindre tjafs vid fodringar än i stall med supernoga rutiner faktiskt!

*lånar knapp*

Min går på lösdrift, dom får hö mellan 7 - 9 på morgonen, sedan säger avelsstona till när dom vill ha lunch (dom behöver mycket mat då dom har fölisar i magen) och middagen serveras vid 16 - 18 tiden. Kvällsmaten kommer runt 22 tiden.

Jag ger kraftfoder en gång om dagen och det är efter ridning för att hon skall få i sig medicinen. och självklart som belöning, just nu är det inte mycket, men ransonen skall höjas allt eftersom det blir kallare och hon rids mer.

Till vintern kommer de stå på fri tillgång på hö. (förödande för mig som har en liten studsboll med övervikt, men viktigt för de andra, får väl se till att rida mer bara ;)

Mina hästar har alltid stått på box (ej lösdrift) visserligen med gott om stråfoder men inte "fri tillgång" (dvs ingen höbal i hagen) men fått höga högivor vid fodringar inomhus, utomhus mindre då det ska ätas upp å inte trampas ner i hagen.
De har stått på ca 10-12 (-15 ?) kg hö/dag (de äter nog inte mer) och tävlingshästarna ca 3-4 kg kraftfoder.

Mina hästar är vana vid att det kan bli lite oregelbundet. Jag tycker att det är bra att man inte har helt och hållet fasta tider.

I vårt stall har vi fasta tider (även om det ibland kan skilja en timme hit eller dit).

Jag tror att hästar är som barn, mår bra av fasta rutiner. Iaf mår våra hästar bra av det.

TYcker också att det är skönt för inackoderingar och sånt att veta att hästarna får mat vissa tider då vet de hur de ska lägga upp ridningen av hästen. Kan ju vara trist och komma och ska rida så har hästen precis fått mat...ska ju inte rida direkt efter hästen ätit. Så det tycker jag är bra. :)

De har mineralerna i en hink ute och bara en häst får kraftfoder och det blir lite när som helst på dan eller morgonen.

Fungerar bra tycker jag. Har inga tiggande hästar utan de accepterar att jag fyller på med mat när som helst.
Kan inte tänka mig att hästen ska behöva stå utan mat mer än max ett par timmar, deras tarmar behöver ju hålla igång hela tiden så därför ser jag till att alltid ge för mycket så de har att tugga på hela tiden.
Lättfödda hästar får man sprida ut maten ordentligt till så har de att göra en stund utan att de hinner äta så mycket.

Är väldigt noga med mattiderna då våra hästar varken går på lösdrift eller har fri tillgång på grovfoder.

På sommaren så fodras de med kraftfoder 8 på morgonen och går sedan direkt ut i sommarage med mkt gräs. Tas in 9-10 beroende på hur jobbiga knotten är och får då hö och kraftfoder.

På vintern fodras de 8 med hö, lite senare med kraftfoder. Efter ca 1.5 h ut i vinterhagen. Inne mellan 12.30-13.30 då de får hö och kraftfoder. Sedan inne mellan 17-18 och äter hö och kraftfoder. De flesta dagar ute mellan 18-21 utom när det är mkt kallt och blåsigt/regnigt, då färre timmar eller inte alls (de får ges tillfälle ngra gånger under kvällen att gå ut så då knallar de ju ut om de vill o har regn/vindskydd i hagen). 21 är det morötter och hö. Släckning och sista vattningen (påfyllning av hink alltså, alltid tillgång på vatten)vid 22.

Tiderna kan variera uppemot max 1 h men vi föredrar att hålla på tiderna. Hästar ÄR faktiskt vanedjur av naturen och äter med vissa intervaller och då känns det bra att hålla på dem så mkt som möjligt tycker vi. Visst får man improvisera när det är tävling och träning men det löser sig alltid, delar uppgivan eller förskjuter måltiderna den dagen lite så det passar. Det viktigaste är att de inte behöver gå utan mat längre tider (här räknar jag inte allt som finns i hagen och halmen i boxen som mat även om hästarna alltid har ngt att pilla på då vi har skogshage).

Fri tillgång på Grovfoder.
Just nu får han såpass lite kraftfoder att det ges efter ridningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 325
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama