Mat = talgbollar inkl. nät?

Sv: Mat = talgbollar inkl. nät?

En liten lustig knorr på det hela, är att i dag stal :eek: gammelman en talgboll... Jag såg dock tilltaget ganska omgående och gick fram till honom och tog av honom talgbollen..
Alltså hunden hade talgbollen i munnen, när jag tog av honom den... Inte ett morr eller annat tecken på att han skulle "försvara" sitt "byte".!
Och då snackar vi alltså om en gammal ranghög hane, som de senaste 4 månaderna gått på en strikt diet.....:smirk:

Alla hundar har inte bytesförsvar. Inom vissa raser är det mer bortavlat än hos andra. Vekare hundar uppvisar också en mindre benägenhet att försvara sitt byte i allmänhet, men det finns undantag.

Min hund får leva om och försvara sina ben rätt mycket. Det höjer henne och stärker upp henne, så man kan använda egenskapen på det viset också. Vissa typer av hundar skulle jag aldrig låta utveckla bytesförsvar.

Jadzia skrev:
Alla hundar har inte bytesförsvar. Inom vissa raser är det mer bortavlat än hos andra. Vekare hundar uppvisar också en mindre benägenhet att försvara sitt byte i allmänhet, men det finns undantag.

Min hund får leva om och försvara sina ben rätt mycket. Det höjer henne och stärker upp henne, så man kan använda egenskapen på det viset också. Vissa typer av hundar skulle jag aldrig låta utveckla bytesförsvar.

Mmm, jag har en tvärtom. Låter jag honom försvara sitt ben så blir han ännu svårare att hantera i andra försvarssituationer. Han har flera gånger vaktat min säng ifrån mig, min mat ifrån mig osv. Så han hålls väldigt kort när det gäller äganderätten. Sen är vi naturligtvis inte och pillar på hans ben osv, men när jag vill ha det då tar jag det och han ska hålla käften.

Kan ju upplysa att det är en snart 9-årig Terrierhane, som är tämligen vass av sig och inte backar för f*n själv och skulle någon annan av hundarna försökt komma i närheten av "hans" talgboll så hade dom haft 9 kg förbannad terrier i strupen..........

Det ena ger inte automatiskt det andra. Min fjant försvarar något enormt mot hanen jag hade, men släpper utan pardon om någon okänd vill ta det hon har.

Bara för att en hund har bytesförsvar så måste den inte visa det mot allt och alla. Har man aldrig tillåtit hunden att försvara sitt byte lär dne inte göra det heller. Då spelar det ingen roll om den är ranghög gentemot de andra hundarna eller om det är en terrier.

Det är dock fortfarande ett naturligt beteende.

Du anser att det är naturligt för en hund att i vissa situationer att morra och markera åt människor och jag tycker inte alls att det är ett naturligt och acceptabelt beteende.....
Om det nu vore så jättenaturligt för en hund att försvara sitt byte, hur förklarar du då det faktum att jakthundar inte försvarar "sitt" byte???
Det vore ju mer logiskt att hundar, som är avlade för jakt har det i sig, än hundar som är avlad för sällskap...

Här handlar det inte om åsikter. Det handlar om hur arten varg och hund beter sig. Bytesförsvaret hos vargen har hängt med till arten hund och genom avel har vi till viss del modifierat denna egenskap. Vissa raser uppvisar det mer än andra.

En hund som har bytesförsvar har det alltid. Däremot lär vi hunden när det är okej att visa det och när det inte är okej. Är det stort nej till allt morrande redan från dag ett så kommer inte hunden att utveckla ett speciellt stort bytesförsvar eller i vilket fall inte visa det mot just den som visat att det inte är okej. Hunden kan dock uppvisa ett helt annat beteende mot annan människa eller hund.

Det är också skillnad på vad som är naturligt och vad som är acceptabelt. Jämför med jakten. Naturligt, men knappast acceptabelt. Kanske skulle du behöva läsa och lära lite mer om det här.

Att jakthundar inte försvarar byte är inte konstigt. Vilken jägare vill bråka med hunden om jaktbytet. Alltså har man sett till att dessa hundar inte försvarar nedlagt byte. En hund som drar iväg med nedlagt byte och försvarar det i övermått fungerar inte i praktisk jakt och får antagligen en kula i skallen. Ergo, det avlas inte vidare på det.

Jadzia skrev:
Kanske skulle du behöva läsa och lära lite mer om det här.

Knappast nödvändigt.....
Jag anser att det är ett oacceptabelt beteende hos en hund -oavsett ras-, att morra åt människor punkt.
Du anser inte det, fine vi har olika åsikter i den frågan, men bara för att jag inte håller med dig, så innebär Inte det att jag behöver "läsa på lite mer och lära mig" mer än jag redan kan...Och oavsett vad du tror, så är det en hel del :smirk:

Men läs igen människa. Något kan vara naturligt utan att vara acceptabelt. Vad exakt är det du inte förstår?

Det är möjligt att du har stora kunskaper, men just det här har du tydligen missat.

talgbolalr innehåller mycket fett - så det kan nog bli räserbajs.
Se till att räkna bollsnörena så att du vet att alla kommit ut.
Hade en tik (vixen omplacering) som var matfixerad - hon har ätit både talgbollar och kasslersnören, skinnvästar,plånböcker,hanskar plastpäsen runt färksfodret osv
(hon kunde både öpna skåp, rajda soppåsar och hitta saker utomhus hon han svälja innan man kunnat stoppa henne.

senastjag tittade på "jakt" på kanal fyran+ så fick de hadngripligen dra bort hunden från ett fält vildsvin, under ljudliga morrningar. Så visst finns det jakthundar som försvarar bytet - men om de tär önskvärt vet jag inte

Att en hund morrar behöver ju inte betyda att den är arg eller markerar.Har en otroligt verbal rottis som dessutom har väldigt lång stubin (på de 5år jag ägt honb så kan jag räkna tillfällerna han varit arg på ena handens fingrar och 'ndå har nåt/några över)
Han kan morra för att "klaga" över nåt jag gör. Tex om jag lyfter honom(han tycker det är otäckt,efterosm han blivi tappad som valp) eller om pojkvänen ber honom spotta ut nåt rikgt gott. Jag kan utan vidare stoppa ner handen så längt ner i halsen på honom att han hulkar på och dra ut en köttbulle (jag trodde det var nåt annat) men han KLAGAR och visar att han inte tycker om det genom att morra.. men längre än så går han inte.
Det tycker jag är helt acceptabelt.

Det Du inte förstår är att jag inte pratar om huruvida det beteendet är naturligt eller ej.......

trådskaparens fråga som Jag svarade på var "Dessutom morrade skithunden åt mig när jag upptäckte det...opålitlig?"

Mitt orginalsvar "Tycker inte att det är ok att en hund "försvarar" sitt "byte" mot matte/husse (flockledaren)..."

Se´n är det du som tjafsat på om att det är "ett naturligt beteende", men det är Inte huruvida det är naturligt/inte jag skrivit om, utan det jag skrivit är det simpla faktumet att JAG tycker Inte att det är ett Acceptabelt beteende att en hund morrar åt sin ägare...

Jag håller DELVIS med dig. Jag skulle ALDRIG acceptera att mina hundar morrar för att dom vaktar saker. Jag skulle aldrig känna mig lugn med främmande människor runt omkring hunden isåfall. På en del utställningar man har varit har en del gett sina hundar ett smaskigt ben som den vaktar och morrar och flyger upp så fort någon annan passerar, sådant tycker jag INTE om. Mina hundar morrar åt varandra endast när dom kivas om en leksak, ben mm och svansen går för fullt samtidigt, eller när tiken varnar för att hanhunden kommer för nära vid löpen. Hundarna ska acceptera att barnen tar deras leksaker och ben (likväl som barnen ska acceptera hundarna) men om hundarna morrar åt barnen så är det ett ordentligt NEJ och FY.
Sen kan den pipa och ha andra läten (pipa, gnälla mm) när den blir upplyft, klippt klorna på, men aldrig morra.

har inte läst tråden *dumma jag* men jag har hört att kasslernät är det farligaste för en hund att äta så det borde vara samma med nät till talgboll.... hoppas det ordnar sig....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka