Mat = talgbollar inkl. nät?

G

glimmie

PANIK! när vi kom hem idag hade hunden (troligtvis) tryckt i sig ett helt paket med talgbollar (4 st) INKL det mesta av nätet runt omkring.
Har hört så mycket skräck historier om julsnören osv som kan skära upp tarmarna, hur är det med "talgbollsnät" ? Vad bör jag göra och vad kan jag förvänta mig?
Dessutom morrade skithunden åt mig när jag upptäckte det...opålitlig? behöver lugnas ner lite nu tror jag :crazy:

Sv: Mat = talgbollar inkl. nät?

Du kan ge din hund sparris. Den är så trådig och kan kapsla in nätet så att det lätt passerar tarmen utan att skada. Fick rådet av vetr. när min hund slukat 4 ischoklad med foliet på. sen får du nog räkna med sprutt ur baken med tanke på talgen som den fått i sig.

Jag inbillar mig att talgbollsnät är snällare än paketsnören...
Säger som föregående talare(skrivare?), bjud vovven på sparris:idea:

Dessutom morrade skithunden åt mig när jag upptäckte det...opålitlig?
Skithunden försvarade sitt byte. Inte det minsta opålitligt utan ett mycket tydligt och naturligt ställningstagande för en hund med lite i sig.

Jadzia skrev:
Skithunden försvarade sitt byte. Inte det minsta opålitligt utan ett mycket tydligt och naturligt ställningstagande för en hund med lite i sig.

Tänkte precis skriva det samma.

Jadzia skrev:

Tycker du att det är OK att den morrar alltså eller reagerar du bara på att glimmie skrev "opålitlig"?

Jag tror inte du behöver vara orolig. Min hund har också käkat talgboll med nät och allt. Visserligen bara en då men det gick iallfall bra, men hon var vääääldigt lös i magen efteråt.....
För säkerhetens skull kan du ju ge den sparris, men min erfarenhet är att det går bra ändå.

/Morrhoppan

Jadzia skrev:

Tycker inte att det är ok att en hund "försvarar" sitt "byte" mot matte/husse (flockledaren)...

Min hund åt 6 talgbollar, 1 kg okokta makaroner, en stor chipspåse (välslickad invändigt) en påse med turbojäst (från vinsatsen) och lite fruktsaft från vinsatsen. Hur tror ni hennes mage var?!?!?:crazy: :crazy: Det pös i båda ändarna:angel:
Det tog drygt en vecka innan den var normal. Största boven var nog jästen. Jästen började jäsa och makaronerna svälla:eek:
Hon klarade av det bra, utan vet.besök. Men man fick ju ransonera med ordinarie mat den närmaste veckan och bara ge lättsmält såsom ris och risvatten.
Du märker ju om h*n gör sina behov som vanligt eller ej (förstoppning?!)

Jag kan säja att nästan allt var uppätet, så något "byte" fanns inte. Borde inte skrivit "opålitlig" men jag var så skärrad över att han käkat talgbollarna just då.
Glömde, han är en mycket vek hund också, och då menar jag mycket vek. Så det finns inte "mycket hund" i han.

Senast ändrad av en moderator:

oj SHIT! det var inte dåligt, h*n måste verkligen vart på "bushumör" hehehe,,

Tack för svar. en liten undran bara, hur får man i en "kräsen" (ehh..hmmr) hund sparris? :crazy: Kan vara bra att veta till nästa gång han blir hungrig..

Busig vet jag inte. Hopplös snarare. Idag när jag var hem på lunchen har hon öppnat skåpet under diskbänken, och vad har man där?
Jo, SOPPÅSEN. Den var utspridd över HELA köket (52 m2) med smöraskar (renslickade) kaffefilter med f.d. innehåll mm mm mm. Hundarna är 8 ÅR och 10 ÅR:crazy: :confused:
Skafferiet har vi haft igentejpat, men ibland så blir tejpen lite för dålig med klister.
Min bror hade en hund som öppnade frysskåpet och drog ut lådorna och käkade upp den frysta maten, hunden var även uppe på diskbänken och öppnade skåpen som var ovanför bänken. Så till slut så satte han elstängsel runt om i köket vid diskbänkekanten och köksdelen så fort dom var ute och hunden inne. Han behövde inte använda det så länge:D :D
En kompis hade en hund som tog saker så fort dom lämnade rummet, dom gillrade en liten musfälla i brödfatet på bordet. 2 gånger behövde den slå igen innan hunden fattade att den sklle låta bli. Fördelen med musfällan är att den ger "fykänslan" omedelbart.

Oj..himmel. Jag som var jätte rädd och jätte skärrad igår efter hans äventyr, om jag hade en sådan hund skulle jag aldrig kunna slappna av :eek:

Man märker direkt när man kliver upp på bron om det är något. Som idag tex så klev ingen upp ifrån sin bädd fast jag kom in, tog av ytterkläderna, gick in i köket och ropade på dom. I vanliga fall så står dom innanför dörren när jag sätter nyckeln i dörren.

Om det är okej eller inte är upp till Glimmie att avgöra. Vissa hundägare tolererar ett visst morrande så länge hunden håller truten och släpper bytet då det verkligen gäller. Min hund får morra och försvara till en viss gräns. Hon vet så väl när jag menar allvar och då tystnar hon och släpper.

Gnist: Jag har inte påstått att det är acceptabelt för alla. Däremot är det en naturlig reaktion hos hunden och gör den inte opålitlig.

Jag har inte påstått att hunden är opålitlig heller.......

Men från en sak till en annan, så anser jag det heller inte "naturligt" att en hund morrar åt sin ägare, vare sig den har ett "byte" eller inte...
Och i detta fallet, så hade inte hunden ett byte.....

Vad gäller bytesförsvar så är det ett fullt naturligt beteende att försvara sin mat även om man är lägst i flocken och man morrar åt alfa. Hos vissa hundraser är detta beteende bättre bevarat och sker oftare, medan det hos andra raser är i princip borta. Tittar du på ne vargflock så ser du dock att bytesförsvar kan ses hos i princip alla flockmedlemmar. Den ranglåge släpper inte bara för att en högre vill ha käket.

Författaren skriver dessutom att det fanns nästan inget kvar, inte att det var helt slut. För vissa hundar räcker det med några smulor. Det kan också göra skillnad om hunden stulit maten eller om den fått maten. Vissa försvarar bara sådant de stulit.

Ja det var bara en liten bit av nätet kvar, kanske ser han det som ett byte det vet ju inte jag. Men som sagt, jag borde inte skrivit opålitlig då det inte var helt berättigat men jag var otroligt skärrad och mycket fundersam just då.

Jadzia skrev:
Författaren skriver dessutom att det fanns nästan inget kvar, inte att det var helt slut. För vissa hundar räcker det med några smulor. Det kan också göra skillnad om hunden stulit maten eller om den fått maten. Vissa försvarar bara sådant de stulit.

Skriver du om min hund nu? :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka