Mat på natten?

mian1

Trådstartare
Vi brukar inte stalla in våra hästar och börja fodra med hö för än vid första frosten. Men i år går det inte, i kväll ska de in! Det regnar i stort sett oavbrutet och de får stå inne över nätterna de dagar det är dåligt väder.

Hur gör vi med maten? Vi har en 30-kilos hösilagebal kvar sen i våras, men årets skörd kommer inte förän i slutet av månaden. Dessutom är det massor av bete kvar, men inte kan de väl stå utan mat på natten? Vad ska jag göra? Kan hösilaget hålla sig från i kväll fram tills den 27:e??? Det är torrt, men det är ju hösilage? Eller klarar de sig från 22-tiden till 8 på morgonen helt utan mat?

Sv: Mat på natten?

Dom borde ha något grovfoder under natten, kan du inte försöka köpa småbalar av någon? Vad gäller hösilaget så kan du ju öppna den och rulla upp den, sen kan du ju fodra tills den blir dålig, det är svårt att säga hur länge den håller sig men du märker ju när den blir kass, (den blir varm, möglig)

Värsta fall får du ju kasta det som blir över, men bättre det än att de står utan hö på natten tycker jag.

Sv: Mat på natten?

ankans skrev:
Dom borde ha något grovfoder under natten, kan du inte försöka köpa småbalar av någon? Vad gäller hösilaget så kan du ju öppna den och rulla upp den, sen kan du ju fodra tills den blir dålig, det är svårt att säga hur länge den håller sig men du märker ju när den blir kass, (den blir varm, möglig)

Värsta fall får du ju kasta det som blir över, men bättre det än att de står utan hö på natten tycker jag.

Småbalar med hö kan vi inte köpa eftersom den ena hästen är fd hostare. Vi har fyrkantiga balar så det borde gå att sprida ut hökakorna?
Vi får testa. Det funkar inte för deras hovar att stå ute i blötan längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka