Mastit och framtida dräktighet/digivning

Neko

Trådstartare
I lördags började ena juverhalvan att svälla på min märr, ringde snällt veterinären som kom ut och klämde. Ingen fara just då (afebril) bara att fortsätta hålla henne varm, strypa fodret och motionera henne. Under de följande dagarna som gått har svullnaden inte gått tillbaka. Idag hittar jag min märr med gigantiskt juver och närmare 40 grader i temp. :meh: ringde vetten så nu ska hon ha 5d PcV, inte röra juvret. Det är lite drygt 3v sedan avvänjning.

Vad är era erfarenheter av mastit? Vilken behandling har ni givit? Hur har det gått sedan? Hon ska betäckas om igen i år (ej dräktig nu), kommer hon kunna ge di igen? Jag är rädd att körtelvävnaden gått under.. :banghead: :wtf:

Tacksamt med input från bukes erfarenhetsbank!
 
Sv: Mastit och framtida dräktighet/digivning

Jag har haft det två gånger, på olika ston. Den första är väl drygt 20 år sen, så jag minns bara att hon fick antibiotika im och att hon hade två föl efter det utan problem. Den andra är väl typ minst 10 år sen och hon fick antibiotika intravenöst i ett antal dagar. Även hon hade fler föl efteråt utan problem.
 
Sv: Mastit och framtida dräktighet/digivning

Varje juverhalva är två delar. Så jag antar att det är ena fjärdedelen som är inflammerad?
Hur som, de brukar kunna ge bra med di ändå. Även om produktionen kan minska i just den fjärdedel som hade mastit.
 
Sv: Mastit och framtida dräktighet/digivning

Började i höger baktill. Sedan blev hela högersidan svullen och nu är hela ljuvret så stort att spenarna är utplattade typ... Se än värre ut än när hon skulle föla!

Nåja, jag får hoppas på att det är 1/4 del infekterat och resten ödem. Det var en veterinär på ultuna som uttryckligen sa att märrar har lite körtelvävnad, finns liksom inget i reserv.

Tack för svar!
 
Sv: Mastit och framtida dräktighet/digivning

Mitt sto fick det som 17åring utan nån tidigare dräktighet :crazy:
Fick pencillin och så fick jag smörja juvret med kamfersalva och massera (mjölka ur) det geggiga.

Hon gav di i somras, visserligen rätt klen mjölk men det kan vara åldern.
Det fanns iaf mjölk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp