Masterback vs Star Trekk

Toya

Trådstartare
Ja, nu är jag i sadelköpartankar igen... Köpte en Barefoot London till min unghäst tidigare i år, men trivdes inte alls i den själv när det kom till kritan. Den funkade bra så länge jag bara red ut, men den är alldeles för bred för mig, jag sitter som en inoljad groda i teflonpanna.

Eftersom hästen fortfarande är unghäst, och omusklad på det, så är jag fortfarande inne på en bomlös sadel. Har inte lust att hanka mig fram på illasittande bomsadlar tills han har vuxit färdigt :crazy:

Och som rubriken säger: Nu har jag "hittat" MB och ST. Det är dressyrmodellerna som är intressanta. Men ST har ju koppjärn, och det är väl en del tillpassning på dem, med risk för att de slutar passa och det blir en massa meck..

Någon som har några erfarenheter?

Sv: Masterback vs Star Trekk

Startrekken tycker jag har en väldigt svår sits, den passar väldigt få. Det är väldigt långt från sitsens djupaste punkt fram till knästöden. Antingen får man en jäkla stolsits, eller också får man ha väääääldigt långa överskänklar. Stallkompisen med lååååånga passade inte ens i 16.5" sitsen, det var långt kvar fram till knästöden.
Jag tycker den känns lite felbalanserad på något sätt.
Som du säger är det ju alltid problem med koppjärnen, visst går det att byta till en vidare vinkel, men bomvidden går det inte att göra så mycket åt, och det är ju oftast där de breddar sig mest när de växt färdigt. Alltså inget jag skulle välja.

Har ingen erfarenhet alls av MB.

Jag har ägt två MB och gillat dem skarpt, men hästen måste vara lite bred och rund över ryggen för att de ska ligga bra. Riktigt sköna!! Grymt bra med dubbla stigläderkrampor.
Testat Startrekk, men sitter inget bra i dem, sitter för fast, jag vill ha mer utrymme, men de kan nog vara grymt bra! Set ut att hålla hög kvalité.
MB:s läder har varit uselt, bra att tänka på om man ska köpa beg. men påstås vara bättre nu.

Star Trekk hade ingen vidare kvalité när jag köpte min -06 men det kan ju ha ändrat sig. Tyckte inte att man satt något vidare och hästen gick inget bra i den heller. Han fick gropar bakom bogbladen av den sadeln fast den var utprovad av en tjej som både var equitherapeut och utprovare av den sadeln. Jag stod ut i ett år sedan blev det en bomsadel igen.

Hmm, okej, tack för svaren!

Lutar åt att prova MBn då, vet inte om jag gillar det där med järnen hos ST.

Då är då frågan Deep Seat eller Flatback? Borde jag spec. beställa extralånga kåpor?

Jag är lång, 178 cm, har nog ganska proportionerligt långa ben, eller hur jag ska säga :p Drar strl 38 i byxor. Upplever ofta att knäna sticker fram över knästöden.

Min kille har ett sadelläge på ca 45 cm (inte jag som har mätt, så jag tar det med en nypa salt, skulle nästan tippa på kortare :crazy:). Han har svängd rygg snarare än rak, med tendens till nedförsbacke. Rund rygg, def. inget hustak. Han är omusklad, ffa bakom bogarna.

Älskar min Barefoot Lexington. Även om jag har svårt för breda sadlar så passade den här ändå jäkligt bra :p

Jag har precis samma funderingar!!
Har även jag en Barefoot London och det känns verkligen som jag gränslar en oljepråm!!
Min pålle är en nordsvensk bruks så han är förbaskat bred i sig själv så den breda sadeln hjälper inte mattes bäcken! =)

Sitter och letar åsikter och tankar om samma sadlar som du!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka